*ale* Skrevet 27. februar 2008 #1 Skrevet 27. februar 2008 Hun har en periode (håper jeg) nå hvor det er en kamp hver ettermiddag å få henne til å gjøre leksene.. Går i 1. klasse. De har mye det samme, dvs lite variasjon, akkurat like oppgaver for hver ny bokstav (Tuba Luba boka), samme oppbygning på leseleksa o.l Så hun synes det er drit kjedelig, rett og slett.. Kunne sagt mye om det pedagogoske i det!!! men..Jeg setter hardt mot hardt, hun MÅ gjøre lekser, ellers ingen barnetv, dvs at hun må være på rommet en stund (har en lillebror som skal se på barnetv). Hun gir seg til slutt ( enn så lenge) men synes det er helt pyton å skulle bruke hver etm til denne fighten... Er også et strev å få henne til å være nøyaktig og ikke slurve... Noen med lure teknikker/ tips til en stakkars streng mamma???
Bøggly Skrevet 27. februar 2008 #2 Skrevet 27. februar 2008 Har litt samme problemet med min sønn. Han synes nok Tuba Luba er for kjedelig, og han er ikke glad i bokstaver/lesing. Tegning er heller ikke hans sterke side (ligner sin mor der), så det blir nesten alltid sinne/grining over tegning, fordi han ikke blir fornøyd. Merker at han er mye mer motivert når han får ekstralekser som han MÅ gjøre (ikke valgfritt) som er mer utfordrende (spesielt regning (+ og -), men også lesing). Prøver som deg å etablere rutiner som avviker minst mulig fra dag til dag, gir myyye ros når han ikke slurver, holder meg utrolig rolig når han blir sint osv, osv. Men noen andre gode teknikker har jeg foreløpig ikke!
Gjest Skrevet 27. februar 2008 #3 Skrevet 27. februar 2008 Hei! Jeg er lærer i 2.klasse,har ikke jobbet med dette leseverket, men sønnen min har hatt det. Forstår frustrasjonen din, men Tuba Luba er veldig "riktig" bygget opp i henhold til mye leseforskning! Så pedagogisk er det nok...:-) Det er viktig med gjentakelse, lese mye kjent tekst (Knyttnevneprinsippet, dvs dersom mer enn fem ord i en teskt er ukjente, er teksten for vanskelig), og det er viktig å begynne med lydrette ord først, så høyfrekvente ikke-lydrette ord, så de ikke lydrette ordene. Uansett, datteren din har tuba luba, kjedelig eller ikke...pass på at du ikke formidler dine tanker om boka til henne. Lag en fin setting, hva med stearinlys og en kopp kakao, si " nå gleder jeg meg til å gjøre lekser sammen med deg". Dersom du mener at boken er altfor lett for henne, diskuter med læreren, kanskje hun kan få noen vanskeligere lekser i tilegg? Lykke til!
*ale* Skrevet 27. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 27. februar 2008 Har tenkt på det med ekstralekser, men slik det er nå bruker vi så lang tid på å få henne igjennom de vanlige leksene at det ikke går.. Blir å ta timer da,og det er hun for lita til synes jeg... Har brukt kosetrikset litt, men ikke hver dag det passer i et travelt liv:) Du vet... Kan jo ta dette opp med læreren, men lurer på om det er rett å være knallhard og stå på mitt, eller om man skal tenke at dette er en periode, og at så lenge hun behersker fagene så kan man gi henne litt "slakk" slik at hun kanskje blir mindre lei?? (Ang lydrette ord, så er det litt vrient allerede, da vi snakker nordlandsdialekt, slik at det blir litt tulliball.. hehe..)
yinyang Skrevet 27. februar 2008 #5 Skrevet 27. februar 2008 Hei. Sønnen min går i 2.klasse. Han har en fantastisk god lærer. Læreren selv er imot at unger skal ha mye lekser. Han vil at barn skal ha en arbeidsmiljølov, som voksne har i arbeid. Voksne tar jo ikke arbeidet med seg hjem..! Når vi går fra jobb, har vi fri, og har andre aktiviteter. Dette burde gjelde barna også. For dagens barn er mye lengre på skole og sfo enn det vi var da vi var små. Og er sent hjemme. Denne læreren mener at det er viktigere at ungene er aktive i fysisk form på ettermiddagene, men at lesing er VELDIG viktig - for alle fag, så han vil vi voksne, eller barna selv, skal lese mye. Uansett hva. Bare lese i vei. Han ber oss ikke presse barna til daglige lekser, men har selvsagt litt på en ukeplan, så vi kan ta det de dagene det passer oss best. Dette gir ro til gutten min, og vi gjør ikke lekser hver dag. Klassen og han selv er faglig flinke også.
Gjest Skrevet 27. februar 2008 #6 Skrevet 27. februar 2008 Ikke lett...og ang det meg belønning i form av kakao osv, ikke helt enig med meg selv, men vet at det funker på noen! men en bør jo gjøre lekser uten å få noe... snakk med læreren, er hun/ han av den oppegående(!) typen, får du nok noen råd. Vanskelig å gi råd når en ikke kjenner barnet, men generelt mener jeg at leksene skal gjøres, "sånn er det bare". Så får debatten komme på politisk nivå! Ta henne med på bokhandelen, kjøp fine blyanter, farger og diverse " Skrivebordsting". Det pleier å hjelpe!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå