Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen så har erfaringer m dette?

symptomer osv..å evt behandling..

fikk svar på blodpr i dag å de viste d..

noen så har tatt av når de har fått rett behandling?siden den ene symptomet er vektøkning

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med du er gravid siden du er her inne, og det er helt normalt at stoffskifte går ned når man er gravid. Om det ikke går ekstremt mye ned slik at du får alvorlige plager så kan jeg ikke skjønne at du skal behandles for dette i graviditeten?

Men her er noen symptomer:

- Slapphet og tretthet

- Vektøkning

- Grovere stemme (kan få væskeopphopning på stemmebåndet)

- Kuldeintoleranse

- Redusert hjerterytme

Behandlingen er stoffskiftehormon i tablettform, noe legen din må skrive ut til deg.

Skrevet

Heisann

jeg har lavt stoffskifte og det blir passa ekstra godt på i sv.skapet.jeg har nå øket dosen min...Legen din ser jo om du må bruke medisin eller ikke..og han tar kanskje noen flere prøver av deg...

Flere symptomer kan vere:

- forstoppelse

- tørr hud

-dårlig hukommelse

-nedsatt libido (altså sexlyst)

kommer ikke på flere ting i farta...

Ønsker deg lykke til videre i sv.skapet..

klem

Skrevet

takk for svar..har lest jeg og om dette å jeg begynnte å gråte for d så blir nevnt er så likt hvordan jeg har hatt d nå i lenger tid..ikke bare nå i graviditeten..men har aldri gått til lege for symptomene mine..før nå.,å da fant de d ut..skal til bake å ta ny blprøve å ny legetime å se hva som skjer..får bare håpe jeg får d bedre enn d jeg har hatt d til nå..

Skrevet

ja:)

jeg også følte at alle symptomene stemte på meg omtrent....legen mente at verdiene mine var innenfor normalen men at jeg skulle få prøve med levaxin....har gått på det i snart et år no...føler meg bedre:)

håper de finner utav d med deg også:)

klem;)

Skrevet

Viktig at du blir fulgt opp etter svangerskapet for å se om det har stabilisert seg igjen. Kan være graviditeten. Men det finner du nok ikke ut før etter fødsel.

Ønsker deg lykke til og håper det er forbigående....

Mine symptomer:

vektøkning

humørsvingninger

lite energi

motløshet

dårlig hukommelse

fryser mye

Skrevet

takk for d:) setter pris på svar.:)håper bare at jeg kan få behandling for d så jeg får d lettere i hverdagen,å klarer mer ting m ungene ,samb og huset...d er kjempeslitsomt å være så mye tiltaksløs å energiløs..

men kan jeg gå lettere ned i vekt hvis jeg begynner på medesiner??noen erfaringer m d?

Skrevet

Øker man stoffskiftet så øker man også forbrenningen, så ja, om du holder et normalt kosthold så vil du kanskje gå mer ned før enn du pleier. Dem som sliter med å gå ned er ofte dem som har lavt stoffskifte nemlig. Men det bør absolutt ikke være et mål når man er gravid, bare så det er sagt :)

Skrevet

hehe dette er min 3 unge så jeg er veldig klar over at man ikke skal slanke seg når en er gravid;) men dette har jeg nok hatt lenge å alltid hatt problemer m å ta av..jeg trente som en gal i et år å spiste sundt men tok ikke mer av enn 7 kg..å d er lite altså når en sliter så mye ..å vennina mi raste ned i vekt ..vi trente sammen..å hu har holdt seg sååå bra..enn at d er 3 år siden..mens jeg for opp i velt igjen etter jeg ble helt utbrennt av all treningen..ble deprimert å helt utav meg..å da kom kg på igjen..

så dette ,m slanking skal jeg ta etter fødsel..men seff skal jeg passe meg å ikke gå unødig opp i vekt ..jeg har nå nok å ta av..er ikke feit men har litt extra som d kalles så fint;)

Skrevet

Jeg fikk min første resept på levaxin 3 dager før jeg fant ut at jeg var gravid. Det eneste virkelig ille problemet mitt var at jeg var KVALM!!!! Var heldig da, hadde en HEL UKE uten at jeg var kvalm i det hele tatt... -Helt fantastisk! Hørest teit ut men når man har vært kvalm i 9mnd er det ganske deilig :-)

De sier at man legger normalt ikke på seg mer enn 3-4kg når man har lavtstoffskifte... så mine kg kommer nok av litt for mye kos og lite trening (kan ikke regulere vekt med mat i det hele tatt).

Skrevet

men d jeg lurer på er hvorfor jeg må vente 10 dager før jeg kan komme tilbake til legen ..jeg ville helst hatt time nå jeg å beg behandlingen m e en gang..for ikke snakke om disse humørsvingningene fytti..

Skrevet

Laft stoffskifte er ikke noe stort problem å leve med. Har selv hatt det i tre år, eller påvist da. Det ble også oppdaget hos meg under graviditet, men jeg hadde nok hatt det lenge i forveien.

Laft stoffskifte er svært arvelig. Tar en medisinene sine regelmessig, er det ikke noe pes. Får du rett dose, noe legen din regelmessig passer på med blodprøver, blir du snart ditt gamle jeg igjen.

Men husk, bland ikke koffein og tablettene sammen. Det sies at en ikke skal drikke kaffi to timer før en tar pillene (levaxin), for da tar ikke kroppen godt nok opp medisinen. Bare ett råd.

Skrevet

takk for d lille nr3 i magen:)

jeg drikker ikke kaffe så jippi hehe :)

var godt å høre at en kan leve bra m d ..å at medesinene funker..

merket du go forandring når du beg m medesinene?

opplevde du at du tok lettere av?eller har du ikke hatt problem m vekta?

Skrevet

I fht til lavtstoffskifte og blodprøvesvar så er min erfaring at det er ikke nok å stole på at legen sier "prøvene er fine", men at jeg vil følge med verdiene på TSH og fritt T4 (hormoner) nøye selv.

Fordi skalaen de bruker på stoffskiftehormonene er ganske så stor så opplever jeg å føle meg elendig selv om verdiene kan være normale, og jeg må være i øvre del av stigen for å føle meg frisk hvis du skjønner.

Dessuten er allmennleger ingen spesialister på hypothyreose...

Finnes masse stoff om dette på nett.

Lykke til.

Skrevet

veldig enig med årgang 76 over her. man bør passe på verdiene selv, da skalaen er veldig stor og det er unighet blant leger om hva som egentlig er normalområde for verdiene. Jeg fikk påvist lavt stoffskifte når jeg var 12 år gammel, og var veldig undervektig (klarte rett og slett ikke å legge på meg). når jeg begynte på thyroxin (nå levaxin) gikk vekta sakte men sikkert opp, til jeg endte opp på normalvekt når jeg var 17-18 år. så tror nok ikke at en kan si at overvekt skyldes lavt stoffskifte i seg selv. men det hjelper nok ikke på at en har null enegi og er trøtt og sliten hele tiden;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...