Gå til innhold

Rs - virus?? trenger hjelp her..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten gutt på 7 uker. Han ble på fredag litt snørrete. dagen etter var hab værre, og på søndag var han mer eller mindre helt tett. mandag begynte han å bli litt slappere en vanlig, sov mere.

dagen etter skulle jeg til legen, og tok da med guttungen. han hørte på han og sa at det var ingen tvil om at han var syk, han hadde fått astmatisk bronkitt. jeg fikk en hostemedisin, og han telte pusteantall i minuttet og sa det var ingen fare.

Jeg dro hjem med gutten som nå er blitt litt værre. hele natten slet han med hoste, og jeg m¨åtte stort sett rugge på han. han var så sliten stakkars liten...

så leser jeg på lommelegen at 80% av tilfellene ved akutt kronkilitt hos barn skyldes rs viruset? ble litt bekymret.... legen tok ingen prøver av ungen min...

burde jeg komme meg til legen igjen? eller bare vente? legger man automatisk inn barn som er så små med rs viruset??

takker for svar....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har arbeidet mye med RS barn på barneavdeling. Og så små barn legges inn med RS-viruset. Jeg synes du skal kontakte legen igjen, ettersom barnet ditt har blitt dårligere. Slik at legen kan få vurdere om han trenger videre behandling, og bla. om det har RS. Barn kan trenge behandling for luftveisinfeksjoner, selv om det ikke er RS.

Ring nå. Ikke vent på mer svar her på DIB! God bedring til den lille:)

Skrevet

Enig med hun andre som svarte. Er også sykepleier på barneavdeling. Det legen legger vekt på ang innleggelse, er om barnet får mat i seg. Er bleiene våte? Er de ikke det og barnet spiser mindre enn vanlig, fører det nok til innleggelse. Ellers er ikke RS virus farlig i seg selv, men skremmende for foreldrene.

Skrevet

Hei. En av tvillingguttene våre ble lagt inn på sykehus med akutt bronkiolitt da han var akkurat 6 mnd. gammel, legen på legevakta mistenkte rs, men snørrprøvene viste at det var et annet virus. Han lå en natt på sykehus og fikk pustehjelp for å åpne luftveiene og ble ganske raskt bedre. Du kan jo ringe legen igjen dersom du er bekymret og be om at han ser på gutten din igjen dersom du er veldig bekymret.

Sønnen til en venninne av meg fikk også akutt brokliolitt da han var ett år, men dette var heller ikke forårsaket av rs, så enten er vi i de 20% ellers er kanskje 80% et litt høyt tall.

Lykke til i alle fall og god bedring.

Skrevet

Ville skrevet akkurat det samme som pus over her fra begynnelse til slutt!!

Ring legen og ikke finn deg i å bli avist om det skulle skje!

Skrevet

Dra tilbake du. De har plikt å ta imot akutt når det er små barn. Krev å få tatt prøver, det er bedre å føle seg sikker på at det "bare er asmatisk bronkitt"..uansett be om å få henvisning til et barne og lungesenter i nærhetem. JegDro på legevakt da min var ca 7mnd, da hadde hun hostet og hatt problemer med å puste flere ganger hele natten. Hun fikk inhalere noe som heter rasmeisk adrenalin og det hjelper ila noen minutter. Det gir barnet litt tid, tror det varer i 3-6 timer.

Jeg fikk beskjed om å komme tilbak om det ble ille igjen. i etterkant angret jeg på at jeg ikke ba om å få med en inhalator hjem med medisin(da får du ofte ventoline, som åpner luftveiene litt) for til natten blir det som regel værre igjen. Iallefall ble det værre til nattenog neste morgen ringte jeg et barnelungesenter hvor det er eksperter på denne problematikken. Jeg fikk komme noen timer etter på en akutt time og den legen jeg møtte, ga meg den hjelpen jeg trengte. Dra tilbake du:-)

Skrevet

Mas på legane.. spesielt når de er såå små!!

-min gutt vart ikke innlagt.. han var 3 mnd.

fordi han fikk i seg mat og var egentlig en fornøyd gutt..

men han måtte få medisin.

i ettertid har han slitt med astma og han puster veldig fort hele tiden..

Skrevet

han får i seg godt med mat. sliter litt med å ta puppen først, men med litt saltvann går det greit. må spyle opp ;-) men de legger de ikke automatisk inn altså? bare hvis de virkelig sliter? han er i ok form... men sover mer enn vanlig, og hoster masse. gir efedrin til han som legen skrev ut. det kommer mye slim opp når han hoster... og han snørrer en del, de telte pusten hans også, og han fikk i seg godt med oksygen sa legen....

burde jeg avvente til i kveld kanskje?

Skrevet

Min erfaring er at de alltid legges inn når de er så små, fordi legene vil se om virusinfeksjonen har nådd en topp, eller om barnet kan forventes å bli værre. Men dette er jo helt klart en vurderingssak for legen, og hvilke rutiner som finnes fra avdeling til avdeling.

Det høres jo svært bra ut at han spiser godt (og har gode våte bleier?). Det at han hoster og får opp slim, er et svært bra tegn. Du må selv vurdere om du vil avvente til i kveld, fordi du kjenner barnet ditt og har det hos deg. Mange av de som blir lagt inn er dårlige, spiser lite eller ingenting, klarer ikke få opp slim, og puster raskt og har inndragninger når de puster.

Vil bare gi deg ett råd, uansett. Hør med legen.

Skrevet

Det er veldig vanskelig å bedømme gjennom dataen,men på meg høres det ut som han klarer seg. Som sagt om han begynner å spise mindre ville jeg tatt kontakt. Det som hjelper mot tette luftveier er damp. Legg han på badegulvet med dusjen på med varmt vann og la han trekke inn vanndampen. Pleier å ha god effekt.

Men det er bare du som ser barnet og din magefølelse er den viktigste:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...