Gjest Skrevet 27. februar 2008 #1 Skrevet 27. februar 2008 Jeg er nettopp blitt gravid, hurra :-D Jeg har i flere aar slitt med veldig vonde ledd, uten aa finne ut hva det kommer av. Det gaar i perioder, og naa er jeg inni i en daarlig periode... Jeg faar bare mer og mer vondt, og jeg synes det er blitt forverret etter jeg ble gravid faktisk. Har tatt mange blodproever, og de viser ingen tegn til revmatisme. Min mor hadde fibromyalgi, saa kanskje kan det vaere det jeg har ogsaa? Jeg har vondt i skuldre, haandledd, hoftene og knaerne. Smertene oppleves som "brennende". Er fristet til aa ta smertestillende naa, siden jeg ikke blir saa mye bedre utover dagen, som jeg vanligvis blir...Det er rett og slett dritvondt, for aa si det rett ut! Hvilke smertestillende kan jeg ta? Noen med gode raad og erfaringer?
2 gutter og ei lita jente:) Skrevet 27. februar 2008 #2 Skrevet 27. februar 2008 Gratulerer:) Jeg blir også mye verre når jeg er gravid, denne gangen gikk jeg på medisiner som jeg mått slutte med. Frem til jeg skal til reumatologen igjen sa fastlegen min at jeg kunne bruke paracet. Jeg bruker Panodil Zapp disse virker myre raskere og har ganske bra effekt på meg. Jeg har ikke utslag på noen av mine blodprøver,men det er tydlig forandringer på bilder og mr. Jeg har fått diagnosen kronisk inflammatorisk artritt. Min mor har fibrom. og min far har bectherev. Lykke til:)
Gjest Skrevet 27. februar 2008 #3 Skrevet 27. februar 2008 Tusen takk for svar! Jeg bor i Spania, og her han man noe som kalles Paracetamol, det er kanskje som Paracet. Tror jeg skal ringe legen aa hoere...Ogsaa om de har Panodil. Skal til noe som kalles "Traumatalog" paa fredag, saa kanskje han finner ut hva som er galt her i gaarden :-) Greit aa faa en diagnose.
Happy happy:) Skrevet 27. februar 2008 #4 Skrevet 27. februar 2008 Hei, jeg hadde leddgikt da jeg var yngre, men det sitter litt igjen i kroppen ennå. Bruker ingen form for smertestillende til vanlig og har verken blitt bedre eller verre etter att jeg ble gravid. Er bare 9+4 så det kan jo være att problemene blir større når magen blir stor og alt blir mye tyngre. Sliter mest med rygg og nakke jeg da.
NormaJean Skrevet 27. februar 2008 #5 Skrevet 27. februar 2008 hehe. "traumatolog"??? eller en revmatolog? Jeg går til revmatolog på Diakonhjemmet i Oslo, de er kompetansesenteret i Norge på Revmatiske lidelser. Veldig flinke der. jeg er nå kun plaget av en vondt hofte, har vært i god form siden i høst. Passer bra, siden jeg ikke kan ta noen av medisinene mine mens jeg er gravid. Så tar paracet når det trengs.
Gjest Skrevet 27. februar 2008 #6 Skrevet 27. februar 2008 Hehe:-) Jeg lurte veldig paa dette ordet, men det heter faktisk Traumatalog :-) De har revmataloger her ogsaa, men det er ikke dit jeg skal altsaa ;-) Lurer paa hva forskjellen er...
NormaJean Skrevet 27. februar 2008 #7 Skrevet 27. februar 2008 vel, tror traumatolog betyr spesialist på traumer. altså en form for akutt lege.... merkelig. dette må du fortelle om etter at du har vært hos denne legen...
Gjest Skrevet 27. februar 2008 #8 Skrevet 27. februar 2008 Ja, det ligger jo i ordet, men jeg skal dit pga. ledda altsaa...:-) Ikke traumer;-) Skal si fra hvordan det gikk!
helhalhalo Skrevet 27. februar 2008 #10 Skrevet 27. februar 2008 Paracetamol er det samme som paraset og panodil og lignende de kan du helt fint ta. Hm traumatiserte ledd ja hvorfor ikke? Jeg sliter med smerter i ledd, og muskel og senefester. Av en eller annen grunn så mente raumatologen min at jeg skulle ta Ibux under svangerskapet. Det er almenlære for gravide at man skal unngå Ibux/ibuprofen men dette er vist nok et alternativ . Jeg mener ikke at du skal gjøre det uten avtale med legen altså!!!! Jeg valgte å holde meg langt unna Ibuxen sist brukte kun paracet
lana<3 Skrevet 28. februar 2008 #11 Skrevet 28. februar 2008 Hei jeg har fm og Bekhterev, er nå i uke 10 og jeg er blitt bedre i svangerskapet...ville ikke anbefalt noen å ta ibux til tross for at Revmatologen sier det er ok. Her i gården går det i paracet hvis det trengs og går jevnlig til akupunktur som hjelper godt..
villemo* Skrevet 28. februar 2008 #12 Skrevet 28. februar 2008 Hei. Jeg har fibromyalgi, og bruker Panodil 1gr for smertene. Jeg har en venninne som jobber på apotek, og hun sier jeg kan ta Paralgin Forte også når jeg er gravid hvis det blir for ille. Selvfølgelig så lite som mulig da,- men det går an visstnok.
2 gutter og ei lita jente:) Skrevet 28. februar 2008 #13 Skrevet 28. februar 2008 paralgin forte fikk jeg ofte da jeg var innlagt på føden når jeg hadde mye vondt i mitt andre svangerskap, fikk det også på resept. men jeg ble faktisk dårlig av den. Det ble en liten trip for meg, fikk halunisasjoner, Så ble jeg kvalm etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå