Gå til innhold

hvordan sovner barnet ditt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

sovner h*n av seg selv på kvelden, eller på du bysse / synge / stryke osv?

snuppa her på 4mnd får så mark i kroppen rett før hun sovner at jeg må holde henne i hendene sånn at hun ikke klorer opp seg selv (jada, har klipt ned neglene) eller fekter med armene sånn at smokken fyker rund i senga (og når den faller ut, blir det jo litt surving)

hun har en kosebamse/sutteklut som hun har i senga og vogna. den borer hun ansiktet i når hun skal sove.

veldig greit på dagen, da bare snur hun seg mot den og sovner (legger den litt over øya noen ganger) men om kvelden er det som om hun stritter imot søvnen av alle krefter. lager masse lyder (litt koselyder og litt "holde-seg-våken"-lyder) hun er jo trett, gjesper masse og gnir seg i øya, men stritter imot likevel.

noen som har tips? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min er motsatt, he he ;-) Når han skal sove om dagen (blir ofte 3-4 lurer på dagen) stritter han ofte i mot først, selv om han er trøtt som en sokk. Men om kvelden er han mors lille engel og legger seg uten et knyst.....Forstå det den som kan...;-)

Skrevet

Høres ut som sønnen min da han var rundt 4 mnd gammel, han var helt hyper ved leggetid! HS anbefalte å legge han litt tidligere, sa at han kanskje var overtrøtt. Vi la han ca en time tidligere enn vanlig, og han sovnet innen 5 minutt! Så det fortsatte vi med!

Har i etterkant forskjøvet leggetiden med 15 min ettpar ganger, så nå legger han seg kl 1830, og sovner så og si med en gang.

(Hørte forresten en gang at mange babyer går igjennom en urolig søvnfase rundt 4-5 mnd, vet ikke om det kanskje er noe i det.....)

Skrevet

så deilig da!

vi bruker masse tid på å få henne til å sovne (om hun ikke sovner ved puppen da) siden vi må sitte og holde henne i hånda en god stund til hun roer seg helt. holder også litt etter hun har sovnet, for hun har ofte sånne rykninger (drømmer) og da våkner hun til og veiver litt med armene så smokkken forsvinner igjen..

Skrevet

da skal vi prøve på det! må kansjhe forskyve duppene på dagen og da? sånn at siste dupp ikke er rett før leggetid?

hun liker forresten også å kose/leke med hånda mi, tar tak i et par fingre og drear i alle retninger og leggr hånda over ansiktet sitt osv. :)

Skrevet

flere?

Skrevet

Gutten vår er 3 mnd. Her har vi hatt det omtrent som oktobernurket.

Han sovner med en gang vi legger han på kvelden. Men om dagen har det den siste uken nesten blitt umulig for han å sove. Vrir seg og ynker seg, og smukken går i alle retninger. De to siste dagene har han kun fått 2 korte blunder på ca 20 min hver på dagen. Han begynner å skrike når jeg legger han, så jeg har tatt han opp etter hvert. Da er han blid som en sol, men jeg ser jo at han er trøtt. Litt usikker på hvordan jeg skal få han til å sovne på dagen ja :-) Dette er slitsomt for begge.

Skrevet

ikke lett dette her....

prøvde å legge henne tidligere, nåe hun begynte å "knirke" og gni seg i øya osv, men da voknet hun etter ca30-40min..

og i går sovnet hun kl åtte (tenkte jippi, for jeg skulle i bursdag til ei venninne) men da voknet hun også etter ca 30min..

litt kjipt å ikke få noe voksentid på kvelden igrunn..

vi er på soverommet med henne om hun våkner, går ikke ut derfra, siden det er "natta"

styker over panna, holder hånda osv..

synger byssanlull, eller setter på spilledåse..

men sove? nei.. sparker av seg dyna, snur på hodet, fekter med armene osv.. blir litt småsprø snart..

skulle bare ønske hun kunne sovne av seg selv som hun gjore da hun var liten bebbis... :)

Skrevet

Her sovnes det var seg selv båd epå dag og kveldstid. Det er bare å legge jenta i senga, så sovner hun!

Skrevet

heldiggris.... ;)

Skrevet

Heldige de som har barn som sovner av seg selv ja.. :)

Her sovner hun til flaske og/eller kos. Hun vil bare ha melka si rett før hun skal sove, og bare på soverommet, og da sovner hun gjerne med den i munnen. Hun er også av typen som trenger MASSE kosing når hun er trøtt, så da får hun det også.

De gangene hun ikke sovner med flaska i munnen (ca 50/50) spytter hun den ut når den er tom, vrir seg over mot høyre eller venstre side, får litt stryk på ryggen, hodet, kosing med hendene, tilbudt smokken (vil sjelden ha da) og så ligger hun og kosemumler litt med meg (jeg svarer med samme kosemumlinga tilbake:) og så sovner hun. Så hun er heldigvis ikke avhengig av flaska for å sove :)

Noen ganger ner hun veldig urolig når hun skal legge seg, men det skyldes alltid et eller annet. Enten må hun bæsje littegrann, har en skikkelig braker, eller en stor rap, hun er overtrøtt eller hun har ikke fått rast fra seg nok før leggetid.

Skrevet

Gutten min er 7,5mnd nå, og har alltid sovnet med flaska i munnen sånn i 21-tiden, innimellom litt før!

Skrevet

Vi har samme problemet dersom gullet vårt legger seg for sent! :-) Overtrøtt, sinna og kjemper som en gal mot søvnen. Så her prøver vi så godt vi kan å holde legge tiden, som er mellom 18:00 og 18:30. Dersom det blir senere enn dette holder vi på lenge for å roe ham ned.

På dagtid går det greit... dersom han ikke blir for trøtt før vi legger ham ut i vogna.

Så det er en gjenganger, jo trøttere han er, jo vanskeligere er det å få ham til å sovne. :-)

Skrevet

Da vi begynte med rutiner rundt 3.5 mnd og en stund fremover, var jenta vaar slik som gutten din, dvs tok en stund foer hun sovnet ved kvelden. Vi gjorde vel mye det samme som du gjoer, holdt haanden, holdt haanden over hodet hennes saa hun luktet oss, sang noen rolige sanger.. Provde aa gaa ut slik at hun roet seg selv, noen ganger var det det som skulle til (tok to min og saa sov hun..) Da tellet jeg gjerne inne i meg slik at jeg skjoente det ikke var lenge hun laa der og sutret/graat :-) Men etterhvert ble det bedre og bedre, og om kvelden naa saa legger hun seg til, borer ansiktet inn i bamsen og er rolig og sovner. Men jeg ammer fortsatt rett foer jeg legger henne i sengen, saa lurer litt paa om det blir annerledes den dagen det er slutt paa det... Hun er 7.5 mnd naa og jeg gruer meg aldri til leggetid lenger, slik jeg gjorde rundt 4 mnd alderen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...