Gå til innhold

Noen som sliter med amming??


Termin 061209

Anbefalte innlegg

Fy fillern sier jeg bare.

Amming er ikke bare bare.. Begynnte med to blødende brystknopper i omtrent en og en halv uke, nå er endelig det bedre etter mye prøving med alt mulig. Så fikk jeg en helg med tette melkeganger og feber. Nå må jeg ta hvedagen helt med ro, hvis jeg flere som sliter med dette?? Noen som vet om dette går seg til etterhvert? Jeg vil gjerne amme i laaang tid til, lillegutt er bare snart 4 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe tekst ble visst borte.. skjer stadig vekk med bærbar pc, legger hendene på tastene" :(

 

Det skulle stå: At hvis jeg stresser litt, daler melkeproduksjonen med en gang..

 

Håper på svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmm...skjønner deg masse...;) Jeg hadde det sånn med 1.

Han satt fast i puppen min hele tiden-, han hadde et veldig sugebehov - det var ingen som fortalte meg at jeg måtte lette på trykket med å stikke en finger inn i munnen hans før jeg tok han bort fra puppen.. Så jeg bare dro han bort jeg - det resulterte at jeg fikk sånn passe såre brystvorter... Det ble åpent sår på den ene og jeg kviet meg masse for å la han suge på den - det resulterte igjen til brystbetennelse og 40 i feber...HELT JÆVELIG... ønsker ingen den erfaringen. MEN....stay positiv :D dette fikser du ;) Jeg er stolt nå at jeg kom meg over den dritt perioden, for etterpå så ble det bare kos ;) og veeeeeeldig lettvint når man skulle på tur...

Ønsker deg masse lykke til dette fikser du...

Jeg er 8 dager overtid i dag og gleder meg sånn - vil føde jeg nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner til det ja!

jenta mi er gått over til flaske :( har ikje mer melk igjen ;(

det begynte med at hu ikje tok puppen i det hele tatt, så havnet vi på nyfødt avdelingen *der jeg ikje fikk overnatte osv osv* så dermed begynte hu å få mat fra "kopp" og når vi kom hjem har hu ikje villet ta puppen desverre :( så vi tar flaske istedenfor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Sliter ikke med det samme, men har ei som kun skal ligge ved puppen hele tiden. Blir gal... Prøver å få henne til å ta smokk, og om det skal ta måneder så gir jeg ikke opp! Skal kjøpe flere typer også, så hun kanskje tar en etterhvert.

 

Lurer på om noen har gode tips til å ikke bli brukt som smokk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg sliter og. Men har virkelig lyst å fortsette- ikke gi opp. Lillegutt er 11 dager idag. Han har hatt gulsot, men ble erklært frisk igår.

 

De første dagene kunne jeg holde på i over en time, og han sugde og sugde. Så kom melkesprengen, og jeg måtte pumpe ut litt først for at han skulle få tak. Nå er vi der at jeg prøver med 15-20 minutt på hver side for at det ikke skal ta halve dagen- men da igjen er jeg jo redd for at han ikke får nok. Vil han suge mer da blir det smokk.

 

Tenker om natten når jeg holder på å sovne mens jeg gir han at jeg skal gi opp. Men skal prøve i det lengste, det er en veldig fin opplevelse når det bare virker. Også er det nok enda mer stress med flaske og mme og koking og sann... Dyrere er det jo også.

 

Som om ikke det er nok sliter jeg med å finne en god stilling, funker ok i sengen- men hva når jeg skal gjøre andre ting og amme andre steder...

 

Men sier til meg selv at det nok går seg til, er jo ikke mange dagene gammel.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som vår historie dette, her har vi og hatt blodskorper, brystbetennelse og en tøff start. Jenta her er 16 dager gammel. Føler jeg er låst hjemme, hun skal stadig henge på. Smokk er ikke aktuellt for frøkna, prøvd ulike.

 

Dessuten gulpes mye, så mat er det nok av......

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss Fat, jeg sleit også veldig med å finne en ok stilling, har du prøvd den jeg tror de kaller for tvilling? Altså lille knirk ligger da inntil meg på siden med kroppen langs etter min kropp på siden - f.eks om jeg sitter i sofaen, så vil han ligge delvis på siden med føttene mot sofaryggen. Hodet er jevnt med mitt bryst, funker fint med ei pute under, evt handa i tillegg. Vi sier det er ammetåka som gjør at jeg ikke klarer å forklare på en mindre klønete måte!

Dette er den eneste måte jeg får det til på; på sykehuset funka det bittelitt med liggende (åssen få til den i offentlighet hehe), men sånn normal i armkroken kunne jeg glemme.

Om jeg ikke har en pute, så viste JM meg på sykehuset at jeg kan bare brette vognposen under! Har forøvrig også bestilt et ammesjal siden jeg ikke er sååå gira på offentlig amming, er noget sjenert på det viset.

 

Det værste for meg er egentlig sårheta, det er så sinnsykt vondt. Nå er regimet slik at etter endt foring, får jeg ut noen dråper som jeg smører inn knoppen med, lufttørking, så kline på med purelan, lufte litt, så på med albueskjell og ullinnlegg uttapå. Det hjelper hvertfall litt. JM på sykehuset sa også at det hjelper faktisk å banne/sverte når de tar tak og det gjør som vondest- de skjønner ikke hva vi sier uansett hehe.

 

Lille knirk her har også et voldsomt sugebehov, vi gav smokk allerede på sykehuset. Her funker NUK sine smokker veldig bra, hadde ikke klart oss uten. Rettere sagt da hadde ikke jeg hatt knopper igjen omtrent, gutten kan jo suge seg fast på flate veggen sånt vakum lager han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda såre knopper, og lille knirke blir 7 uker på torsdag. Det ene brystet begynner å komem seg, men det andre føles som om det har et brannsår på knoppen som svir hele tiden.. Hadde jo et dyyypt sår p den knoppen, som grodde til en dyp sprekk..

 

Mengden melk varierer også veldig hos meg. Stresser jeg på kjøpesenter sammen med venner, så blir det myye mindre enn når jeg bare koser meg hjemme eller er borte på besøk.

 

Tror kanskje jeg skal prøve tvillingstilling på det verste brystet i kveld. Håper det lindrer litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja vi har slitt mye med ammingen :(

 

Jeg fikk så mye sår da jeg var på sykehuset at allerede der måtte vi bruke skjold. Og nå har jeg kjempet i lang tid for å få henne til å ta bryst uten skjoldet siden sårene har grodd.

Heldigvis har jeg begynt å få det til noen ganger!

 

Men fy f*** så mange tårer jeg har felt pga dette.... Har hatt brystbetennelse 2 ganger også:(

 

Snuppa blir 5 uker på onsdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Amming er for mange utrolig krevende og kan gjøre at en egentlig koselig tid kan bli fæl og utrolig slitsom og tidskrevende. Selv har jeg slitt med å fått det til. Ser ikke ut som hun blir fornøyd av meg så jeg gir henne flaske også. Det går helt greitt. Til alle som sliter så vil jeg si

For såre og sprukne brystvorter:

Avent har noen brystbeskyttere du kan kjøpe på apoteket som bare er fantastiske.. Det er innleggsputer med hull til brystvorten som gjør at den får henge fritt for tøy og gnissing så sår gror fort og det er behagelig å ha på .De hjelper også mot melkespreng. Følger også med melkeoppsamlere du kan bruke.

Får du ikke til amminga vil jeg også si at du ikke må klandre deg selv for det!!! Selv ammet jeg ikke forrige og den dagen jeg ga opp fikk vi ett nytt liv. Søvn og overskudd kom tilbake. Ungen ble fornøyd, jevn på matrytme og søvnrytme og all tiden vi brukte på amming og styr og stell kunne vi nå bruke på å kose oss og trille og dra på kafe osv. Pappa kunne også hjelpe til med mating som er en koselig ting for far som ellers ikke kan bidra så mye i de første tiden om du ammer. Koking av flasker er ikke styr. Det gjør du en gang til dagen, Vask de, hiv de i en sterilisator som gjør seg selv i mikroen og hell klar kokt vann i alle. Så kan du blande i pulver etter du har varmt de i mikroen. Har masse gode råd til flaskebruk som gjør at du kan dra hvor som helst når som helst så trenger noen råd send meg en PM.

Lykke til uansett hva det blir til !!! :) Ta vare på deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...