Gå til innhold

jordmor eller økonom?

Anbefalte innlegg

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Jeg har egentlig bestemt meg for å ta økonomi og administrasjon, men er veldig usikker. Velger denne retningen fordi det er mange forskjellige jobbmuligheter, fordi jeg interesserer meg for og er flink til tall og ledelse, fordi lønnen er høy og fordi man kan komme relativt langt med bare en bachelorgrad.

Men så har jeg egentlig utrolig lyst å bli jordmor også. Men tenker at det er lang utdannelse, ikke så godt betalt, vanskeligere å få jobb pluss at ryggen min sikkert ikke hadde tålt det.

Hva ville dere gjort? Har egentlig mer lyst å studere til jordmor enn å ta bachelor i økadm, men som nevnt over er det jo mange grunner til at jeg ikke burde gjøre det...

Noen som har erfaring innen noen av disse yrkene, som kan fortelle litt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen av yrkene, men hadde absolutt valgt økonom.

Men det er fordi jeg syns det virker lite fristende å være jordmor... Turnusarbeid f eks.

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Ja det er jo også en ting. Velger jeg økonomi er jeg jo nesten garantert en 8-4 jobb. MYE lettere å kombinere med barn...

Skrevet

Jeg hadde valgt økonomi, et hav av muligheter for jobb!

Jeg er "bare" butikksjef jeg da, og angrer på at jeg ikke tok mer utdannelse innen økonomi og ledelse da jeg var yngre...

Jeg er enig med deg i at jordmor høres ut som et spennende og givende yrke, men jeg personlig hadde aldri kommet meg gjennom sykepeieskolen, praksistid osv tror jeg.

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan psyken din er, men fordelen med en økonomjobb er også at det er lettere å legge den igjen på jobben. Har venninner som er sykepleiere, søsteren min er sykepleier og det er endel skjebner man tar med seg hvem for å si det sånn ;-) Absolutt all honør til jordmødre etc, men man må også se om hvorvidt man selv kan takle det. Selv har jeg en bachelorgrad i øk og mf og har mange muligheter med den :-D

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Ja jeg har liksom lyst å bli ferdig med utdannelse før jeg er 30 da...=P

Noen som kan gi noen eksempler på hvilke jobber man kan få med en bachelor i økadm?

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

push push... (øver meg til eventuell jordmorutdannelse)

Skrevet

Hei,

Jeg er økonom og kan absolutt anbefale det. Jobber du kan få er: regnskapsfører. Lønnsmedarbeider. + Et hav av forskjellige jobber i store bedrifter som har store økonomi avdelinger.

Du kan også få jobb i bedrifter som selger økonomiske løsninger. Der kan du bli alt fra selger til teamleder. Masse forskjellige muligheter med andre ord.

MEN

Selv om jeg er økonom, er jeg ikke sikker på at jeg vil bare anbefale deg å gå den veien. Jeg har nemlig også en avbrutt utdannelse bak meg, i helse sektoren.

Jeg følte det vel kanskje litt sånn som deg, bare at jeg endte opp den omvendte veien. Du får tenke deg nøye igjennom hva du vil. Å bli jordmor krever jo sykepleier utdannelse, og turnus som sykepleier før du kan begynne jordmorutdannelsen. Så det krever absolutt engasjement. Men det er lite nødvendig å begynne på en økonomiutdannelse, hvis du kommer til å føle at det blir helt feil når du kommer halvveis. Finnes det en studie veileder du kan gå til, så vil jeg absoulutt anbefale det.

Kanskje det går an å besøke de forskjellige skolene også? Det er mange av dem som har åpne dager i disse søknads dager.

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Takktakk=)

Det er mest denne ryggen som stopper meg da. Grunnen til at jeg skal ta ny utdannelse er at jeg ikke kan jobbe som det jeg er med denne ryggen. Må egentlig ha kontorarbeid.

men hvis man har bachelor i økonomi, er man dømt til å sitte med en "halvbra" stilling da? eller er det muligheter for å klatre i stillingene uten master? tenkte å ta lederkurs o.l. i tillegg til utdannelsene da. Skal stå på og få gode karakterer (det har jeg alltid fått også da), og jobbe hardt...

Vurderer også revisor, men er litt skeptisk til all overtiden.

Skrevet

En bachelor er ikke noen dom til en halvbra stilling nei;) Det spørs vel mest på engasjement når du er i jobben. Du får jo ikke automatisk noen lederstilling rett ut fra skolen. Men etter at du har fått jobbet på deg litt erfaring, er det ingenting i veien for at du kan ende opp i en bedriftslederstilling etterhvert.

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Høres bra ut det da=)

jeg tenkte eventuellt å ta master på deltid etterhvert, men pga unge og hus bør jeg jo bli ferdig med utdannelse ganske kjapt da...

Jeg SKAL nå langt, så jeg håper det går fint hvis jeg skaffer meg mye kontakter og er flink=)

Vet du noe om begynnerlønn (og lønn videre)? har hørt så mye forskjellig...

Skrevet

For en bra stilling som økonom ville jeg valgt NHH, og blitt sivil-økonom.

Eventuelt master i økonomi ved universitetet. Synd å si det, men en bachelorgrad kommer du ikke all verdens langt med lengre.

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Er det jeg også frykter=(

Planen er å komme inn på NHH ja, hvis ikke blir det BI.

Kommer nok sikkert til å ta siviløkonom på deltid senere, men tror ikke jeg kan ta alt i en pulje=(

Skrevet

Jeg er ikke jordmor, men kan fortelle om hva mine tanker er. Er sykepleier idag, og har arbeidet i turnus. Jeg kan pr. idag ikke tenke meg til å ta videreutdanning til jordmor. Fordi det betyr mer turnus. Og som småbarnsmor, med en mann som også jobber turnus i helsevesenet passer dette dårlig. Jeg planlegger derfor å bli helsesøster istedet. Da har man større mulighet til å kunne arbeide dagtid (dog litt vanskeligere å få jobb).

Men jeg vil jo tro at jordmoryrket vil kunne gi en utrolig masse, i og med at det handler om å oppleve mye glede, men også sorg. Jeg tenker at jordmoryrket er veldig spesielt fordi du ikke bare har ansvar for en pasient, men du har ansvar for to menneskers liv, både mor og barn. Det er mye ansvar. Er du ikke sykepleier allerede idag, vil det jo bety 5 års skolegang for deg, og minimum to års praksis mellom spl.utdanning og jordmorutdanning. Føler du at dette virkelig er noe for deg, synes jeg virkelig at du skal satse!

Lykke til med ditt valg.

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Takk for innspill=) Blir ingen turnusjobbing for sambo, så den går fin. Men spørs om jeg klarer det. og så er det denne ryggen da.

Jeg tror jeg får ta det i mitt neste liv=P

Går jo alltids an å jobbe som jordmor på helsestasjon, men jeg vil helst jobbe med fødsel=)

nei jeg tror nok det blir økonomi altså...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...