Gå til innhold

Dagens ordning presser kvinner til å amme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, denne overskriften provoserer sikkert mange, men la meg få utdype:

Jeg har en datter på 6 måneder som jeg fremdeles ammer. Jeg har aldri likt å amme, men har gjort det likevel grunnet helsefordelene. Jeg ønsker nå å avslutte ammingen da jeg i 6 måneder har syntes det har vært ubehagelig og smertefullt og gjort at jeg har følt meg fryktelig bundet. Jeg skal uansett snart tilbake i jobb da vi deler permisjonen. Da jeg fortalte på helsestasjonen da jeg var gravid at jeg vurderte å gi mannen min ca. 60% av permisjonen, fikk jeg råd om at jeg ikke burde det med hensyn til ammingen. Så den valgfriheten dere snakker om har jeg sett lite til.

Jeg føler ikke at amming er et valg i Norge, men et press. Jeg har både bodd, jobbet og studert i andre land og aldri har jeg følt meg så undertrykket som kvinne som jeg har opplevd her i Norge pga. denne ammingen. Jeg begynte tidlig å gi flaske ved siden av, og har opplevd at kvinner har kommet bort til meg på kafe og sagt at de er så glad for at noen tør gi flaske til spedbarn i full offentlighet for de tør de ikke selv. Når jeg snakker med venner i utlandet om at jeg ikke liker å amme spør de meg hvorfor i all verden jeg ikke bare slutter med det. Når jeg forteller om hvordan jeg har blitt møtt av helsepersonell når jeg forteller at jeg ikke liker å amme blir de sjokkert ettersom de har hørt at Norge er et så flott land med likestilling og demokrati.

Jeg er for en tvungen 3deling ene og alene fordi jeg tenker at det da vil være mer legitimt å avslutte ammingen på et tidligere stadie. Slik det er nå må man helst ha en unnskyldning som manglende melkeproduksjon eller lignende dersom man avslutter ammingen før barnet er fylt et år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig leit at helsepersonell ikke respekterer dine ønsker og at du føler andre ser ned på deg hvis du ikke ammer. Dette må likevel være et av de dummeste argumentene for tredeling som finnes. Det var vel egentlig ikke noe med saken å gjøre. Det er helt klart at helsepersonell har en del å gå på når det gjelder balansen mellom velmente råd og å såre. Jeg har selv måttet gråte meg til et fingerbøll med Collett på sykehuset. Men å hindre andre i å amme fordi man ikke vil eller får det til selv er vel ganske drøyt.

Skrevet

Ja, men det var vel egentlig det som var poenget mitt også. At jeg også selv synes det er dumt at jeg skal være for denne ordningen kun pga. ammingen.

Skrevet

Jauda, man bør få velge selv om man vil amme eller ikke, men hvorfor få unger når man synes man blir så bundet av å amme? Jeg mener, grunnen til at kvinnfolk har bryster er faktisk for å kunne mate babyen sin, og bundet er man i 18 år allikevel. Folk må bare gi flaske hvis dem heller vil det, men jeg synes det skurrer litt om man gir flaske fordi man føler seg så bundet når man ammer (jada du hadde andre grunner også, men jeg har hørt flere sagt at eneste grunnen til at de ikke gidder å amme er at de føler seg så bundet og kan ikke gå på byn og drikke osv.). Selv om det kan virke slik av dette innlegget så dømmer jeg ingen som velger å heller gi flaske, jeg er på barselgruppe med et par stk som har valgt å gi flaske istedet for å amme, og det har jeg ingen problemer med. Det er jo til og med de som ikke kan amme og ikke har noe valg.

Og hva med de som ØNSKER å amme lenger, for dem _kan_ det bli et problem med tvungen tre-deling.

Jeg sliter med ammingen selv, men ønsker å amme, har fått beskjed på helsestasjonen at det er et valg jeg får ta selv, om jeg vil gi meg eller fortsette, føler meg ikke undertrykt i hele tatt.

Skrevet

Må bare for ordens skyld få presisere at jeg er avholdsmenneske og har ikke rørt alkohol på 6 år. Er ikke derfor jeg føler meg bundet av ammingen. Jeg forstår at det kan virke merkelig å ikke like å amme ettersom dette er en så stor del av morsrollen. Dersom det gjør meg uegnet som mor får jeg nesten bare la være å få flere barn. Men det tar jeg som et stort nederlag - følte at jeg virkelig var klar for barn nå. God økonomi, godt ekteskap og bruker mye tid med mannen min til å diskutere barneoppdragelse og foreldrerollen. Føler at jeg har masse å gi som forelder, men at ingenting av dette teller. Amming er liksom den eneste måten å være en god mor på.

Blir litt på siden av den egentlige debatten dette, og jeg høres kanskje litt sutrete ut, men det er nå engang slik jeg føler det og tenkte kanskje det kunne være et interressant innlegg i debatten.

Skrevet

AMMING ER IKKJE TVANG!!! Herregud, tenk sjølv då, menneske!

Det er ingen,ingen,INGEN andre enn deg sjølv som tvinger deg til å amme. Helsepersonell og andre folk kan sei ka pokker dei vil, men til sjuande og sist er det du som bestemmer om du vil følge råda/oppfordringane/anbefalingane deiras.

Du bestemmer sjølv over ditt eget liv. Om du syns amminga er ubehagelig og smertefull, så korfor i alle dager har du amma i 6 mnd då?? Når du har hatt lyst til å slutte?

Helsesøster bestemmer ikkja ka du skal gjere. Ho gir råd og anbefalinger.Det er det einaste ho kan gjere. Avgjerelsen tar du sjølv, eventuelt ilag med mannen din.

Uansett er helsesøster kun eit menneske ho og...med eigne meininger.

Eg vil faktisk påstå at om folk ikkje tør gi flaske offentlig, så er det dei som har problemer. Ikkje helsesøster, andre folk eller staten. Ein velger sjølv ka ein vil gjere. og om noken uintelligente og sosialt lite oppegåande personer kjem med slengbemerkninger når du gir flaske offentlig, vel synd for dei!. Då er det dei som er dumme...du kan overhøyre det og oversjå det.

Og nei, eg er ikkje ein person som aldri har slitt med amminga og som aldri har måtta gi flaske. Med min første unge måtte eg gi flaske fra han var rundt 6 mnd, fordi han nekta å ta puppen lenger. Då vart det mest lettvint og best å gi han flaske, ungen må jo ha mat!

Det var en avgjerelse eg og mannen min tok, fordi det var det beste for ungen vår.

Når eg ikkje er heime, gir mannen min jenta vår erstatning på flaske. Det gjer han og om han har ho med seg ho ut på kafe eller noke sånt.

Du trenger ingen unnskyldning for å avslutte amminga. Du trenger aldri å begynne å amme engang om du ikkje vil. Det fins gode erstatninger å få kjøpt.

Helsepersonell anbefaler amming fordi det gir størst helsegevinst for ungen, og det er(for dei fleste) lettvint, enkelt og greit. Ikkje fordi dei vil være slemme med deg.Dei anbefaler dette fordi det er dokumentert sant, og ikkje fordi det er vedtatt i en statlig ammepresskommisjon. Ved å sei at det ikkje er slik, ville dei gjort seg til løgnera, ikkje snille mennesker.

Du velger sjølv ka du vil ta deg nær av, og ka du vil la gå inn på deg.

Amming er et valg. Presset ligger i hodet ditt.

Skrevet

Heisann. Forstår godt følelsen din i forhold til ammingen. Jeg er veldig glad i unger. Men jeg har liksom et ubehag når jeg ammer . Det er ikke koseli synes jeg. Inbiller meg at amme-hormonene virker litt feil på meg. Men jeg er flink pike og har ammet 5 barn til de er 8 mnd. Men ojojoj så deili det er å slutte. Syns ikke noen trenger å lure på hvorfor vi som ikke liker å amme får barn. Kvinnekroppene er jo forskjellige!

Skrevet

Lilledrue:

Jeg er enig med deg i at amming BURDE være et valg, men jeg tror ikke alltid det er så enkelt som du beskriver. Jeg har en venninne som opplevde at hver gang hun var på helsestasjonen så spurte de hvordan det gikk med ammingen. Hun sa som sant var at hun hadde valgt å droppe amming fordi det var så vanskelig. Da fikk hun beskjed om at det var fryktelig dumt. Dette ble også ved et par anledninger sagt i gruppe hvor det var flere mødre til stede. Barnet hennes ble forkjølet og da sa de at det nok var fordi hun ikke ammet. Hun ble flere ganger oppfordret til å ta kontakt med ammehjelpen og ammeklinikken, selv om hun gang på gang påpekte at hun ikke var interessert i ytterligere opfølging.

Til slutt ringte min venninne helsestasjonen og sa at hun ønsket å bli overflyttet til en annen helsestasjon og at hun vurderte å sende en formell klage videre oppover i systemet. Da holdt de endelig kjeft..

Skrevet

Hei Abigail!

Forferdelig dumt at vennina di fikk en sånn opplevelse ned helsestasjonen.

Men, poenget mitt er at uansett så er amming et valg! Vennina di valgte jo å slutte å amme, gjorde ho ikkje? Og ho begynte ikkje igjen sjølv om helsesøster prøvde å "tvinge" ho til det.Så då valgte jo ho å ikkje amme, eller?

Helsesøstre er berre mennesker dei og, og det fins idioter der som alle andre plasser. Og sjølv om helsesøstra ikkje hørte på vennina di(noke som er en fullstendig tåpelig ting å gjere), så hadde ho fortsatt et valg som ho benytta seg av.

Ho valgte jo også å bytte helsestasjon.

Ein har alltid et valg. Om det ikkje hadde vært et valg, ville amminga skjedd automatisk, og uansett ka ein prøvde å gjere så ville ein ikkje klart å la være å amme...Så, det er eit valg.

Skrevet

For en egoistisk tankegang HI!

Fordi du ikke har vært komfortabel med å amme, så skal vel ikke mødre som synes amminga fungerer måtte trappe ned. Blir jo omvendt ammepress!

Vi er født med to bryst og det finnes mme, valget bør hver enkelt stå for!

Skrevet

Ramlet inn i denne diskusjonen og måtte flire litt: "Grunnen til at kvinnfolk har bryster er faktisk for å kunne mate babyen sin". Tipper du anonym over her også mener at sex-livet kun er fordi man skal unnfange barn av det. Med slike kommentarer gjør du sikkert situasjonen langt bedre for de som av en eller flere årsaker ikke ammer. Herlig.

Just for the record: Jeg ammet til gutten ikke ville mer som 1-åring - til tross for at jeg begynte å jobbe igjen da han var 8 mnd. Men har virkelig INGEN problemer med å se at det er et gedigent ammepress i dag, blant annet gjennom en god venninne som virkelig slet. Har ingen problemer med å skjønne at det oppleves som vanskelig, er man en "god mor" i dag så skal man bite tenna sammen, amme seg gjennom smerter og sår, og i hvertfall ikke gi opp!

Skrevet

I all verden da?! Har du ingen egene meninger du da? Er vel bare å slutte å amme når du ønsker. Jeg sluttet når datteren min var 3 mnd. Er gravid igjen og vet ikke om jeg kommer til å amme. Skal prøve, men synes det var fryktelig ubehagelig sist, så tar det som det kommer. Morsmelkersatning er en fantastisk erstatning. Bryr meg ikke om hva folk sier til det, som du sier så er ikke ammepress i andre land og folk vokser opp der også:) Grunnen til at jeg er mot tredeling har jo ingenting med amming å gjøre. Bor 5 min fra jobb så det er jo ikke særlig problem. Men derimot der det andre ting. Familie og jobbsituasjon til meg og mannen min. Han er ny i jobben og ønsker ikke være hjemme nå, men med vårt neste barn har han lyst. Det er det som passer oss her og nå, føles tungvint og urettferdig at noen kan tvinge oss til å velge bort noe som fungerer for oss.

Skrevet

Så den valgfriheten dere snakker om har jeg sett lite til.

Jeg føler ikke at amming er et valg i Norge, men et press.

>> Du vet tydeligvis ikke hva "valg" betyr. Valg er en i en eller annen grad bevisst mental handling der man aktivt velger et av to eller flere alternativer. "Press" utelukker ikke valg. Ikke en gang tvang gjør det i bunn og grunn, det bare hever terskelen veldig. Valg er alltid en mulighet.

Du sier rett ut at du er for tvungen 3-deling fordi da slipper du å forholde deg aktivt til valget om å avslutte ammingen, det er det andre som gjør for deg. Aller helst ville du vel sett at de sluttet å si at amming er bedre enn amming også, men bare si at alt er like bra. Ikke for det det er sant, men fordi det passer deg bedre viss det var slik. Blås i sannheten, anbefalinger som ikke passer DEG bør ikke komme fram.

Men du kan bare innse det, så lenge du tror "valg" er det venninnene blir enige om, så vil du aldri føle noen valgfrihet. Så lenge du tror "press" er det samme som "valg", vil du ikke gjøre dine egne valg.

For å ta fra deg valget om å amme eller ikke, så måtte de komme hjem til deg, binde deg fast og legge barnet til brystet ditt mot din vilje. DA...har du ikke noe valg.

Skrevet

Men kjære deg, klart du blir oppfordret og rådet til å gjøre det som helsepersonell mener og er opplært til er til det beste for deg og babyen. Slik er jo det med alt innenfor helse, ikke alle ting vi liker så godt å skulle gjennomføre, men vi blir jo selvsagt rådet på det sterkeste til å gjøre det som er til det beste for mor og barns helse. Kankje gjelder dette ikke deg og din helse (din psykiske helse, siden du kjenner deg presset)? Valgfriheten er der like fult ut; ingen kan tvinge deg til å amme, men du må nok tåle å bli anbefalt på det sterkeste å gjøre det p.g.a. det man veit om amming idag!;o) Lykke til!!

Skrevet

mitt barn ha fått flakse hele veien... drev å handmelka meg selv siden jeg ikke fikk til dette med puppen... mi jente har ingen dårligere helse hun for hun har fått mme fra 3 mnd stadie.

dette me amming skal være opp te hvertenkelt

• 1 måned senere...
Skrevet

amming er det et stort press på og forventningene til deg som mor er at en skall amme sitt barn.helsestasjonen har jeg intrykk av at er verst,hvertfall på min kant.allerede i uke 22 begynte jm å mase på meg om jeg hadde tatt stilling til amming...hvorfor ikke bare vent til ungen kommer å se om det bare faller naturlig?jeg opplevde så mye mas rundt amminga på min første,at jeg ikke ville høre et ord om amming og hvor naturlig det er når jeg fikk nr 2.var skikkelig negativ innstilt,så jeg holdt vel ut to uker eller noe..men det må være opp til hver enkelt å bestemme hva som er best for dem.men føler det er mange som ikke kan fatte at ungen overlever uten morsmelk..

Skrevet

enig me hi at dette er typisk norges syndrom.perfekte norge med en hel haug naturlige frittgående ammende kvinner. takk og lov at jeg ikke er fastboende her.

• 1 år senere...
Skrevet

Var vel ingen som tvang deg til å amme vel? Og om du syntes det er/var så fælt å amme så hadde det vel vært bedre for dere begge om du lot være. Det er ingen som tvinges til å amme, jo det er de som opplever press, men de blir allikevel ikke tvunget.

Når det gjelder 3-deling, så vil det gjerne også medføre at de som ønsker å amme lenger ikke får mulighet til det. Jeg bare gjentar, det er ingen tvang her i landet når det kommer til amming, så vil man ikke amme så lar man være og driter i hva andre måtte mene om det, enkelt og greit.

• 3 uker senere...
Skrevet

Helt enig, HI! Signerer den.

Skrevet

Vil bare legge til at ja-man elger selv. MEN mentalt sett er det beinhardt å få hørt at man burde amme og det er det beste for barnet hele tiden! OG HVORFOR man har sluttet å amme, folk setter deg jo i bås hvis man ikke gjør det.. Jeg har aldri kost meg så mye som etter amminga var ferdig og småen var fornøyd med det han fikk. Som førstegangs så hører man jo selvfølgelig på det helsepersonellet har å si, og man er veldig usikker. Skalø selvfølgelig amme nestemann dersom det går bra, men fader om jeg stresser i 5 måneder neste gang altså.. SÅ bra er ikke den melka.

• 2 måneder senere...
Skrevet

som om jeg skulle sagt det selv:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...