Oslo72 Skrevet 27. februar 2008 #1 Skrevet 27. februar 2008 Hei, jeg har nettopp fått høre at parmesanost er upasteurisert ost. jeg trodde denvar pastaurisert og har spist det hele svangerskapet. Noen som vet noe om dette med sikkerhet?
Mamma05&08 Skrevet 27. februar 2008 #2 Skrevet 27. februar 2008 Hvilken type er det? Alltså produsent?
Oslo72 Skrevet 27. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 27. februar 2008 Vet ikke, de som de til enhver tid har på Rema og Ica etc, ikke noe fancy...
Mamma05&08 Skrevet 27. februar 2008 #4 Skrevet 27. februar 2008 Det står at siden parmesan er en hard ost er det ingen fare. Jeg googlet "parmesan pasteurisert" og fikk opp mange treff. Er mykoster/ smøreoster som er laget av upasteurisert melk som kan inneholde Listeria. I Norge blir di fleste oster laget på pasteurisert melk. Jeg har lest inne på tine.no at smøreostene deres og mykostene er laget på pasteurisert melk.
Oslo72 Skrevet 27. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 27. februar 2008 Det er jo positivt å høre, er nemlig veldig glad i parmesan. :-)
Mamma05&08 Skrevet 27. februar 2008 #6 Skrevet 27. februar 2008 Kopierer det som står om ost: Alle oster som varmebehandles godt - som for eksempel ost på pizza, på ostesmørbrød, på lasagne eller i sauser - kan trygt spises av gravide. Listeria er funnet i myke/halvmyke lagrede oster av upasteurisert melk. Upasteurisert melk er ikke varmebehandlet skikkelig, og risikoen for listeriabakterier er derfor stor. I Norge har vi lite upasteurisert ost i omsetning. Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Årsaken er at disse ostene kan bli smittet et eller annet sted i produksjonsprosessen. Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, men for å være på den sikre siden bør gravide innta ostene ferskest mulig, dvs. å unngå disse ostene mot slutten av holdbarhetstiden. Mengden eventuelle listeriabakterier er nemlig på topp mot slutten av holdbarhetsdatoen. Alle andre typer ost anses å være trygge i forhold til Listeria. Smeltet ost av alle typer er trygt. Disse selges som oftest på tube. Listeria trives heller ikke i harde oster som for eksempel "Gouda", "Jarlsberg", "Norvegia", eller i brunost og parmesan. Disse ostene kan derfor trygt spises av gravide.
Gemini7 Skrevet 27. februar 2008 #7 Skrevet 27. februar 2008 Min sambo pleier kjøpe slike små stykker emd pamesan fra ostedisken på ICA, Meny og andre større kjeder. Disse er pakket inn i plastfolie i butikken med en sånn klistrelapp på hvor det står ingredienser osv. På de vi har kjøpt, står det at et er laget av "upasteurisert, italiensk melk", så jeg har IKKE tatt sjansen.. Selv om den er aldri så hard så er altså ikke råvarene kokt!
Gemini7 Skrevet 27. februar 2008 #8 Skrevet 27. februar 2008 PS, de gangene vi har kjøpt ferdig revet parmesan ("pulver") i poser, har disse heller ikke vært pateurisert, så man bør være litt obs..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå