Bring_it_on!!:)) Skrevet 27. februar 2008 #1 Skrevet 27. februar 2008 http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=518379 Det er jo veldig vanskelig diskusjon.., men samtidig må jeg si meg enig med henne tross at det er fælt og si det.. Dyr i samme situasjon som meg ville blitt avlivet.. =( Er det bedre at noen har så store smerter at de faktisk tar selvmord istedet for og få hjelp på en verdig måte og avslutte livet sitt når det ikke er håp?? og man har så store smerter at ingenting funker??
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 27. februar 2008 #2 Skrevet 27. februar 2008 Trodde aktiv dødshjelp var for dem som ikke greide å ta livet av seg selv slik at de behøvde hjelp fra noen andre. Hun der sitter jo i en sofa (aner ikke om tilstanden har forverra seg) så hun har jo mulighet til å hoppe ut av vinduet, hente en kniv, bevisst ta en overdose sovemedisiner, og da trenger hun jo ikke hjelp fra andre.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 27. februar 2008 #3 Skrevet 27. februar 2008 Er forresten for aktiv dødshjelp.
petite fleur Skrevet 27. februar 2008 #4 Skrevet 27. februar 2008 Leste ikke linken, men er for aktiv dødshjelp.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 27. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 27. februar 2008 Joda.. Hun kan sef hoppe ut fra vinduet eller legge seg på togbanen.., men ville kanskje tro at både henne og familien ville funnet mere trøst i en litt mere fredfull død som legen kan hjelpe henne med.. Sovne inn..
SkravleFruen Skrevet 27. februar 2008 #6 Skrevet 27. februar 2008 Aktiv dødshjelp er ett utrolig omdiskutert og sårbart tema! Hvem skal bestemme om en person er tilregnelig for å ta denne avgjørelsen? Hvordan kan man garantere at det ikke er noen andre som påskynder en slik avgjørelse? Hvem skal utføre aktiv dødshjelp? Ved hvilke tilfeller skal man utføre aktiv dødshjelp? Event aldersgrense? Det er så mange spørsmål og dilemmaer rundt akkurat dette, at for øyeblikket er jeg enig med at loven forblir slik den er i dag. Likevel, som sykepleier, vet jeg at den dosen med smertestillende jeg gir en pasient, kan være den siste (når vedkommende ligger på sitt aller aller siste!) Jeg kan ikke vite der og da hva en kropp som nærmest har en fot i graven vil tåle, men vedkommende skal heller ikke ligge å ha smerter. Det blir ikke aktiv dødshjelp, men smertelindring, selvom kanskje noen syntes det er visse likheter... Idag har vi mange bra alternativer i forhold til palliativ pleie (lindrende behandling til "døende"). Man har også mye utvalg i alternative løsninger, som kirurgi, gode medikamenter, dyktige fagfolk osv osv. Grensen for å kunne få innviglet en aktiv dødshjelp må, dersom det skulle tillates, være usannsynlig høy.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 27. februar 2008 #7 Skrevet 27. februar 2008 Derfor jeg nevnte overdose av sovepiller også. Er det så viktig for henne å dø så kan hun faktisk drepe seg selv utifra mobiliteten på det bildet. Hvis det er viktigere for henne å dø verdig enn det å dø så får hun bare leve med smerten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå