Har byttet nick ! Skrevet 26. februar 2008 #1 Skrevet 26. februar 2008 Noen som har opplevd at deres barn på 1,5 år ganske plutselig begynner å kaste opp på natten? Hun kaster opp en gang, ca annenhver natt og har gjort det siste 10 dagene. Siden jul har det samme skjedd med ujevne mellomrom. Etter at hun har kastet opp er hun i fin form og sovner igjen. På dagen er hun litt mer grinete enn vanlig og spiser dårligere...ellers ikke noe å bemerke. Noen som har vært borti det samme...eller har noen ide om hva det kan være? Kan refluks plutselig oppstå i en alder av 1,5? Begynner å bli bekymra. Legen sa det sikkert ikke var noe farlig, men skal ta endel blodprøver i morgen for å sjekke statusen der...
NoDoubt Skrevet 26. februar 2008 #2 Skrevet 26. februar 2008 Kan være hun reagerer på noe mat. Melk Fisk Egg Mel
Har byttet nick ! Skrevet 26. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. februar 2008 Ja det har jeg også tenkt, men ser ikke sammenhengen mellom inntak evt allergifremkallende mat og oppkastet...Hmm, nei får vel bare vente å se hva prøvene sier... (er bare så lenge til alle svar foreligger...)
It's all about me Skrevet 27. februar 2008 #4 Skrevet 27. februar 2008 Veldig likt lillegutt. Startet å kaste opp da han var nesten 13 mnd og det ble bare verre og verre. Mer sliten om dagen og elendig matlyst hadde han også. Viste seg at han hadde cøliaki. Fortsetter det så be om utredning selv om ikke blodprøvene viser noe. Det er ikke alltid cøliaki vises på de, det gjorde det ikke på lillegutt.....
It's all about me Skrevet 27. februar 2008 #5 Skrevet 27. februar 2008 iettmedveggen, ser at du har skrevet over her at du ike ser noen sammenhang mellom matinntaket og oppkastet. Det trenger ikke komme rett etter, noen ganger gjør det det, men andre ganger kan det ta flere timer. Jeg hadde ikke cøliaki i tankene engang da lilegutt ble syk, ikke hadde han den kjente diareen heller......
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 27. februar 2008 #6 Skrevet 27. februar 2008 Første som slo meg var allergi. Fisk Melk ++
Elle Vilde Skrevet 27. februar 2008 #7 Skrevet 27. februar 2008 Ligner veldig på min jente. Det viste seg etter hvert at hun hadde refluks forårsaket av en spesiell form for melkeproteinallergi. Hos min jente oppsto refluksen plutselig i en alder av 13-14 mnd fordi vi da introduserte melkeprodukter og melk i mat, og dette tålte hun ikke. Hun var overhodet ikke noen gulpeunge, hun gulpet faktisk bare en gang i løpet av babytiden, og det var så unikt at vi faktisk tok bilde av det... Refluksen utviklet seg på en måte gradvis, hun begynte ikke å spy den dagen vi introduserte melk, men etter at melk ble introdusert ble hun gradvis dårligere og dårligere. Sluttet å øke i vekt, gikk etter hvert ned, spiste mindre og mindre, sluttet etter hvert å spise, var utilpass, slapp og sliten, gråt store deler av døgnet og kastet opp. Hun kastet også opp stort sett om natta eller rett etter kveldsmat eller ved kveldsstellet. I tillegg til dette kastet hun lett opp av f.eks. gråt, hoste, nesespray(!) og slike ting som andre barn ikke kaster opp av. Blodprøvene til jenta mi var helt fine, derfor tok det lang tid før vi ble tatt på alvor (flere mnd, og hun gikk mye ned i vekt og sluttet helt å spise). Dersom du synes hun har forandret seg og oppkasten ikke gir seg, synes jeg absolutt du bør be om å få henvisning til barnelege for vurdering av om hun skal ta ph-måling. Min jente slet i flere år etterpå med psykiske spiseproblemer, fordi alle smertene ved spising hadde gitt henne helt feil forhold til mat (refluksen ga betennelse/sår i spiserøret). Lykke til! Bare spør hvis du lurer på noe!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå