Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #1 Skrevet 26. februar 2008 Betaler man mye mindre skatt når man har barn ? Skal jeg beholde samme tabelltrekk som jeg har gjort det siste året, eller lønner det seg å snakke med ligningskontoret for å endre på det nå som jeg har fått barn?
olgita Skrevet 26. februar 2008 #2 Skrevet 26. februar 2008 Ikke heilt sikker... men det finnes ihvertfall et fradrag på opptil 25000. Tror det kalles forsørgerfradrag. Og blir vanligvis delt mellom foreldrene, men man kan også bare trekkes hos den ene.. Gå inn på der du endrer skattekortet og se hva det står om forsørgerfradrag.. Jeg fikk iallefall et fradrag på 25 000. Er egentlig ikke sikker på om pappaen får fradrag på 25 000 også eller om det blir 25 000 delt i to dersom begge endrer...
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #3 Skrevet 26. februar 2008 Nei det stemmer ikke, man får foreldrefradrag for utgifter til pass av barnet. For et barn er fradraget 25 000 kroner, og det gis ikke foreldrene får dette sammen, ikke hvert sitt. Så det er ikke aktuelt før man begynner med barnehage eller hvit dagmamma.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #4 Skrevet 26. februar 2008 hvis man er aleneforsørger skal man ha skatteklasse 2. hvis man er gift så er det den ene som får skatteklasse 2 tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2008 #5 Skrevet 27. februar 2008 Aleneforsørger får kl. 2, skilte/eks.sambo med delt omsorg (50/50) får kl. 2 annenhvert år, gifte/sambo får kl.1 begge to.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå