*Fiona* Skrevet 26. februar 2008 #1 Skrevet 26. februar 2008 Hei Fant ut for snart 2 uker siden at jeg er gravid- JIPPI! Har et barn fra før som er 3 år, så føler tiden er inne. Det eneste er litt dårlig timing...da vi holder på å bygge hus og har kommet dit at det er mye malejobb i tiden fremover. Vet selvfølgelig at jeg ikke bør male når jeg er gravid, men har en slags "gassmaske" med filter som jeg kjøpte i forrige svangerskap. Klarte ikke å bruke den da, pga at jeg var kommet så langt i svangerskapet at det var tyngre å puste, tett nese ol så jeg fikk klaus inni den maska. Har tatt den frem nå og prøvd den og det går helt fint å bruke den. Men ble litt usikker på om den er helt sikker? Noen som har erfaring med dette? Får vel høre med lege, men greitt hvis noen vet noe her inne : ) Er forresten 6 + 3 : )
Gjest Skrevet 27. februar 2008 #2 Skrevet 27. februar 2008 Hva slags maling skal du/dere bruke da? Regner med at det er malingsarbeid innendørs nå på denne tiden av året.. Dersom du/dere skal bruke oljemaling vet jeg at gravdie anbefales å la andre ta seg av malingen, men om du bruker en typegodkjent maske og lufter veldig godt hele tiden tror jeg det skal gå greit =) Nå får man jo også kjøpt vannbasert oljemaling. Den er tryggere å bruke en vanlig oljemaling. Hvis du/dere skal male mange rom, anbefaler jeg at du/dere konsentrere dere om et rom av gangen. Og at du/dere starter med det rommet som vil bli minst brukt og avslutter med det som blir mest brukt. Jeg anbefaler det fordi jo lenger dere venter med å male de mest brukte rommene, jo større sjanse er det for at været blir mildt nok til at dere kan lufte enda bedre =)' Lykke til med oppussingen og gratulerer så masse med graviditeten =)
2 gutter og 1 jente Skrevet 27. februar 2008 #3 Skrevet 27. februar 2008 vi renoverer hus, og jeg er maleansvarlig...men saa var jeg jo pluttselig gravid da. jeg fikk beskjed av jordmor om aa holde meg langt unna malingen (vannmaling var LITT bedre om jeg absolutt maatte) for de er usikre paa skadene det kan foraarsake fosteret og de mente det var stoerre sjangs for spontanabort.... det skremte ihvertfall meg ifra det. hun sa at det aller vaerste faktisk var den whitespiriten som vi vasker oss med etter oljemaling, den trekker inn og det er paavist at den skader sa hun.... veit ikke om det var bare skremselspropaganda....men jeg tar ikke sjangsen jeg gitt.
Gjest Skrevet 27. februar 2008 #4 Skrevet 27. februar 2008 Jeg har også hørt det der med whitesprit. Jeg har og malt litt under svangerskapet, men da brukte jeg hansker og vannbasert maling. Samboeren min har tatt seg av oljemalingen (kjøkkentak og hele badet). Hvis man bruker gode hansker, maske og lufter godt (eventuelt maler ute) tror jeg det skal gå bra jeg =)
Icedancer Skrevet 27. februar 2008 #5 Skrevet 27. februar 2008 Har kopiert en mail jeg fikk fra Jotun da jeg sendte dem nesten samme spørsmål. Når det gjelder maling og graviditet er det ikke forbundet med noen fare for foster eller mor. Det som man skal være oppmerksom på er hvis man er allergisk. Endel vanntynede malinger er jo bygd opp på akryl og ved hud kontakt kan dette virke irriterende. Bruk hansker i slike tilfeller. Ha god lufting, og ta gode pauser inn i mellom "slagene" så går det bra. Når det gjelder f.eks.og legge barn i nymalte rom så bør malingen få tørke i opptil en måned før barnet blir lagt i rommet.Under opptørking er god varme og god lufting det beste for god utherding. Det er mange meninger om akkurat dette emnet. Når det gjelder white spirit baserte malinger så bør man bruke en maske som absoberer løsemidlene. det er jo også endel aromater i malingen som kan virke irriterende. Igjen er det god lufting og varme samtidig som gjør at malingen tørker godt. du kan gå inn på følgende sider på nettet og lese en hel masse, men sunn fornuft og godt gammelt bondevett duger her også. Som yrkesmaler har vi malt hjemme og begge gutta har vokst opp og blitt sunne og friske, med den metoden jeg har satt opp. Lykke til med svangerskap og fødsel. www.mlf.no www.naaf.no/inneklima www.babyverden.no her er noen. Ha en fin dag. Så med visse forhåndsregler burde det gå greit å male:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå