Gå til innhold

sliter med røyken...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet det er mange som har sterke meninger om dette temaet, men jeg håper jeg kan få noen svar uten fordommer...

Jeg sliter skikkelig med å slutte å røyke. Jeg bruker et naturprodukt for å venne kroppen av med nikotinet, men det er en 3,mnd behandling. Jeg syns det er for lenge å røyke. Skulle ønske jeg klarte å bare legge det vekk!!

så det jeg lurer på er om noen av dere har brukt Nicorette eller lignende som en avvenning. Bare for en periode? Jeg har lest endel om nicorette, og spurt på apoteket, for det står på pakningsvedlegget at gravide ikke anbefales det. Men på apoteket sa de at produsenten må skrive det. Men i virkeligheten er det jo veldig mange stoffer i røyken man slipper å utsette kroppen for hvis man bruker nicorette istedet...??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd Allen Carr sin bok? Endelig ikke røyker? Min bror sluttet på dagen med den.

Lykke til :)

Skrevet

Hei!

For det første grattis med spiren =)

Jeg sluttet å røyke etter å ha lest "endelig ikke røyker for kvinner" Den hjalp meg veldig, hadde ALDRI trodd at jeg skulle kunne slutte uten problemer etter å ha røkt i 24 år. Men det kunne jeg =)

Så lykke til og jeg synes at det er toppers at du vil slutte =D

Dette klarer du, det er jeg sikker på

Skrevet

Tusen takk for svar begge to:)

Jeg har lest begge bøkene til Allen Carr. Først den blå "endelig ikke-røyker". Da sluttet jeg og var røykfri i 2,5 år. Så begynte jeg igjen i forbindelse med en litt kjip del av livet mitt.

Så kjøpte jeg den rosa boka for kvinner noen år etter. Måtte slutte før en operasjon jeg skulle ha. Var røykfri i 4 uker, og begynte igjen. Det er kjempe bra bøker, og jeg er helt enig i det han skriver per dags dato. Men hvorfor klarer jeg ikke å holde meg røykfri??

Nå har jeg prøvd masse rart, og føler at jeg egentlig blir litt oppgitt.

Skulle jeg ha en god grunn så er det vel nå! Jeg blir så sint på meg selv... Vil ikke utsette min lille spire for mine dumheter...

Dere kan bare si jeg er dum og svak, for jeg er helt enig...

I morgen skal jeg ringe legen og be om en tidlig ul, så da kan jeg spørre han samtidig om råd....

Men spytt ut hvis dere har noen...

ingen som har hørt noe om det med Nicorette?

Skrevet

Jeg må forresten si at jeg har kuttet ned til mild røyk og minus 8 om dagen etter jeg fikk positiv gravitest da.... det er jo noe...

Skrevet

det er ett steg i riktig retning hvertfall...å jeg er ikke stolt over å si at jeg har tatt samme steget, hvis det kan sies på den måten..er ikke stolt før jeg kan si jeg røyker null til dagen...ruyka ikke med mine 2 første, men klarer visst ikke helt å slutte denne gangen.

Skrevet

Jeg har ikek så mange råd å komme med, vil bare si at jeg syns du er flink som har kuttet veldig ned på røykingen din! Hvis du fortsetter sånn så blir det jo mindre og mindre røyk etterhvert! Selv så spyr jeg av røyklukt når jeg er gravid så jeg har det greit sånn, men jeg har røykt lenge selv og har derfor ingen problemer med å skjønne ditt problem. Syns du skal lese disse slutte-og-røyke bøkene en gang til, så kansjke det går bra denne gangen ?? Den lille i magen har det helt klart best uten røyk, men så lenge du røyker så lite du kan så er det en god start vertfal! Lykke til:)

Skrevet

Har du hørt om champix? Nytt røykeslutt-medikament som fungerer kjempebra. Fordelen er at det ikke er noe nikotin i tablettene heller. Er usikker på om det kan brukes når man er gravid, men jeg tror det.. Jeg har prøvd å lese de bøkene til allen carr, men ble bare superirritert. Litt sånn selvhjelpsbøkenes svar på paulo coelho.

Skrevet

hei, jeg har den røyke tyggisen som jeg tar viss røyksuget blir alt for stort..hadde en helt røykfri dag i går med en tyggis(hadde den i fem min) det anbefales jo ikke mend et er bedre enn røyk da! så får du brutt med røykevanene og da er du kommet over halveis.Det som jeg syns er problemet er venner som røyker og frister meg..så jeg håper kvalmen slår inn for fullt og at jeg ikke tåler røyk.viss jeg skal fortsette som før blir ikke dette et sunt svangerskap.selv om jeg bare røyka tre til dagen ca..Har hatt mye kvalme siden i går kveld. var sikker på jeg skulle spy i går altså...

Skrevet

Jeg aner egentlig ikke noe om hvordan nicorette funker, men logisk sett tenker jeg sånn:

- Røyker du får du i deg nicotin+ en hel haug med andre stoffer som ikke er bra.

- Bruker du tyggissen/plaster får du i deg nicotin.

Da må det da være bedre å få i seg bare nikotin?!?

Lykke til med sluttingen, og ja-mild røyk+færre røyk er en veldig bra start!!

Skrevet

Det jeg gjorde var å sette meg en dato, la oss si om en uke... Jeg byttet merke til et jeg ikke likte så godt+ mildere... Røykte mindre og mindre hver dag.. Sluttet først å røyke på jobb.. er jo 8 timer uten røyk... Så sluttet jeg før ungene var lagt om kvelden.. Så ble det bare slutt....:) Det har gått veldig fint...:) alt går på innstilling... (Tenk på at det er ikke bare til deg nikotinen kommer, babyen får jo det i seg også) Det tenkte jeg på, så røyken ble rett og slett dårlig... Ble kvalm og full av dårlig samvittighet... Kom vel frem til at det er bedre at jeg har det pyton enn at babyen har det pyton

Lykke til:)))))))

Jeg vet at det ikke er lett

Skrevet

hei hei:) vet godt hva du går gjennom, jeg har vært røykfri i 2 mnd no, er 6 uker på vei.. Men jeg brukte ikke nikotin erstatning som tyggis eller plaster, syntes ikke at det hjalp.. For meg var det mer vanen med å røyke som var vanskelig å kutte ut.. Det fysiske gikk over etter to dager, etter det var det rett og slett hodet mitt som stelte i stand problemer.. hehe..

Jeg har alltid hatt noe mot mentolrøyk, og derfor ¨røyke rett etter å ha pusset tenner klarte jeg ikke.. Derfor når jeg skulle slutte, tygget jeg hele tiden på tyggis som smakte tannkrem, for da ville jeg ikke kunne klare å røyke uansett.. hehe.. det hjalp iallefall for meg..

også tenkte jeg, ja det er jævli de første ukene, men å så deilig det er å være røykfri og kunne bruke masse penger på helt andre ting jeg har lyst på. det motiverte meg masse..

ønsker deg masse lykke til, og du klarer nok dette til slutt, og det hjelper gjerne viss noen slutter med deg, og støtter deg.

Skrevet

Takk for mange forståelsesfulle innlegg jenter:)

Syns ofte diskusjonen om røyking i svangerskapet har blitt litt drittkasting ellers her inne...

Jeg skal ringe legen i dag og høre om nicorette, og samtidig en tidlig ul.

Det spiser meg opp at jeg ikke klarer å bare kutte, så jeg må gjøre noe.

Jeg kunne begynne å lese boka igjen kanskje, men jeg syns ikke den har hatt den samme virkningen når jeg har lest den flere ganger.

Det værste er nok vanen. Den røyken om morgenen, etter mat, osv. Jeg er sykemeldt og går bare hjemme, og da blir det mye kjederøyking. Foreløpig er jeg så trøtt og slapp og uvel at jeg ikke orker å ta meg til så mye heller. Men jeg må jo bare ta meg i fletta å ikke være egoistisk!

Jeg sitter her og vet at det ikke fins èn god unnskyldning for å røyke. Det går ut over min helse, min baby, de som bor sammen med meg, også er det dyrt.

Tenk på før i tiden så røyket gravide så det dampet fordi de ikke visste det var farlig. Min mor har røyket med alle oss.

Kanskje jeg bare skal sette en dato?

Tenker bare høyt her....

Jeg kan skrive når jeg har snakket med legen jeg.

Skrevet

Det er nok bare en tidligere røyker som kan sette seg inn i hvor vanskelig det er, og jeg har aldri røyket. Likevel må jeg si at om du ikke klarer å kutte ut 100% med en gang, hjelper det mye med alt du klarer å kutte ned!

For en stund siden fikk jeg høre av lillesøsteren min hvordan faren min klarte å slutte å røyke for ganske mange år siden... Da hadde han røyket i mange år, og ikke klart å slutte, selv om han hadde prøvd mange ganger. En dag hadde lillesøsteren min, som da gikk på barneskolen, lært på skolen om hvor farlig røyking var, og at man kunne få kreft og dø. Hun ble livredd, og kom gråtende hjem til far og ba om at han ikke måtte dø!

Han sluttet å røyke på dagen.

Søsteren min visste ikke at det var dette som var grunnen til røykeslutten, hun var jo så liten den gangen. Men 10 år senere fortalte far til henne at i dag hadde han vært røykfri i 10 år, og det var takket være henne. Var ikke det koselig? Det går an! Stå på!

Skrevet

hei hei:) veldig bra at du prøver, vet det er sinnsykt vanskelig:( har selv vært røykfri i 14 dager i dag og jeg spiser som en hest!! sluttet på dagen da jeg fant ut at jeg var gravid, men har hele tiden sagt at "den dagen jeg blir gravid skal jeg slutte" så da var det bare å gjøre som jeg har sagt:) du må ha masse lykke til, dette klarer du nok etterhvert:) ps: nicotin tyggisene er visst temmelig avhengighetsskapende:(

Skrevet

Hvor langt er du på vei da?

JEg syns skal ta denne røykekutten med ro, og ikke tenke for mye på det...Jo mer man ber noen om å slutte å røyke, til mer viser det seg at denne personen da vil røyke.

prøv heller å kutte ned på antall sigaretter... Det hjelper nok litt.

Køy røyken etter du har røkt halve, da røyker du også automatisk mindre...

Dessutn vil det lukte fælt med sneiper, og kanskje bare det kan dempe røyksugen?

Jeg kuttet forsiktig ned på antall sigaretter pr. dag, og plutselig ville jeg ikke ha sigarett mer.

Nå er jeg også så kvalm at jeg vil spy bare jeg kjenner røyklukt...

Du kan hvis du vil=)

Lykke til

Skrevet

Ingenting som innheolder nikotin er lurt å ta (tyggis, plaster etc).

Hva med hypnose? Kjenner flere som har hatt suksess med det. Samme med akupunktur.

Jeg ville også lest en del om hva røyken gjør både med deg og den lille, så kan det være du skremmes til å slutte på flekken.

Har selv røykt i 12 år og sluttet gradvis i studeitiden. Det tok flere år før jeg følte lunger, nese ogsvelg var det samme. Jeg fatter ikke atjeg var så dum. Har dessuten en far som fortsatt røyker og ser ut som han er 80 i stedet for 57. Munnkreft og lungekollaps stopper ikke ham. Farmor slet med emfysem og brukte 45 minutter på å forflytte seg en trapp opp til neste etasje.

Da jeg fikk min førstefødte delte jeg rom med en dame som hadde født 5 barn, hvorav alle premature og undervektige og et dødfødt. Hun måtte ut for å røyke 4 ganger om natta mellom ammingene og hostet med den verste bronkitt.

Vi lager mye unnskyldninger for oss selv og det som hjalp for meg var å virkelig tillate fornuften å ta overhånd. Ingen unnskyldinger.

Dette føltes nok fordomsfullt, men var ikke ment sånn.

Lytt til fornuften ikke den lille røde djevelen på skulderen.

Du kan! Det er jeg sikker på.

Spør legen også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...