Gå til innhold

hva med trening/trim og prøving?

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal vel helst ikke trene altfor hardt de første månedene eller hardt i d hele tatt, under sv.skap, men hva med trening når en prøver? trener en gang i uka, aerobic og styrke + går en del turer.. en veit jo aldri når en blir/er gravid, så usikker på om kanskje ihvertfall aerobic og styrke kan være for hardt hvis en plutselig finner ut at en er gravid...

håper dere skjønte hva jeg mente, litt vanskelig å forklare :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tren med god samvittighet du. Det gjør jeg også. Kommer nettopp fra en morgentime på SATS med spinning, utrolig deilig å trene på morgenen:) Jeg tror at man bør leve mest mulig som man pleier å gjøre, også når man prøver. Har hørt noen rykter om at man ikke skal jogge fordi egget da ikke vil feste seg osv, men er etter min mening bare bullshit, og det er også det jeg har fått bekreftet av fagpersoner.

Og at man ikke skal trene hardt når man er gravid er heller ikke sant. Man kan trene med den intensiteten man ønsker, og lytte til hva kroppen sier. Hvis det er helt problemfritt å trene med 85% av makspuls, det vil si, det kjennes ut som vanlig, så er det bare å gjøre det. Man som gravid blir man jo fort litt mer sliten og orker ikke holde høy intensitet. Kroppen gir beskjed. Og så er det jo en del styrkeøvelser man skal være forsiktig med, osv, men man kan trene det meste.

Skrevet

Hei!

Det er bra å trene hele svangerskapet gjennom- og det er viktig å trene i staren av et svangerskap. Grunnen får du under her:

På hvilket tidspunkt i graviditeten en kvinne starter opp med trening er avgjørende for fosterets vekt. Fysisk aktivitet har stor innvirkning på placentas størrelse, men det er viktig å merke seg at denne påvirkningen skjer i starten av svangerskapet. Moderat treningsmengde tidlig i svangerskapet vil gjøre at placenta vil bli større og bedre og vil bedre blodgjennomstrømming til fosteret enn hos de som ikke trener ( Jackson et al. 2000). Det viser seg i en studie av Clapp et al. (2002) at dette gjelder kun når du har høy treningsmengde tidlig i svangerskapet, begynner du å trene sent i svangerskapet, vil ikke dette kunne påvirke størrelsen på placenta.

Trening er sunt året rundt- men og uten mage :) Men det er viktig at du lærer kroppen din å kjenne- og ved all ubehag skal du stoppe!

Håper det gav litt med svar :)

Skrevet

tusen takk for svar :):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...