Christoffer i magen Skrevet 26. februar 2008 #1 Skrevet 26. februar 2008 Skal en tur til svømmehallen imorgen sammen med ei venninde som også er gravid. Hun har termin i april. Hun har fått beskjed av fastlegen sin at gravide ikke bør bade pga av infeksjonsfare. Er ikke dette bare tull??? Jeg mener at så lenge man har et normalt svangerskap så er det vel ingenting i veien for å bade litt? Det finnes jo til og med vanntrening for gravide. Er det rett og slett en fastlege uten peiling eller hva??? Hun er så usikker på om hun skulle bade eller ikke.
vimsan Skrevet 26. februar 2008 #2 Skrevet 26. februar 2008 Min fastlege sier også at jeg skal unngå å bade i klorvann de siste 8 uker av svangerskapet, så planene om å reise og bade i vinterferien ble det dårlig med. Det er mye bakterier i klorvann og det er klor, ikke minst.. Karbad er helt greit.. Man får jo tilbud om dette på sykehuset når fødselen er i gang..
Gjest Skrevet 26. februar 2008 #3 Skrevet 26. februar 2008 Jeg trodde man kun ikke skulle bade hvis slimproppen var gått?
mamiladi Skrevet 26. februar 2008 #4 Skrevet 26. februar 2008 Jeg skal gå på vanntrening for gravide de siste ukene fram til fødselen. De har også babysvømming på samme sted. Men de renser vannet uten å helle kloret direkte i vannet, de filtrerer det gjennom salter (som visst har de samme kjemiske sammensetningene som klor). Dette renser visst nok både mer effektivt og er mildere for dem som bader i vannet etterpå. Det lukter litt klor men jeg merker at det ikke svir så fælt i øynene eller tørker ut huden så mye. Stoler på at de kan sakene sine, det er ihvertfall mange gravide som trimmer der, pluss at det rett og slett virker veldig reint og delikat der. Har også hatt gravide venninner som har badet i "vanlige" bassenger uten at det har vært noe problem. Men det jo legen da. Kanskje dere kan finne et sted som faktisk tilbyr vanntrim for gravide og forhøre dere litt??
VenterNummer2 Skrevet 26. februar 2008 #5 Skrevet 26. februar 2008 man kan trygt bade så lenge vannet ikke har gått...vet om mange som har gått på bassengtrening for gravide helt frem til termin. er jordmor selv som arrangerer/anbefaler disse kursene!!
Gjest Skrevet 27. februar 2008 #6 Skrevet 27. februar 2008 Når vannet har gått, er jo forsåvidt fødselen i gang. Det jeg har hørt ift bading er at man kan bade så lenge slimproppen ikke har gått. Det virker som at det er noen her inne som blander sammen slimproppen og fostervannet. Slimproppen er en klump med slim som sitter i livmormunnen. Når denne går er det ikke lenger helt tett opp til livmoren og faren for infeksjoner øker når det gjelder å blant annet bade i klorvann. Denne slimproppen kan gå ganske lenge før fødselen, så det kan jo hende at det er det som har skjedd med venninnen til HI?
Mamma05&08 Skrevet 27. februar 2008 #7 Skrevet 27. februar 2008 Jeg fikk urinveisinfeksjon etter å ha vært i bassenget, så man er jo mer mottakelig den veien og. Syntes det hørtes supert ut med basseng nå da, men uheldigvis er svømmehallen under oppussing så ingen bading å meg
callmebecka Skrevet 27. februar 2008 #8 Skrevet 27. februar 2008 Jeg sjekket akkurat dette med 2 overleger og 1 jordmor på føden på Ullevål sist jeg var gravid og de var alle helt klare i sin tale: Man KAN bade i basseng helt frem til fødsel, også selv om slimproppen er gått! Jeg fulgte dette sist og tenker å følge det nå. Badet frem til noen dager før fødsel sist (over termin), slimproppen gikk 2 uker før termin og alt var helt fint, både babyen og jeg koste oss ;o) Så bad i vei hvis dere har lyst til det!
Gjest Skrevet 27. februar 2008 #9 Skrevet 27. februar 2008 Jeg kom forresten på et råd jeg fikk av legen min for å forhindre at man får urinveisinfeksjon etter bading. Han sa at man ikke skal gå/sitte i vått badetøy mer enn nødvendig. Så lenge man bader og er i vannet er det greit, men man bør visst skifte hvis man skal sitte "på land" en stund. Det gjelder visst også om sommeren - skal visst ikke legge seg til å sole seg i vått badetøy og la det tørke i sola... Tenkte jeg bare skulle dele det rådet =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå