Gå til innhold

herregud gi meg styrke

Anbefalte innlegg

Skrevet

emilie er 15 mnd nå og jeg har slitt med leggingen siden hun var 6 mnd..

har gitt opp mange ganger og prøvd ALT untatt skrike metoden, som jeg HATER

har vært hos HS og blitt enige med hun om at jeg skal prøve den nå..så i dag er vi igang:(

andre gangen jeg har vært oppe nå , først etter 3 min å så etter 5 min..

hun er helt hysterisk:( jeg får så vondt inni meg..blir helt dårlig rett og slett...men jeg MÅ få kveldene tilbake både for min og hennes del

Videoannonse
Annonse
Skrevet

to første kveld va grusomt men så gikk det lettere ....og for et fantastisk liv dere for etterpå...bare hold ut..hun vet at du er i nærheten..klem

Skrevet

Uff føler med deg. Ikke noe alright å høre barnet skrike seg helt hysterisk, og så den hikstingen etterpå... MAn føler seg jo som verdens verste menneske - og mor! Men som du sier, hvis ikke noe annet hjelper er det kanskje verdt forsøket.

La jenta di vite at du er der, men at det nå er slutt på at hun bestemmer leggerutinene. Hun hyler jo av frustrasjon for at noe hun har regjert ikke lenger er slik hun har bestemt!

Lykke til videre i alle fall, vær sterk!!

Skrevet

er rett og slett helt jæævlig dette:( tror ikke jeg har vært med på verre:(

håper det funker nå da

Skrevet

første kvelden når mini endelig sovnet gråtet jeg selv...jeg vet det er helt jevlig hadde vært godt å ha noen lamme og ikke være alene men jeg hadde ingen

Skrevet

hvordan går det? er du helt ødelagt?

Skrevet

dette gikk jo faktisk mye bedre enn forventet..så for meg flere timer med skriking men..

lot henne først skrike i 3 minutter..så 5 minutter å så 4 ganger med 7 minutter å da sovnet hun:)

men gøy var det ikke nei:(

Skrevet

hipp hurra! der ser du...Tror du gruer deg til i morgen kveld men bare fortsett- det blir ikke verre og 3. kveld hos oss gikk meget bra allerede og ikke sankk om 4. Dere klarer det!!!!

Skrevet

Har vært igjennom det samme som deg de siste dagene.... Ikke gøy i det hele tatt å høre på denne skrikingen. Idag er vi på dag 3 og hun har faktisk sovet helt siden 18.30 ( hun er 17.mnd. )

Stå på dette greier du :)

Skrevet

Heihei.

Vil bare anbefale deg et helsekostmiddel; avena sativa.

Det har hjulpet masssse på en 15 mnd liten kar som først nå sover sin første hele natt! Gir ca 7 dråper i litt vann ca kvarter før leggetid.

Skrevet

Pell deg på krangle Ludderet..... Vi gjør ikke dette for å være onde mot barna våre. Men du går vel heller opp hele kvelden/natta med barnet/barna dine du.... Ser at du ikke samsover med det/de iallefall, siden du er her med spydighetene dine.....

Skrevet

Det er jo ikke sånn at vi bare lar barnet ligger å skrike da.... Vi går inn ca. hvert 5 minutt. Tro det eller ei.... barnet tar ikke skade av det. måtte bruke samme metoden på eldstemann, og han har ikke tatt skade av det.

Det er overhodet ikke for at barnet/barna skal ha det vondt vi gjør dette.... det er heller motsatt

Skrevet

Det her er ikke en debatt om hvorvidt ferbermetoden er ok eller ikke, det handler om en fortvilet og utslitt mor som endelig ser lyset i tunnelen.

Jeg kunne også ha ramset opp mange argumenter MOT denne metoden, men det lar jeg rett og slett være å gjøre siden jeg stoler på at HI har tydd til ferbermetoden som, i hennes øyne, siste utvei. Jeg synes det er unødvendig å skrike ut om hvor ondskapsfull osv hun er. Vi foreldre trenger sårt de få timene på kvelden for oss selv. Hvis du (Ludderet) velger å bære/bysse/whatever, javel, så gjør du det, men kom ikke her og si at HI er en ondskapsfull person fordi hun følger HS sitt råd for å få ro om kvelden.

Jeg synes det er opp til hver enkelt å avgjøre hvilke metoder man vil bruke. Det er mange måter å gjøre ting riktig på, selv om det kanskje skurrer i våre ører fordi vi, av ulike årsaker, velger å gjøre ting på en litt annerledes måte.

Slutt og bry deg;)

Skrevet

Du får mene det du vil. Men jeg har ikke brukt metoden for å gjøre barna mine vondt... Det har vært siste utvei her.... Har prøvd alt men er kun denne metoden som har funka her.

Å har merket det på barna også, at de har fått det bedre når de endelig har lært å "sovne" selv. De er mer opplagte om dagene og blidere. Jeg sier ikke at jeg er fan av ferber metoden, men den har hjulpet meg når jeg har prøvd alt annet.

Det er alt jeg har å si. For nå er jeg så trøtt at jeg holder på å stupe. God natt Ludderet. :)

Skrevet

ey ludderet...skjerpings her nå

har prøvd ALT siden hun var 6 mnd..det vil si 9 mnd!!!

ikke faen om du skal komme her å kalle meg ond...er ikke noe i hele verden jeg vil mere enn mitt barns beste...og hennes beste er IKKE å være våken hele natten..

hun skriker like mye da også fordi hun er for trøtt...

dette var siste utvei og det ser ut til å funke...så det er flott:)

flott for deg at barnet ditt sover hele natte uten problemer...du må jo være verdens beste mor..gratulerer...

synes rett og slett synd på deg jeg

Skrevet

Jepp.........er ikke for skrikekuren.men prøv å hold i hånden................deretter litt lengere bort.........igjen litt lengere bort.............også på utsiden av døren så barnet ser deg............over en tid.

Det er en prøvelse å ha barn...........

Trygghet skaper ro

Skrevet

Huff, jeg er virkelig ikke fan av den metoden. Vi prøvde den såvidt vi også. Hadde problem med leggingen i en liten periode og fikk beskjed fra HS om at her var det bare å ta skrikekur. Altså det var greit de første rundene, for da hørte vi tydelig at det var trass gråt, type "Jeg vet dere er der, kom og lek". Men så gikk det over i en helt type gråt. Rett og slett redsel. Da var hun nok ikke så sikker på at vi var der lenger. Jeg nekter at barnet mitt skal føle seg redd, forlatt og tro at vi ikke er der for henne, så vi brøt av tvert.

Det gikk seg til av seg selv for oss da, men det er enkelt for meg og sitte og si at det går seg til. Vårt soveproblem varte tross alt bare i en mnd (fra ca. 6-7mnd) Så det blir nok noe helt annet i din situasjon.

Og jeg har forståelse for at i ekstreme tilfeller må man ty til det man kan. I det lange løp er det sikkert det beste. Men jeg forstår ikke helt hvordan skrikekuren egentlig skal fungere. Altså greit nok om man hører på gråten at det er trass, for da handler det om å vise ungen at den ikke kan få viljen sin, at det er natt og h*n skal sove. Men når ungen er redd og hysterisk så blir jo den ikke roet av seg selv. Så om barnet tilslutt sovner da, så blir det vel av ren og skjær utmattelse og inget annet?

Skrevet

"Slutt og bry deg selv!"

Det var dagens :)

Så kom igjen, Ludderet, har du flere intelligente svar på lager, eller må du nok en gang ty til barnehagespråk? ;)

Både du og jeg er imot ferbermetoden - forskjellen er bare at jeg holder meg for god til å komme med uttalelser om hvorvidt HI er ond eller ikke.

Tror du virkelig din mening, spytta ut på den måten, gjør noen forskjell?... Det virker ikke her som du er opptatt av barnets beste, men at du er mest opptatt av å henge ut mora.

Får det deg til å føle deg bra? Det å kunne kalle noen ondskapsfull og slem mot sitt eget barn?

Hvis du vet hva som er best for HI sitt barn, hvorfor kommer du ikke med noen leggetips som faktisk funker i stedet for å rope ut om hvor slem hun er og herregud og død over alle andre som velger å gjøre ting på en annen måte enn deg? :)

Skrevet

Så si det med en gang da, i stedet for å se på det som din oppgave å henge ut moren siden hun "jo allerede har fått masse tips".

For tror du ikke det skjærer i enhver mors hjerte å gjøre noe som strider imot all sunn fornuft - nemlug det å stå utenfor døra og høre sitt eget barn gråte?

Tror du virkelig at det er noe en gjør bare på pur faen mot barnet, rett og slett for å være ondskapsfull?

Hadde du brukt hue litt så hadde du kanskje tenkt deg om før du kom med slike uttalelser til en sliten mor som ikke ser noen annen utvei enn ferbermetoden.

Som sagt, hadde du tenkt på det beste for barnet så hadde du kommet med hjelpende råd og tips i stedet for å hyle ut stygge påstander, hvor det eneste en oppnår er å stresse moren ytterligere som antakeligvis ikke er til det beste for noen parter her.

Skrevet

Nei, helt feil, hun er desperat. Ikke ond.

Kan forøvrig anbefale boka The no cry sleep solution, den ble redningen vår :) Eller å gå til en søvnterapaut.

Skrevet

Kan du definere "ondhet" for meg, Ludderet?

Du aner ikke hva du prater om!

Å være ond/ondskapsfull defineres som å handle med overlegg i den hensikt å volde skade. Uvitenhet (i dette tilfellet finnes det sikkert metoder HI ikke har hørt om) er noe helt annet, og er ikke synonymt med å være ondskapsfull slik som du påstår.

Skrevet

Det eneste er bare å holde ut.

I 6mnd hadde jeg problemet me å legge sønnen min.

Først var han syk (6mnd), så han fikk den kosen han trengte, den tryggheten jeg ville gi han. Lot han sove i senga mi. Han fikk flaske når han våknet.

Så ble han frisk, men jeg var utkjørt, så når hanvåknet av ren rutine på natten, så lagde jeg flasken og han sovnet.

Det ville tatt meg to-tre dager å få han til å sove igjen, men var utslitt. Søvnmangel, sykdom, lavt blodtrykk, svimmelhet og lavt jernnivå.

Ettehvert ble det en rutine for meg også. Gi han flasken om natten og han sov.

Han ble 11mnd, og begynte så smått å introdusere han for melk.

Skrikingen ble verre om natten, han ville ikke ha melk. Han hylte mer, han fikk diare om dagen. Sluttet me melk og diareen ble bedre. Men natten verre.

Ante ikke mine råd. Hva skulle jeg gjøre????

Om natten nektet han å drikke melk, bare hylte.

Jeg gikk på skolen klokka 07, da hadde Daniel akkurat sovnet for "natten".

Kom hjem igjen klokka 11 og da hadde han våknet.

Sov i to-tre timer om dagen sammen me han, når han skulle ha ettermidagsluren sin.

Fremdeles trøtt, og hadde dårlig konsentrasjon selv.

Bestemte meg for at jeg måtte gjøre noe.

For meg selv og for han.

Tenkte at jeg skulle vente til over nyttår (var bare 2uker igjen) og ville ikke ha noen nye problemer hvis det først skulle vise seg å gå bra, pga raketter i noen timer. .

Etter nyttår benyttet jeg smokkemetoden min.

Gråt han tok jeg fra smokken til han skjønte at det var den han ville ha, lot han gråte i ca 2-5sek og ga han den. Begynte han å gråte igjen, gjorde jeg det samme Sto hele tiden ved siden av sengen hans. Når han ble helt stille gikk jeg ut. Og inn igjen om han begynte. Samme rituale,

Jeg brukte ca 30min første dagen, og 5min andre dagen. Så var det problemet løst.

Noen ganger våknet han om natten, men gjorde det samme poenget, Og han tok det.

Å få søvn, en uthvilt unge... Det var godt!

Dette varte et helt år.

Inntil tre uker siden.

Da begynte han å gråte før han skulle legge seg. Virket ikke trøtt, vi brukte 3-4timer på å få han til å sovne. Jeg brukte smokkemetoden i 1 uke, men det fungerte ikke.

Jeg holdt på å gå fra vettet.

Sluttet å gi han ettermiddagshvil, allikevel var han like vanskelig å legge.

Jeg gikk til skrittet: Ferber.

Det tok meg to dager.

Første dagen: 1,3,5,7,9 og 10min.

Etter det 10.minuttet sovnet han.

Andre dag: 3,5,7,9 og 10min.

3.dag: Ikke noe.

Nå har det gått en uke.

Han hylte av tross, sinne. Ikke uro eller lengsel.

Det året han hver eneste kveld gikk inn frivillig på rommet sitt var borte. Han gledet sg hver kveld til å legge seg, sa natta til alle og løp inn på rommet sitt.

Følte meg fryktelig da jeg gikk til skrittet me Ferber og undersøkte nøye.

Det er ikke en pen metode. For mor/far eller barn.

Dessverre funker metoden.

Sønnen min den vesle sønnen min som for tre uker siden kjempet for å holde øyenene oppe etter å ha vært våken fra 09 til 2145, ville ikke legge seg.

Hylte og prøvde å gjemme seg. Nevnte vi ordet sove, sa han "neineinei".

Utrolig vondt for en mamma!!!

Jeg gjorde mange forandringer, begynte å rydde sammen me han om kvelden, leste en bok skiftet bleie, slo av lys, og satt og sang i sofaen me han like før det var sengetid. Litt mer roligere enn før, og sang dermed ikke på rommet hans.

Slapp han ned på gulvet og sa: Si godnatt til XxxXx (samboeren min) og Dennis (katta).

Han løp og gjorde det. Samtidig skullehan si godnatt til lampa, tv´n, sofaen.. (absolutt alt)

Før han løp inn på rommet og klatret opp i senga.

Det gjorde vondt de dagene han lå på rommet og skrek av sinne.

Men det gjør f*** meg så godt nå og se at han igjen gleder seg til å komme i senga si!!!

Hører ikke et knyst fra han, han vinker og sier godnatt.

Og er stille.

Helt til neste morgen.

Har man prøvd alt, må man gjøre en siste utvei.

Og den siste utveien har ført til en lykkeligere familie. Voksne og barn.

Helt sikkert naboer også....

Sønnen min er det lykkeligste gutten jeg ser hver eneste dag.

Og det er bare en mamma som vet hvordan barnet har det.

Man gjør det som er rett.

Uansett hva.

Funker det, funker det.

Hvis ikke finner man andre løsninger.

Slik er livet, slik er mamma rollen.

Lykke til silhah, hold ut.

Dere vil få det bedre om noen dager.

Men vær streng på reglene. Koble av i de minuttene du ikke er inne.

Glem alt. Det viktigste er at du er rolig, da blir datteren din rolig.

:)

Klem fra

Skrevet

Kjnner meg godt igjen i situasjonen din!!!

Vi også måtte til med skrikekur, selv om jeg egentlig hadde bestemt meg for å aldri gjøre det.

Han er nesten 10 mndr...

Han hyylskreik en og to netter..

Tredje natt gav han seg etter 10 min...

Nå litt over en uke etter legger han seg fint uten å gråte eller noe:-)

Viktig å passe på at hun har fått nok å drikke og spise og masse kos før dere legger henne.'

Hold ut og lykke til!!

Det er verdt det!

Syntes lillegutt har fått mye mere orden på soverutinen sin også etter dette og han er lettere å ha med å gjøre.

Ikke gi opp selv om det er frykelig.

Satt selv å gråt utenfor døren hans og ville helst bare ta han opp...Er glad jeg ikke gjorde det nå:-)

Skrevet

ja ludderet der har du det..jeg er kjempe sjalu på deg som er så god mor:S

takk for tips og støtte dere andre:)

emilie har det fint i dag og bærer ikke preg av at hun måtte ligge i sin egen seng i natt:p

håper det går litt bedre i kveld

hilsen onde meg:p

Skrevet

Det går fort over. Det er det beste for dere begge. Er du sterk nå sparer du dere begge for mye tull. Lykke til:) (og litt ekstra dulling før leggetid kan bøte litt på den dårlige samvittigheten:) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...