Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med refaring eller bedre "oppskriften "?

For nå er det nåkk kos og pupp om natta. Jenta mi blir snart 10 mnd og har veldig lyst til og ligge og kose ved mor;);)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har laget min egen "ferber" som funker utmerket!

Problemet til gutten min på 10 mnd, var at når han våknet, som kunne være mellom 2-10 ganger for kvelden, så ville han bare kose og få pupp. Han var ikke syk, hadde ikke vondt, bare sutrete og overtrøtt.

Jeg tenkte jeg skulle prøve ferber og lot han gråte først 3 min. (Hørte på gråten at det ikke var alvorlig gråting, bare sutring, liksom).

Gikk inn, la han ned i sengen, strøk litt på han til han roet seg, og gikk ut av rommet. Noen sek. etter begynte han å gråte igjen, men denne gangen reiste han seg ikke opp. Skulle egentlig gråte i 5 min. før jeg gikk inn, men han sovnet av seg selv etter 2 min.

Det jeg mener med "min egen ferber", er at jeg ikke lar han ligge 5 min. ved første gråting dag 2, og 7 min. dag 3 osv. Jeg lar han aldri ligge mer enn 3 min. første gangen uansett hvilken dag det er. Og han har aldri grått mer enn 5 min. heller, da sovner han av seg selv selv før det er gått 5 min.

Har vært inne hos han max. 2 ganger per. "gråte-tokt", hvis jeg kan kalle det det, så har aldri ventet mer enn 5 min. før han sovnet fint av seg selv.

Skrevet

Vi bruker ikke Ferber, men kan dele vår erfaring likevel:) Vi har en gutt på snart 10 mnd som også har våknet mye om nettene i det siste. Den siste uken har far tatt seg av trøst på natta og dette har fungert bra. Vi har byttet side i senga, og pappa har gitt smokk og trøst når han har våknet. Vi merket stor forskjell! Når jeg ikke har vist meg har han roet seg etter få minutter, og han har våknet færre ganger. De fire første nettene måtte pappa opp å gi smokk og litt kos tre-fire ganger. De to siste nettene har han sovet rundt!!!!!!(Bank i bordet) Kanskje har han skjønt at det er slutt på nattpupp! Han forstår iallefall at pappa ikke har pupp, og slår seg til ro med det. Viss ikke dette funker kan du jo legge deg på et annet rom et par netter? Ta det en helg når pappa har fri. Og så klarer han sikkert en natt ekstra selv om han skal på jobb?!

Lykke til!

Skrevet

Vi har heller ikke brukt ferber, men har gått inn til snuppa og roet henne ned når hun har våknet og grått. Vi gav også vann om natten når hun ville ha pupp, og det fungerte bra. Nå trenger hun hverken vann eller pupp, og visst hun våkner så ligger hun bare stille til hun sovner igjen (visst det ikke er morgen da;). Når vi gikk inn til henne gav vi bare smokken og la henne net og sa gonatt, uten noe mer dill og dall....visst hun gråt veldig løftet vi henne opp og trøstet før vi la henne ned igjen. Nå sover hun fra 19 til 08-09:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...