Gå til innhold

Noen som har barn som har fjernet mandlene her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 4 skal fjerne mandlene snart, lurte på om noen kunne fortelle meg litt om operasjonen og tiden etterpå?

Noe jeg lurer på f.eks. er når de brenner/skjærer vekk mandlene så må det vel blø fælt, og når barnet ligger i narkose så greier de vel ikke svelge?

Sikkert et utrolig teit spørsmål, men jeg lurer nå likevel,

er litt redd for at han skal bli kvalt;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter litt,jeg:)

Skrevet

Så lenge han ligger på operasjonsbordet så er han jo trygg for evt. blødninger som kan oppstå.

Etter operasjonen er det en viss blødningsfare (den er ikke stor), så de første 10-14 dagene må en oppholde seg minimum en halvtime fra sykehus.

Det er en krevende tid etterpå, mye smerter og vansker med å svelge. Men det blir bedre dag for dag. Ta smertestillende etter anbefalt regime (Voltaren og Paracet). Jeg måtte i tillegg få resept på Paralgin minor til datteren min fordi hun hadde det så vondt.

Jeg kan skrive en en haug om mine erfaringer, men nå har jeg tenkt å legge meg :-)

Lykke til!

Skrevet

Min på 3,5 år har nylig fjernet de. Jeg var også bekymret før inngrepet, så jeg skjønner deg veldig godt der! :-)

Det gikk utrolig mye bedre enn fryktet!

Han ble operert tirsdag og allerede fredag ville han ikke ha smertestillende lengere. Han hadde fått 250 mg paracetamol i stikkpilleform ca hver 6 time siden utreisen onsdag.

Jeg laget risengrynsgrøt til middag for hele familien dagen etter operasjonen. Han spiste endel yoghurt, etterhvert med havregryn i for å fylle opp litt i magen. Så gikk han gradvis over til normal kost. Som sagt; tre dager etter inngrepet hadde han ikke vondt lengere! Men det er veldig individuelt, noen har ganske mye og lenge vondt.

En får fin info før inngrepet, så både mor og barn kan forbrede seg. Jeg sa til ham at vi skulle inn på sykehuset og så skulle doktor'n ta bort de to klompene i halsen som gjorde vondt ofte. Han sto faktisk på sitt og påsto at han hadde tre! Og jammen fant de ikke en polypp i nesen som de fjernet samtidig, så gutten fikk rett! :-)

Jeg anbefaler deg å ikke snakke om at han kommer til å få vondt etterpå, iallefall ikke om han er engstelig. Det tar man som det kommer etterpå.

De får spise så masse saftis som de har lyst på fra samme dag som inngrepet er. Men ingenting annet enn "klar" væske. Dette er pga at det finnes en blødningsfare, og om de har fått i seg noe annet så forlenger det tiden før de kan legges i narkose igjen. De blir visst også fort kvalm og uvel hvis de får noe annet. Men det kan jo være greit å fortelle at de har massssse is på sykehuset.. .-)

Jeg fikk beskjed at det er forsvinnende liten sjans for blødning hos barn. Voksne blør mye oftere. Så vi fikk ikke beskjed om at vi måtte holde ham i nærheten av sykehuset en viss tid. Men han skulle være hjemme i en god uke fra barnehagen. Og aktivitetsnivået og matinntaket skulle han få bestemme sjøl mest. Hvis han var på vei til å hoppe ned fra øverkøya eller liknende, så skulle jeg stoppe ham.. Jeg sa at det ville jeg vel gjort uansett.. :-)

Men vi er veldig glade for at det er overstått! Så håper vi at han skal slippe å være så mye syk heretter! :-)

Lykke til, både til mamma og barnet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...