Gå til innhold

dere som koker havregryns grøt......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vant til å koke det på vann eventelt ha i litt melk. Men vil ikke bruk kumelk i den til jentungen enda siden ho er bare 9,5 mnd.

Men ikke vil ho drikke mme og ho vil ikke ha stort fra puppen lengre heller så regner med at produksjonen er lik null snart. (Noe som er greit da jeg hadde tenkt å slutte å amme alikevel så jeg har noen mnd ammefri før nestemann kommer.)

Men vet dere om jeg kan bruke mme når jeg koker denne typen grøt?

Redd ho skal få i seg for lite kalsium.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart du kan. Kok grøten ekstra tykk og spe med mme når den er ferdig...

Skrevet

Du kan godt bruke vanlig kumelk! Det er greit med melk i mat, men absolutt ikke som drikke. Skjønner ikke helt forskjellen, jeg, men sånn er det :)

Gutten min er nå ni mnd, og da han var ca åtte mnd prata jeg med helsesøster om dette, derfor jeg er så sikker. Om du likevel ikke vil bruke melk, kan du bruke syrnet melk. Yoghurt, Cultura, biola f.eks. Det er godt for babyene :)

Jeg pleier bare å bruke vann i havregrynsgrøten, jeg, da.

Skrevet

Jo det er nok en forkjell, for jeg har melkeallergi og blir kjempedårlig hvis jeg drikker melk, men kan godt spise suppe/saus og annen mat med litt melk i.

Men siden jeg har allergi så holder jeg jentungen unna melk i mat enda noen mnd til bare i tilfelle.

Men ellers så vil jeg også få brukt opp den pakken med mme som jeg har åpnet.

Siden ho nekter det som drikke.

Er bare for at ho ikke får i seg annen melk at jeg vil bruke det i grøten da, ellers hadde det vært greit med bare vann

Skrevet

En kan jo lage baby-grøt med mme, så klart du kan bruke det i havregrøt også. Soyamelk, rismelk tilsatt kalsium er jo også fine alternativ.

Skrevet

Jeg tenkte på det at om babyer drikker kumelk kan de få blødninger i tarmen, men det går greit om de spiser mat med melk i! Det skjønner jeg ikke :)

Jeg er selv laktoseintollerant og blir dårlig i magen om jeg spiser mat med melk i. Laktoseintollerase utvikler ungene som regel ved 2-års alderen, mener jeg å huske (finnes selvfølgelig unntak).

Hva er det du reagerer på i melken, da?

Skrevet

Husker ikke hva legen sa at det heter for jeg var vel 10 år når jeg gikk vite det . hehe

Det er ikke laktose men et eller annet annet som finnes i melka, men som tydeligvis forsvinner til en hvis grad når det lages i mat.

Det var ekstremt når jeg var yngre, drakk jeg et halvt glass melk spydde jeg og hadde diare i en til 2 dager etterpå.

Heldigvis har ting roa seg litt etter som jeg ble eldre og jeg kan nå spise litt krem for eksempel. (takk og lov for jeg elsker bløtkake.) Smaken av melk forbinner jeg med å kaste opp så det har jeg ingen ønske å drikke da......

Syntes det er en veldig merkelig allergi selv og har vært mange sitvasjoner man føler deg dum, vanskelig å forklare at man ikke kan spise en ting pga melk men andre ting også med melk er greit.

Men har etter at jeg ble voksen hørt om andre med det samme så er ikke så uvanlig karnsje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...