2 prinsesser Skrevet 26. februar 2008 #1 Skrevet 26. februar 2008 Har vel hodeverk 3-4 kvelder, av og til vokner jeg med hodeverk, og det varer hele dagen og kvelden, jobber i barnehage, så det er litt slitsomt, bør vel ikke ta så mye paracett? tar ikke noe for det nå, men skal jeg holde ut på jobb, må jeg nok, men det er vel ikke heldig å ta for mye? Noen andre med samme problem? Hva gjør dere?
Fornøyd med tøybleier Skrevet 26. februar 2008 #2 Skrevet 26. februar 2008 Jeg har migrene fra før og det har IKKE bedret seg, nei! Kan bare ta paracet, men prøver å begrense det. Har vært endel sykemeldt pga det også, men her er mine andre triks: 1. Kjøp en hot/cold pack på apoteket (ganske stor blå sak). Jeg har to som alltid ligger i frysern. Når jeg er hjemme med hodepine (skikkelig hodepine) tar jeg et kjøkkenhåndkle rundt en av pakkene og legger der jeg har vondt (oftest på en av tinningene/øynene). Etterhvert som pakken blir varmere fjerner jeg kjøkkenhåndkle. Om jeg trenger tar jeg pakke nr to etter ca 30 min når den første har blitt kald. 2. Koffein!!! Min største hjelp i svangerskapet. Det var en periode jeg var bekymret for at jeg fikk i meg for mye koffein (til tider en del mer enn det matportalen anbefaler), men legen min forsikret meg om at det var greit siden jeg var over 12 uker på vei. Jeg prøver å kun drikke kaffe når jeg har hodepine, slik at ikke kvoten blir brukt opp 3. Gå tur kan hjelpe, ut å få frisk luft. Du får igang blodsirkulasjonen, men siden du jobber i barnehage er nok den igang allerede.... 4. Vann og nok næring. 5. Et kjerringråd er å sparke seg selv i leggen (ikke fungert på meg...) 5. Andre kjerringråd er å spise stangselleri og kirsebær, eventuelle juicer av dette. Tror kirsebær har fungert litt, men stangselleri liker jeg bare ikke. Sykemelding har ikke hjulpet på hodepinen, men jeg klarer å takle den bedre. Jeg har hodepine ca 65% av tiden. Har skrevet hodepinedagbok i hele 2008 for å få en oversikt. Da er det også lettere å se hva som hjelper og ikke. Jeg tar gjerne imot flere råd om noen har?
Lille Luna Skrevet 26. februar 2008 #3 Skrevet 26. februar 2008 Jeg plages også veldig med hodepine, og har gått med konstant hodepine siden lørdag nå. Tar paracet, men jeg synes ikke virker så mye. Så jeg ligger mye bare slapper av. Har heldigvis permisjon, så jeg trenger ikke å stresse med noe. Jeg føler at hodepinen kommer fra ryggen...og jeg har begynnende bekkenløsning som begynner å bli verre, så det kan henge sammen med det. Men plagsomt er det uansett.
TrustNoOne (but Me) Skrevet 26. februar 2008 #4 Skrevet 26. februar 2008 Jeg har også hodepine hver dag, i tillegg har det gått over i migreneanfall syv ganger på under fjorten dager....her går det mest i å ha det mørkt og kaldt, niks lyd og å ligge laaangt under dyna. Paracet hjelper ikke i det hele tatt, så har fått lov av fastlegen til å ta paralgin forte ved akutte og uutholdelige migreneanfall. Selvsagt ikke det beste, men det er det eneste som stopper anfallene så lenge jeg ikke kan gå på blodtrykksmedisin, og paralginen skader mindre enn blodtrykksmedisinen ville gjort..
2 prinsesser Skrevet 26. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 26. februar 2008 Takk for svar, har ikke vært plaget før med hodeverk. Da tar jeg en tur på apoteket i morgen og kjøper sånn cold pack
Fornøyd med tøybleier Skrevet 26. februar 2008 #6 Skrevet 26. februar 2008 Jeg glemte å si at jeg også går til osteopat og jeg tror det har hjulpet endel. fysioterapi kan også hjelpe og det kan du får rekvisisjon til fra legen.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 26. februar 2008 #7 Skrevet 26. februar 2008 Jeg har også utrolig vondt i hodet når jeg går gravid,men nekter å ta noe for det,så jeg går da rundt her med hodeverk,ser her i denne tråden at det har kommet gode forslag som ikke kan sette fosteret i fare,så jeg tror jeg vil prøve noe av det.
Fornøyd med tøybleier Skrevet 26. februar 2008 #8 Skrevet 26. februar 2008 Man må finne en balansegang. Husk at det ikke er bra for bebisen at mor går rundt og har det vondt hele tiden heller! Da kan en eller to paracet i ny og ne være bedre enn at mor har det vondt i lang tid.
nygift med spire i magen nr2 Skrevet 26. februar 2008 #9 Skrevet 26. februar 2008 Jeg sliter også noe vakent med hodepine.... spesielt bak øynene... har lurt på om jeg burde tatt en synstest, om det er det som kan være problemet. Jeg fikk råd av jordmor om å kjøpe Lavendelduft og ha det i et fotbad eller lignende og "sniffe" inn duften. ( eller i badekar). Ellers har jeg kjøpt rispose som varmens og legges på nakken. ( har ikke hjulpet meg men,,,, ) Det får du kjøpt til noen små penger på Life b.l.a. Men dette med å drikke vann er helt håpløst.... trodde virkelig det skulle hjelpe, men det gjør det ikke. jeg går helt tom for ting å prøve.... eneste jeg gjør er å sove, sove på et KALDT soverom... da kjenner jeg ikke smertene :S Godt å høre jeg ikke er alene....
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 26. februar 2008 #10 Skrevet 26. februar 2008 enig med deg der mums,men jeg tåler ikke paracet,så jeg må ta ibux,det går greit nå,sier legen i små mengder,men ønsker alikevell ikke å gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #11 Skrevet 26. februar 2008 Ja! Jeg har hatt sammenhengende vondt i ei uke, skikkelig press. Har begynt med kiropraktor (som også tar seg av bekken). Er veldig stiv i rygg - nakke og har vært veldig stressa for at jeg MÅ holde ut på jobb, men nå er jeg sykmeldt i ei uke. legen sa forresten at jeg kunne ta mer paracet... Men det hjelper ike på hodepina mi så jeg har slutta helt. ellers: Vann - frisk luft - SOLbriller når du er ute/kjører - hvile... Men jeg håper jeg er tilbake på jobb på mandag.......... Håper du blir bedre snart!
Sol Skippertaksdronning Skrevet 27. februar 2008 #12 Skrevet 27. februar 2008 Får noen dager med hodepine av en annen verden, eneste som fungerer på meg da, er å ligge på sofaen, og ellers ta to ibux. ibux er forøvrig ufarlig, man kan ta de hele svangerskapet-bortsett fra de tre siste månedene før fødsel.
m*78 Skrevet 27. februar 2008 #13 Skrevet 27. februar 2008 Hei. Jeg slet med skikkelig intens hodepine i nesten 3 uker. Snakket med legen, å han var enig med meg om at jeg ikke burde bruke paracet eller lignende, pga. min sykehistorie. Så da var det bare å vente å se om det slapp taket. Alt som hjalp var å sove. Når jeg stod opp kunne hodepinen være borte i 10 til 15 minutter, det var som å komme til himmelen :-) Så slo den til igjen, å var akkurat like ille som før jeg sov. Kjøpte varmepose med ris på apoteket, satt med den en halv time to kvelder på rad, å vips så var hodepinen nesten helt borte! Skal ikke si at den er 100% forsvunnet, men den er så redusert at jeg føler at jeg kan fungere normalt igjen. Kostet litt i overkant av 200 kroner, kan anbefales .-)
Fornøyd med tøybleier Skrevet 27. februar 2008 #14 Skrevet 27. februar 2008 Man må bare aldri gi opp å prøve å finne en løsning. Noe som hjelper for en trenger ikke å være løsningen for andre, men som regel finnes det en løsning. Jeg har hatt migrene siden jeg var 10 år (20 år tilsammen, nå) og jeg har prøvd det meste, men absolutt ikke gitt opp! Jeg kunne bare bruke muskelavslappende før jeg ble gravid for å få bort hodepinen. Fikk veldig streng beskjed fra min fastlege (som spesialiserer seg på migrene) om å ikke ta ibux i svangerskapet.... så da må jeg bare prøve paracet som ikke pleier å hjelpe eller de andre triksene.... men jeg tar max 2 paracet i uka.
Asobi Skrevet 27. februar 2008 #15 Skrevet 27. februar 2008 Ja, hodeverk har blitt en del av hverdagen. Har nesten aldri hatt hodeverk før graviditet, men nå har jeg hatt det mye helt fra uke 7. Det har vært daglig fra uke 14. Noen ganger hjelper det dersom jeg legger med ned i et mørkt og kaldt rom. Blir alltid verre dersom jeg fortsetter å stresse eller være veldig aktiv. Har tatt 1 g paracet hver dag de siste tre ukene. For meg hjelper det, men synes det er ekkelt å ikke vite hvorfor jeg har vondt i hodet. Har legetime på fredag.
Gjest Skrevet 27. februar 2008 #16 Skrevet 27. februar 2008 Jeg har hatt hodepine hver dag i 7 uker nå.. Er så sliten og lei.. Prøver å drikke mye vann og å røre mye på meg, men hodepinen kommer snikende hver ettermiddag! Blir sprø snart! Noen som har noen tips?
Gjest Skrevet 27. februar 2008 #17 Skrevet 27. februar 2008 Takk for tipsene.. Så ikke innlegget ditt før jeg hadde skrevet mitt eget Men du, koffein? Har du sånn koffein-hodepine? sånn som man får hvis man er avhengig av cola eller kaffe? Jeg må nemlig drikke cola når hodepina kommer, for det drakk jeg mye før.. men det er kanskje dumt av meg å drikke det hver dag??
Line 76 Skrevet 27. februar 2008 #18 Skrevet 27. februar 2008 Jeg hadde fryktelig vondt i hodet og var kvalm hver dag ,men så begynte jeg med briller og linser og da gikk det over. Nå som jeg er gravid har jeg hatt veldig ofte vondt i hodet ,og generelt dårlig form. Jeg leste et sted at kroppen produserer noen hormoner når man er gravid som gjør at man kan få vondt i hodet.
2 fine små Skrevet 27. februar 2008 #19 Skrevet 27. februar 2008 Jeg er en av de som svarer vann vann og mer vann naar noen spoer om dette. Naa maa jeg nesten bite i meg det, fordi jeg drikker saa usannsynlige mengder vann naa, og likevel saa vaakner jeg hver eneste dag helt dehydrert og med noe som nok er en solid hodepine ja. Men daa maa jeg komme meg opp, spise noe med en gang, selv om det er helt pyton, og saa maa jeg drikke meg gjennom 1-1,5 l vann foer jeg i det hele tatt orker aa tenke paa aa gjoere noe som helst. Helt rart, men det er vel babyen som vokser noe voldsomt i disse dager. Er rundt halvveis, er dere andre som har faatt denne hodepinen ogsaa det? Men jeg sverger til vann, altsaa uante mengder og litt fyisik aktivitet og masse frisk luft. Da snakker jeg ikke om mennesker som sliter med migrene vanligvis og faar denne enda verre i svangerskapet, men oss som bare faar dette litt naa, men ikke har det til vanlig altsaa.... Jeg leste en bok en gang som het noe saann som "You are not sick, just thirsty" eller noe saann (kan spore opp den helt korrekte tittel dersom noen er interessert. Den handlet om at det er utrolig mange plager vi faar fordi vi rett og slett har - over tid - opparbeidet oss dehydrerte kropper. Migrene var et av plagene som man ofte fant, og kunne kurere med vann faktisk. Ikke paa noen lettvint maate og ikke raskt, men man maatte oeke vanninntaket sitt betraktelig over maaneder og holde det saann "resten av livet" og mange fikk dratisk forbedring. Det handler om at man rehydrerer alle kroppens celler og at (jeg er ingen lege saa arrester meg gjerne paa spraak her) alt som flyter og er koblet sammen i kroppen og som trenger aa fungere sammen, jobbet mye bedre sammen naar kroppens celler er bedre hydrert. Det sto ogsaa noe om at i land hvor mye kaffe var vanlig, saa hadde man hatt stor glede av aa tilfoere oekte mengder vann over tid og et annet lite triks jeg husker vagt, er aa legge litt havsagt paa tungen hver dag, ogsaa i mndsvis. En annen typisk plage man kunne bli mye bedre av var fordoyelsesplager og betennelser i kroppen. Jeg er selv for overvektig, og begynte for et aar siden aa drikke mye mer vann enn jeg har gjort foer, og jeg vet ikke helt.....men mener jeg generelt har litt mer energi, klarere hode om jeg kan si det saann, er mer rolig og har forbedret fordoeyelsen. Det skal ogsaa sies at jeg mistet to spirer forrige vinter (begge kom bare til uke 5, hjertet begynte ikke aa slaa) og jeg har alltid hatt veldig mild PCO. Naa er PCO helt bort visstnok (ingen vanncyster paa mine eggstokker lengre) 8 mnd etter at jeg "drakk meg opp" paa vann (da nesten doblet jeg vanninntaket mitt - bor i tropene, saa drakk mye vann fra foer, kanskje man i Norge maa tredoble inntaket sitt?) saa ble jeg gravid med en spire som naa er nesten halvveis til termin. Det er kanskje tilfeldig, kanskje ikke, men det gaar naa 5-6 liter vann gjennom kroppen min hver dag. Jeg drikker ikke noe sukkerholdig, men selvsagt litt kaffe te og litt fruktjus (uten sukker) Jeg drikker ogsaa vin naar jeg ikke er gravid og noe oel, men ikke hardere alkohol. Dette er bare min historie, og jeg tror det er VELDIG individuelt hva som passer for mennesker, baade i forhold til allmenntilstand og det aa vaere hydrert og andre ting. Men jeg ble litt vekket av denne boken da, en ting som var interessaant var hvordan denne personen (som hadde forsket paa dette i 30 aar) mente at man alltid skulle skylle ned ting, som kaffe, te, juice, brus og alkohol, med MINST to x samme mengde vann.... Alt maa skylles ned med vann mente han. Altsaa saa mente han at brus egentlig ikke tilfredsstiller toerst (ikke for kroppens celler i hvert fall) men at man matte kose seg med det man ville og saa skylle ned med to glass vann etterpaa. Vet ikke jeg, men var interessant aa lese syntes jeg. En annen ting jeg kommer paa mens jeg skriver (altfor langt her, hehe) er at dersom man hadde stiv nakke og mye vondt i bakhodet, saa kunne man i en mnd eller saa forsoeke aa legge seg paa ryggen paa sengen, men hodet utenfor sengekanten og boeye det langt bakover/nedover mot gulvet, og ligge saa lenge man orket mens man pustet godt og slappet av. Han mente at mange fikk vondt her fordi det ikke kommer vaeske til i disse delene av hodet fordi man staar oppreist hele tiden (kanskje en grunn til at man staar paa hodet i yoga?) Hva vet jeg, kanskje verdt aa proeve? Triksene var hele tiden aa tenke langsiktig og ikke tro at man ville oppnaa noe paa 3 dager, men kanskje litt paa 2 uker? Jeg vil for alt i verden ikke vaere en av de her inne som tror jeg har hele vettet, det har jeg ikke, jeg refererer bare en bok og jeg vet ikke helt hva jeg mener om dette selv, men kanskje vel verdt aa nevne? Dersom noen er litt mer interessert, skal jeg rote rundt og finne boken, forfatter osv. Det handler rett og slett bare om en mann som mener at mange plager og nedsatt allmenntilstand generelt kan forbedres eller fjernes med dobbelt/trippelt saa mye vann man vanligvis drikker - over litt tid. (veeeeeeeldig kort fortalt siste setn her altsaa) Ok, har du kommet saa langt i mitt innlegg, saa fortjener du nesten premie.....ha en fin dag da, med og uten migrene.
Asobi Skrevet 27. februar 2008 #20 Skrevet 27. februar 2008 Da blir det premie til meg:) Det blir en mugge vann. Har tro på det med vanndrikking jeg også. Skal bli flinkere med det. Skål:)
2 fine små Skrevet 27. februar 2008 #21 Skrevet 27. februar 2008 Kanskje litt havsalt paa tungen noen ganger daglig? Er jo mange av oss som drikker nok vann, men kroppen holder ikke saa lett paa vannet.... Jeg har selv hodepine for tiden, og proever naa med litt mer havsalt og salt mat generelt for aa se om det kan holde litt mer paa vannet jeg drikker (ganske mye av akkurat naa) Irriterende og vondt, kjenner spesielt at aa vaakne med hodepine er utrolig irriterende....hver eneste dag. Jeg tror ogsaa at om man unner seg noen turer til en nakke/rygg/hals massasje inkludert hodemassasje, akupressur eller lignende, saa kan man loesne opp litt. For noen i hvert fall. Har bestilt meg tre timer jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå