polarn & pyrene Skrevet 26. februar 2008 #1 Skrevet 26. februar 2008 I så fall når og kan du fortelle litt om det. Sitter her nå i uke 29+5 i dag og jordmor sier at noe er pågang allerede. Noen trøstende ord hadde vært bra så jeg kan slappe av.
Jeg har nå 2 sjefer i huset. Skrevet 26. februar 2008 #2 Skrevet 26. februar 2008 Fødte i uke 36 med førstemann. Så var ikke spesielt tidlig. Det går nok bra skal du se. Klarer seg ofte bra når de er såpass store.
Konsulent surrehue+3 med tut Skrevet 26. februar 2008 #3 Skrevet 26. februar 2008 Her ble det akutt ks i uke 34+0 pga svangerskapsforgiftning. Han var bare 1890 gr da han ble født da det viste seg at morkaka mi var rimelig gåen. Som regel går det veldig bra og få prematur idag, og legene er kjempeflinke på det de gjør, og kan MYE mer enn tidligere! Dette går kjempe bra skal du se, og disse småtassene er mye tøffere enn man skulle tro! Klem
Fire småtroll Skrevet 26. februar 2008 #4 Skrevet 26. februar 2008 Nevøen min er født 8 uker for tidlig. Han lå i respirator et døgn, men i ettertid var de enige om at det egentlig ikke var nødvendig, han pustet fint selv (og det uten lungemodningssprøyte). Han fikk litt gulsott, lå i åpen kuvøse med lys og måtte mates med sonde en liten stund, det tok noen dager før han klarte ta brystet. Men det tok ikke lang tid før alt gikk seg til.
mor_guttaboyz Skrevet 26. februar 2008 #5 Skrevet 26. februar 2008 Er du på sykehuset nå viss noe er på gang? Har fødselen startet av seg selv eller er det pga noe annet? Jeg hadde kontaktet fødeavdelingen og reist inn på skikkelig sjekk, du får komme med en gang. Der kan de stoppe eventuelle rier og åpning (dersom det er det du har) med tabeletter og drypp. Reis heller inn en gang for mye enn en gang for lite. Jeg har født for tidlig tre ganger. Første gangen var altfor tidlig og babyene døde, risikosvangerskap og fødselen 8 cm i gang da vi kom på sykehus. (går veldig fort med meg) 2 gang var jeg sengeliggende hele svangerskapet og babyen kom 6 uker før. Lungene kolapset pga han ikke fikk lungemodningssprøyte pga var helt på grensen. Har du fått lungemodningssprøyter forresten? Viss ikke er det en veldig sterk grunn til å kontakte sykehuset NÅ. Disse skal tas med ca 48 timers mellomrom tror jeg, 2 sprøyter. Disse bør du nok få tatt om du føder nå. 3. gang startet fødselen 4 ganger i svangerskapet. Førstegang i uke 24. Jeg var på sykehuset og stoppet både med tabelett (holdt 2 av gangene) og med drypp, liggende i nedoverbakke en hel uke for å stoppe. Fødselen stoppet og han holdt seg på plass til 3 uker før termin! Har du lyst å fortelle hvorfor jordmor tror det er noe på gang? Har du vært på sykehuset og sjekket? De stopper fødselen fram til uke 32 etter det går naturen sin gang! Du er ganske nærme det målet men ville kontaktet føden slik at babyen holder seg der iallefall 2 uker til!
mor_guttaboyz Skrevet 26. februar 2008 #6 Skrevet 26. februar 2008 Fortell hvordan det går med deg etterhvert! Lykke til!
polarn & pyrene Skrevet 26. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 26. februar 2008 Han har lagt seg med hodet ned og blir der. Har hatt sterke kynnere i en lengre periode nå og de kommer oftere og ofter. Magen har rammlet ned. Skal på sykeuset til mandag for UL og CTG, var ikke noe vits å komme tidligere fikk jeg beskjed om. Slik kunne man gå i flere uker sier de på sykehuset. Jordmor var usikker så hun ordnet tid til meg p åmandag morgen.
polarn & pyrene Skrevet 26. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 26. februar 2008 Har også sterkt nedpress og følelsen av en melon mellom beina, vondt i rygg og bekken. Jeg føler liksom ikke at noe er på gang ennå. Ikke om jeg tenker tilbake på min forige fødsel. Var helt annerledes da. Men jordmor klarte liksom og uroe meg litt.
3finebarn Skrevet 26. februar 2008 #9 Skrevet 26. februar 2008 jeg fikk i uke 23, og det går veldig greit. Har vært veldig heldige:)
Alba44 Skrevet 26. februar 2008 #10 Skrevet 26. februar 2008 Jeg fødte 7 uker for tidlig. Det er selvsagt ingen drømmesituasjon, men så lenge alt går bra med den lille så er jo ingenting bedre enn det ) Sønnen min måtte være på sykehuset i ca 3 uker. Måtte ha oksygenhjelp i 1 uke og sonden ble fjernet etter 3 uker. Nå er han en aktiv gutt på 8,5 mnd som har tatt sine jevnaldrende i både vekt, lengde og motorikk. Når de vet at det er fare for for tidlig fødsel hos deg, så vil jeg tro du vil få lungemodningssprøyter. Bare spør hvis du lurer på noe ) Lykke til!!
trompetisten Skrevet 26. februar 2008 #11 Skrevet 26. februar 2008 Fødte i uke 30+2 for litt over 2 år siden. Startet helt plutslig, viste seg senere som en virusinfeksjon i kroppen min. Infeksjoner starter en sjelden gang fødsler Har gått fint, selv om utviklingen har tatt lang tid. F.eks krabbet ikke før over året, gikk først når hun var 19 mnd, spiste baby-mat til ca samme alder pga mye oppkast/problem med biter i maten. Spiseproblem er ganske vanlig blant premature har jeg fått inntrykk av, spesielt det med å mestre å spise biter. Dermed er frøkna mi litt lita, ca 10 kilo, og var "baby" til langt over året. Lå 2 mnd på sykehuset, normalt utskrives de fleste premature rundt uke 37 +/-, vi var i uke 38 før vi fikk dra hjem pga spiseproblem. Lå med C-pap (en form for pustehjelp) i to døgn, slapp respirator pga lungemodningsprøyter. Hvis de tror noe er på gang, så forlang å få de. Lungemodning kan utgjøre stoooor forskjell. Lå i kuvøse i nesten 1 måned pga varme/fuktighet. Min beste venn ble melkemaskina Amming fikk vi aldri til, og ble fulltidspumper før vi dro hjem fra sykehuset. Ingen pleiere, eller jeg, fikk henne til å suge. Fryktelig intens opplevelse, en nyfødt intensiv-avdeling med mange skjebner. Heldigvis finnes det mange dyktige leger, sykepleiere, psykologer, sosionomer som tar vare på både deg og babyen. Selv om det er en opplevelse jeg skulle vært foruten, så har jeg i grunnen bare gode ord å komme med. Stresser du, kan du heller påvirke fødselen til å fortsette/gå raskere. Er viktig nå at du slapper av, tar deg tid til å ta vare på deg selv. Masse lykke til, så krysser vi fingrene for deg og babyen Klem fra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå