Gå til innhold

Som jeg fryktet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

er nå rumpa til minstemann et stort åpent sår etter to dager med diare pga penecilin :(

Han får biola, han får idoform, han får blåbær, han får ikke frukt, han får farris/eplemost,han får hyppig bleieskift...det skumle er at disse bleiene er luktfri!

Smører med zink,barrieresalve,drysser på potetmel. Føner med føner,lar han krabbe rundt en stund uten bleie.....

Men han hyler når vi vasker og har så vondt....

Og vi har 8 dager igjen av medisinen :(

Noen med vidundertipset mot såre stumper??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inityol på natten, sink på dagen, og smøring av tynt lag i stedet for tykt.

Stakkars lille plutselitenvennen. Vi opplever (for vi holder jo på med de bleiene vi også, uvisst av hvilken grunn) at når vi dusjer henne etter hver bleie blir hun fin i rompa igjen, og hun syns ikke det er så vondt som vaskekluten. til og med de helt myke babyklutene har hun hylt av, men når vannet renner så er det bedre, og det virker som hun "tørker" bedre da. Men dette har du sikkert prøvd....

Jeg heier, hjelper det?

Skrevet

Stakkars lille gutten deres, han har jammen fått prøvd livets harde side den siste tiden. Jeg har dessverre ingen gode råd, men sender en trøsteklem i det minste.

Skrevet

Ja faktisk. smør tjukt på med vitapansalve (ikke krem). Og vask med jordnøttolje og bommulspads.

Vitapansalven har min mor alltid brukt da barnelegen sa det til henne tidlig. Men hudlegen bekreftet dette ovenfor meg da minstegutten var så sinnsykt sår. Er noe med denne jordnøttoljen. Sink legger seg for som et lokk over såret, mens vitapanen leger.

Om dette ikke hjelper og det virkelig er et stort sår (har skjedd en gang) så bør du kontakte en hudlege for akuttime. Da kan man få sterkere salver på resept.

Skrevet

Ikka vaske med mann mente jeg å skrive.

Skrevet

Å dette hørtes vondt ut. Stakkars vesle gutten!

Skrevet

Ikke vaske med vann selvfølgelig:P

Dette var vanskelig...... hihi.

Skrevet

HEhe.. menn er generelt sett dårlige å vaske med;=)

Skrevet

Stakkars plutselitengutten! Håper noen av de gode rådene hjelper.

Stor trøsteklem!

Skrevet

Håper du har fått tips som kan hjelpe, har desverre ikkje noke bedre enn det som er sagt allereide. Vil berre sei lykki til!

Skrevet

Weleda sinksalve (kjøpes på helsekost) er den salven som definitivt er best for min datters sarte stump. Når jeg ikke har den i hus så bruker jeg den der med det rare navnet som Dritgrei nevner;=)

Skrevet

OG...nå glemte jeg nesten det viktigste!!! Ved antibiotikakurer så utvikler det seg kjapt sopp... Så prøv å smøre Klotrimazol på!!!

Skrevet

Oi da... Høres ille ut. Lillegutt fikk også sånne sår da han gikk på antibiotika og det var soppinfeksjon. Vi fikk beskjed om å smøre han med dactacort salve.

Bruk Mesoft gaskluter for å vaske. Lufte stumpen godt og lenge. Smøre med dactacort og la det tørke godt inn.

Masse god bedring til lille plutseliten. Sår stump er ikke noe godt..

Skrevet

Stakkars lille kroppen!!!

Har ingen flere tips enn det som er gitt her. Ville også gått på med den som Dritgrei nevner. Den er super, men lukter vondt!

Det er jo litt vanskelig når det blir åpent sår, for det må beskyttes mot avføring og samtidig helst få luft...... kanskje la ham lufte stumpen så mye som mulig. Hva med å bruke flanellsbleier noen dager (ja jeg vet det er mye jobb) det kan også lindre å unngå plastbleier......Jeg brukte tøybleier på min eldste og det funker fint det, ekstra vask blir det, men hva gjør man ikke for å lindre såre stumper:-)

Skrevet

Takk for tips!

Har kjøpt inn.... gaskluter,kompresser,Inotynol,kortison,canesten,jordnøttolje og Vitapan....hehe...mere husket jeg ikke da jeg var på apoteket :))

Så nå har jeg smurt og helt på litt av hvert, og satser på at han har en ren,hel og ny stump i morgen tidlig ;)

Skrevet

Og hjelper ikke alt dette, så har jeg veldig god erfaring med krystallfiolett, det tar knekken på både sopp og bakterier, hjelper når ingenting annet virker. Lykke til!

Skrevet

Tror ikke du må bruke verken kortison, daktakort eller krystallfiolett på åpne sår!!!!! Kan gjøre vondt verre.

Men Inotyol kan du fint bruke der. Legg på tykt lag etter å ha lufttørket stumpen godt. Legg gjerne kompress/gassklut mellom stumpen og bleien slik at det ikke blir "plastet" inn.

Uff stakkar lille klumpen....håper det leges raskt. Vonde greier det der!

Skrevet

Huff av meg, håper at han er litt bedre i dag.

Jeg har veldig god erfaring med vask med mesoft kluter med litt olje og vann samt bruk av Inityol. Eldstemann ble sår med en enste gang hvis vi ikke skiftet bleie omtrent før han var ferdig med bommelom. Kortison og canesten bør du vente litt med før du begynner å smøre. Kortison gjør jo huden ekstra tynn.

Har du Aloe Vera plante, kan du forsøke å dryppe på noen dråper med plantesaft.

Lykke - lykke til :o)

Skrevet

Han er bedre...Inotynol gjorde underverker!!....tross opptil 10 flytende bleier på dagtid.Vi skifter og dusjer stumpen,lufter lenge,smører salven.....og vasker klær.Det er det vi gjør om dagen :)

5 dager igjen av kuren,og han spiser blåbær og drikker eplemost

/farris. Jiippii

Skrevet

så flott!! Stakkars lille gutt. Hvilken pencillin er det han bruker? Kan jo evt høre med legen om å bytte medisin hvis det er skikkelig ille...

Skrevet

Så bra at det hjelper ham:-)

Bare å fortsette til han er bra igjen og dumme penicillinen er ferdig inntatt!

Skrevet

Han får Weifapenin...og ifølge apoteket en stor dose. 5+5+10 ml i 10 dager.

Det er dose for eldre barn,men siden han veier 12 kg er det den han skal ha mente legevakten. Men jeg tenker at systemet hans er jo bare 16 mnd....så får snakke med legen kanskje. Han er jo tydlig uvel og ubehag i magen.Er fristende å slutte før,men vet jo at man skal ta kuren ut ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...