Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen.

Bare lurer på et par ting. Kjenner ikke så mange i samme situasjon som meg så det er godt at jeg har dere å spørre.

Hva skjer ved det første legebesøket? Tar han gynekologsik undersøkelse? Er litt bekymret for det. Vil helst ha en kvinnelig lege til akkuat det.

Og hva får man egentlig vite etter denne undersøkelsen? Kan han se/høre om hjertet slår? Vil så gjerne vite om alt står bra til med lille bebissen min.

Håper noen kan dele sine opplevelser med meg :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg dro til legen tidlig, i ca uke 6-7. "Undersøkelsen" besto av at han lyttet på hjertet mitt i tre sekunder, og på lungene i kanskje to sekunder. That's it. Ikke noen gyn undersøkelse. Det var også for tidlig å se/høre hjertet slå... Så jeg aner ikke hvordan det står til med barnet. :S Ellers var det utfylling av skjema og blodprøvetaking + sjekk av urinprøve ("du kan jo ta med urinprøve hvis du vil" - sitat hun jeg snakket med på telefonen...). Ikke noen ny legetime før ordinær UL... Ikke spesielt begivenhetsrikt, med andre ord, men likevel greit å komme "i systemet", synes jeg.

Skrevet

jaja....ikke særlig spennede med andre ord...hehe

Tar de blodprøve i armen? Har aldri gjort det heller jeg skjønner du. Er ikke så fryktlig glad i disse lege-greiene.

Når fikk du UL da? Jeg mener når er "ordinær UL"? Og hvor langt er du på vei nå? Jeg er selv 5+3. Stolt som en hane. Vil fortelle hele verden :o)

Skrevet

Jeg var på kontroll i uke 6 bare for å søke sykehusplass siden jeg ønska meg til riksen.

Legen tok da også blodprøver for å sjekke jernlagre og sånn.

I dag var jeg hos legen på kontroll og da gjorde jeg følgende:

MÅlte blodprosent (stikk i finger'n)

Leverte urinprøve som de sjekker med stix

BT

Vekt

Symfuse/fundus mål (fra skambeinet og opp til der livmoren slutter)

Jeg fikk også ul

Du vil jo da få tatt blodprøvene ved første kontrollen.

Vanlig på alle kontroller er det jeg skreiv over:

Blosprosent

Urinprøve

BT

vekt

Symfyse/fundus

Og på slutten hvilket leie babyen har (hode,sete,tverrleie)

Skrevet

genekologisk er valgfritt. jeg hatr faatt "tilbudet" begge gangee, men jeg takket nei:)

Skrevet

Ja det glemte jeg å si at jeg tok i dag fordi jeg ville det.

Skrevet

syns dette høres lite ut jeg,med en sjekk før uke ti (eller var det tolv)og så ikke før ordinærul.Det er i uke 18-19? men det er jo ikke særlig vits å gå så ofte heller.vertfall ikke i begynnelsen...har vert en gang allerede for sykemelding og så skal jeg om ca tre uker på første kontroll..

..følte jeg var på legesjekk heletiden i sist svng.skap.. men det var kanskje mer på slutten..nå er jeg 5+2...tror jeg...står i uke seks på min egenside..

Min lege krevde gu. for å sjekke hvor langt jeg var komt i første svangerskap..jeg tror jeg slipper det denne gangen fordi min nye lege ikke syns det er nødvendig..(heldigvis) selv om hun har akkurat like mye info som første legen i første svangerskap...de er såå forskjellige..

Skrevet

Jeg skal tilbake til legen i uke 15/16 for å ta blodprøver igjen, fordi han må ta noen mellom uke 12-16.

Jeg måtte ta gu i første svangerskap, i andre hadde jeg tatt like før jeg ble gravid. Mange leger gjør det ikke mer.

Skrevet

takk for mange svar :o)

Da har jeg iallefall ikke noe å grue meg til. Lykke til videre alle sammen. Om ikke lenge har vi en flott kul på magen alle sammen. Det blir gøy.!!

Skrevet

Jeg var til første legebesøk i går, er 9+4 i dag. Legen spurte litt spm å skrev på PC'en sin, fikk noen bøker ang svangerskap og fødsel. Hadde med urinprøve, tok blodprøver, målte blodtrykk og vekt. Det var alt i grunn. Skal tilbake når jeg er 15+3 tror jeg det var. Åsso er det ultralyd i uke 17 ca. Det skulle hun bestille. Åsso skal jeg snakke med jordmor selv for videre kontroller, lege sa dette var ikke nødvendig før etter ordinær UL.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...