Gå til innhold

Noen som holder på å bygge hus???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal bygge hus....holder på å fin tegne nå på huset.....tomta er ferdig bare å begynne med muren.

Men jeg lurer på hvilken erfaring dere har....feks....hvor lang tid tar byggeprossesen....fra de begynner med muren til de er mer eller mindre ferdig?

Har budskjettet sprukket?

Gjort mye egeninnsats?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe teng tar ti! veldi lang ti! bære spørr om du lura . huse dett bi så bra atte. egeninnsatts lønn seg sjeldn. sei alle... men men. kor dæ går ellers? ikkje læng igjæn nu :)

Skrevet

hei.......prøve for et par min å logge meg på msn før å snakk m deg litt der...men det fikk ikkje...

Skrevet

ve bygger hus :) eller, begynner første april.

Er ferdige med alt av tegninger og planerr.

Har hyret en totalentrepenør til å ta hele jobben, er lite man kan gjøre selv om man ikke er sertifisert (forsikring)

Vi har et budsjett på 1,9 mill, men regner med å ende på 2,3. Håper vi holder oss under, men må påberegne ekstra utgifter på ganske mange plan.

Skrevet

vi byggde å flytta inn for snart 6 md siden..å jaaa du må bare berekna deg å at budsjettet sprekker..d er alltid noe dere glemmer eller kommer pp underveis..

vi gjorde nesten alt selv å d tok ca et år..

lykke til:)

Skrevet

Sjekk www.byggebolig.no!! Der står det mye informasjon om det meste som har med boligbygging å gjøre.

Skrevet

Vi holder på. Vi tar nesten alt elektrisk selv, sparkler, maler, tapenserer, legger parkett og monterer kjøkkenet selv.

UTENOM tomta, som vi har betalt ned, får vi 2,3 mill i lån.

Regner med å komme opp i 2,5 til 2,6, da vi allerede har betalt 150 000 fra egen lomme.

Vi handlet tomta og begynte å "få gang" på ting og tang i august 2006.

Det tok 9 måneder før alt var i orden og det ble gravd på tomta.

Et år etter handelen, stod grunnmuren, dvs august 2007.

Vi regner desverre ikke med å flytte inn for juli 2008, nesten to år etter at vi handlet tomta!

Men naturligvis tar det jo ulik tid fra sted til sted og firma til firma.

Vi har i vår kontrakt at huset skal være innflytningsklart innen 300 kalenderdager etter at grunnmuren har blitt inntilgravd.

Det må dere absolutt få med i kontrakten, en eller annen form for tidsbegrensing! Vet om andre som har hatt 450 dager etter godkjent byggetillatelse o.l.

Vi har hatt, og har fortsatt, veldig mye problemer med byggefirmaet. Så er det noen som lurer på noe, send en pm! :)

Skrevet

Vi bygger ikke nytt hus, men vi har rehabilitert våres. Dvs. dobblet boaralet, og vi har kun beholdt kjøkkenlampen. Så jeg rekner huset som nytt. Det tok sin tid. Med tegninger som skulle godkjennes, finne folk som skulle ta jobben. Og vi har gjort veldig masse selv, da mannen jobber selv i bransjen. Men busjettet sprakk og vi har ikke flesket oss til med noe, men det blir alltid dyrere enn forventa. (har gjort dette en gang før så vi viste det) og ting tar tid. Vi har venta på innerdører siden okt!!! og nå er mannen lei. Så nå har de fått kniven på strupen. Det var jo lurt det hun over meg skriver at dere burde få tidsbegrensing.... det skulle nok vi også hatt

Skrevet

Hei hei

Vi flyttet inn i nyt hus i slutten av august 2007. Prosessen tok kjempe lang tid. Tror fra vi kjøpte tomten til vi var ferdig var 1 1/2 år. Det er en slitsom prosess, men samtidig så er det en kjekk prosess. Være med å planlegge alt fra vegger, fliser, gulv, farger o.l.

Ser at hun en skriver at de hadde 300 dager i kontrakten sin. Det hadde vi og, men viktig å skille mellom 300 dager eller 300 arbeidsdager. Det er en vesentlig forskjell. Et arbeidsår består av 180 dager. Det vil si at det har det kan ta ganske lang tid. Hør med de sånn at det ikke oppstår misforståelser.

Vi hadde mye egeninnsats. Det har vi absolutt spart mye på. Mannen min er elektriker såvi fikk gjort alt det selv. + at vi sparklet, malte, striet, fliset og la gulv. I tillegg skal vi innrede andre etasje selv.

Budsjette vil nok sprekke. Tror en skal regne 10%. Det har ivertfall jeg hørt. En komme til en fase at 10.000,- her og 10.000,- der liksom ikke er noenting i det store. Plutselig har man sprukket med flere tusen..

Lykke til.. Det er en kjekt prosess dere skal igjang med.

Skrevet

Vi undersøkte hos et lokalt byggefirma i sommer og de kunne levere huset ferdig over grunnmur på 3 mnd, men da tok de absolutt alt ansvar; maling, rørlegger, elektrisk, kjøkken og bad. Vi skulle da i såfall ha malt vegger på 4 soverom, det var alt.

Her hos oss er kommunen snar med tomtefradeling, byggesøknader osv så ca 6-7 mnd ca hadde det tatt fra start til vi kunne ha flyttet inn, og da regner jeg fra kontrakten skulle undertegnes

Skrevet

Riggi; 300 kalenderdager er 300 kalender dager det...

Skrevet

Så spennende prosjekt dere skal i gang med:) Hvilket husbyggerfirma og hvilket hus skal dere ha? Jeg og sambo har planer om å bygge nytt...søker på tomt til våren, og hvis vi får så begynner vi så snart som mulig tenker jeg. Regner med at huset er noenlunde klart etter 1 år....er hvertfall det som er vanlig hos de andre som bygger her i nabolaget! Vi har planer om å sparkle, male, tapetsere og legge gulv selv. Elektrikerarbeid og fliselegging av bad må vel fagfolk gjøre tenker jeg. Og så skal vi leie inn folk til å sparkle og male taket, for vi ønsker gipstak i hovedetasjen.

Det er vel vanligere at et budsjett sprikker, enn at en klarer å holde seg til den bestemte summen. Det dukker stadig opp ting en vil endre på, og da blir det fort mye dyrere...

Skrevet

tusen takk for svar alle damer:-))

Huff....så lang tid det tar.....jeg trodde at det skulle ta max 6-7 mnd:-(

....men kan jo hende at det tar litt kortere tid i og med at jeg har ferdig opparbeid tomt klar:-)

Men så bor jeg i en veldig treg kommune....alt av papirarbeid har tar så enormt lang tid...

ja ja....jeg gleder meg til å komme i gang...og håper at budsjettet ikke sprekker så veldig mye:-)

Skrevet

når det står 300 kalenderdager, skal det legges til så og så mange dager for påskeferie og sånt da men...

Få uansett noe i kontrakten!

Skrevet

Jente19 Går ut i fra at mannen din er elektriker?

Skrevet

Vi skal totalrenovere hus, og trodde at vi hadde begynnt prosessen tidlig. Vi kontaktet arkitekt i juni 07, og er nå ferdige med finpussing på byggtekniske tegninger. Men har fortsatt ikke fått materialliste eller prisoverslag. Så ting tar tid! Håpet å få begynne selve byggingen i august, skal av med hele taket, så tømmermennene er avhengige av fint vær. Men nå er en av tømmermennene i byggfirmaet blitt langtidssykemeldt, og det er håpløst å få tak i ekstra tømmernann, så vi må nok bare belage oss på at det ikke blir innflytting i 2008 :-(

Vi innstiller oss på at budsjettet sprekker med 2-300 000. Har jo ikke fått prisoverslag enda, men det blir alltid sprekk.

Skrevet

Vi skal snart flytte inn i vårt hus. Holder på med egeninnsats nå. Har sparklet, pusset, grunnet, striet, malt og lagt gulver selv. mer enn nok!!! hehe. er ganske sliten nå, men det er fordi jeg har gjort mye alene. Mannen min har ti tommeltotter mens jeg er mer praktisk anlagt.

Det har tatt ca 11 mnd fra de begynte å grave på tomten til huset er innflyttingsklart. De begynte å sette opp huset i oktober.

Budsjettet sprakk veldig pga indeks reguleringen så vi hadde beregnet 2,3 men lander på 2.5 mill. Det kommer ofte mange uforutsette utgifter.

Men det er så gøy å se at det nærmer seg ferdig!! kan nesten ikke tro det er sant liksom!! :-) Lykke til!

Skrevet

Det ville være første gang jeg hører om at man med feks 300 kalenderdager skal legge til for høytidsdager????

Men men sikkert noe finurlige, smarte luringer som finner på slikt

Skrevet

Vi bygger, sambo gjør alt innvendig selv. Han er snekker. Eneste er at vi har rørlegger og elektriker da. Bør ikke gjøre den jobben selv hvis enn selv ikke er rørlegger eller elektriker. Skjer det noe med huset uten at elektriker og rørlegger har godkjent det som er gjort av elektrisitet og rørarbeid er det ikke forsikret

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...