Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #1 Skrevet 26. februar 2008 Prøver å peppe meg opp til mot til å gjennomføre en ferber på jenta mi på 6 mnd! ...liker det slettes ikke; men føler vi har prøvd alt annet for å få henne til å sove om natta! Noen som kan komme med noen trøstende ord på veien..?
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #2 Skrevet 26. februar 2008 Bare lykke til! Og skulle det bli for tøft....følg magefølelsen din. Hvis magefølelsen din sier at du skal ta babyen opp...da gjør du det!!
Legekjærringa Skrevet 26. februar 2008 #3 Skrevet 26. februar 2008 Jeg har gått gjennom 2 netter nå og det har ikke blitt mye skriking.Ingen hysterisk skriking. Kun litt sutring i noen få min, men ikke gråt. Kommer med oppdatering på hvordan det har gått når jeg er gjennom 3 dager. Jeg er overrasket. Ligner ikke min baby. Blitt så rolig. Men jeg har holdt på med div. metoder i over 2 mnd. da. Sittet inne hos han og holdt hånda f.eks. Da har han grått lenge og vært sint. Så det virker som om han blir forstyrret når jeg sitter hos han når han skal sove...
Legekjærringa Skrevet 26. februar 2008 #4 Skrevet 26. februar 2008 må tilføye at jeg gjør ekstra ut av kos om morgen og kveld, og han smiler og ler når jeg legger han.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #5 Skrevet 26. februar 2008 Hun er jo bare 6 mnd jo! Det er ikke uvanlig at de er vanskelige om natta når de er så små selv om det virker som at alle har mønsterbarn her inne! Jeg vill ventet og sett det an lenger før jeg satt igang med ferber!!
Legekjærringa Skrevet 26. februar 2008 #6 Skrevet 26. februar 2008 En av de beste tingen man kan gjøre for sitt barn er å lære h*n å sove om natta, finne roen selv. Det er ikke bare bra for barnet, men for moren og familien også. Sikkert mange veier å gå for å oppnå det. Så man må velge det man føler er best. Jeg har virkelig prøvd alt! og min lille gutt responderer veldig bra på ferbers fordi han er utholdende. Men i mitt tilfelle nå (ser det ut som) er at han føler seg trygg på at jeg er bestemt, selvsikker og konsekvent på at dette er det beste for han. På natta sover man. Derfor tror jeg at det ikke har blitt noen skriking her i huset. Men hvis man føler at det ikke er riktig...så blir det ikke riktig fordi babyen merker usikkerheten. Jeg trodde jeg skulle få et helvete, og jeg skjønner ikke hvorfor han bare godtar å sove, finne søvnen selv og sove mer sammenhengende....? Tilfeldig eller metoden, spiller ingen rolle bare han sover. Han skal få en mor som er opplagt og har energi til han på dagtid. Man vet jo hvordan det er å ikke få sove selv, sammenhengende. Babyen opplever det på samme måte også. Regne torturen hvis det går over lang tid. Når det er sagt så mener jeg at man starter ikke en sånn metode uten å ha forberedt seg og lagt et grunnlag fra før (eks trygghet og nok mat, sørge for at barnet er frisk, og velge et riktig tidspunkt osv. velger liksom ikke et tidspunkt ved tannfrembrudd e.l.) Heller ikke for å straffe eller la barnet gråte fordi man er trøtt og ikke orker mer. Selv om det har gått ganske smertefritt hittil så er det tøft fysisk og psykisk for jeg må prestere 100% målrettet. Og poenget er at man må også sørge for at babyen/barnet føler seg trygg hele tiden. Så metoden er tøff. Så hvis man tror at man ikke klarer det så lar man være å prøve. Barnet skal lære seg å finne roen, søvnen selv - ikke gi opp av utmattelse.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #7 Skrevet 26. februar 2008 Syns også kanskje 6 mnd var litt tidlig, men det er min mening. Hadde et helvete med nattesøvnen til sønnen min når han var 7-9 mnd. Våknet flere ganger HVER natt, prøvde alt utenom ferber. Det begynte vel med tenner, at det var derfor han våknet i begynnelsen. Ihvertfall, ommøblerte litt på rommet, satt sengen mot innervegg istedet for yttervegg (mener jeg leste noe om det), det funket iallefall for han. Virket som om han måtte ha noen mnd, på å roe seg. Nå bruker jeg bare ferber hvis han skulle våkne litt om kvelden. Det funker helt fint!! Han sover som regel hele natten. Poenget mitt er vel at hadde jeg prøvd ferber for tidlig, midt i natte hysteriet hans, tror jeg ikke det hadde funket. Det hadde blitt for hysterisk. Nå, derimot, funker det perfekt! Han gråter aldri mer enn få min. før han sovner igjen, og da er det ikke skriking, bare sutring. Han er 10 mnd. Men kanskje det funker for ditt barn tidligere??
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #8 Skrevet 26. februar 2008 jeg er veldig i mot skrike metoden, men kom til et punkt før hælja at nå orker jeg ikke opp om natta for å amme og ende opp med at han ligger i senga mi halve natta. Så jeg psyka meg opp til flere netter våken med masse skriking,vi hadde bestemt oss for å gå inn til han hvert 4-5 min stryke over hodet si natta og gå ut igjen. men neida.... minien ( 7mnd) våkna to ganger og roa seg etter 20-30 min. skrek egentlig ikke ordentlig bare sutra liksom...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå