Gå til innhold

Penger på barnet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye penger regner dere sånn ca og bruke på barnet i måneden? bleier og lignende?

Vi prøver å skrive budsjett siden vi begge er studenter, før vi prøver..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke lett å vite før dere er der.

Kommer ann på om dere må ha større leilighet/hus når ungen kommer, hvilken prisklasse på klærne dere kjøper, om du kan amme eller må ha tilegg, økte strømmutgifter osv.

Foreldre og barn hadde ett regnestykke på dette for en stund siden.

Skrevet

svar utenfor tema men.....dersom dere begge er studenter vil jeg sterkt anbefale dere å vente med barn til minst en av dere er i jobb......

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger fra dere begge.. og er redd jeg må vente litt da ja.. ikke altfor lett å ha råd til både hus og barn når man får lite fra lånekassen, men ønsker meg såååå..hehe... men det er vell ingen hast ennå!

Skrevet

veit akurrat åssen det er .....jeg ville jo også sååå innmari mens jeg fortsatt studerte......håper dere er ferdig med utdannelsen snart da.....

Skrevet

Jeg har heldigvis bare et år igjen, mens samboeren min starter med 3 år nå etter sommeren.. men håper på full jobb med en gang jeg avslutter(ganske mange førskolelærerstillinger ledig..hehe) og da er det vell kanskje ikke lange tiden før jeg kan sette igang..

Skrevet

Det meste går når man vil! Kjenner flere som har klart deres situasjon bra, selv om de selvfølgelig ikke har det fett. Man må vurdere hva som er viktig for en selv. Barnet kan ligge lenge på mammas og pappas rom (altså klarer man seg med et soverom - tenk hvordan det var før!), bor man i en større by med bra kollektivtilbud er det ikke sikkert man MÅ ha bil, det meste av barneutstyr kan kjøpes brukt (enten av folk man kjenner eller på f.eks finn.no). Mange i dag er opptatt av at vi skal kunne planlegge alt mulig - ting skal skje akkurat når det passer oss (og jeg er ikke bedre enn flertallet på mange områder). Man skal ha ferdig utdannelse, fast jobb, eie leilighet eller hus og ha bil. men man har ingen garantier for at ting skjer når vi vil. Selv har jeg alltid sagt at vi skulle ha jobb begge to, ha bil og eie stedet vi bor på. Det var liksom minstekravet. Men så møtte jeg mannen i mitt liv, og jeg klarte ikke vente på det som "fornuften" alltid hadde sagt. Mannen min var riktig nok i jobb, men selv var jeg mellom studier og jobb (fikk ikke begynt å jobbe pgs bekkenløsning) og fikk bare engangsstønad. Vi ble rimelig svett av tanken på at vi hadde bare en inntekt, men vi har klart oss fint. Ingen fete ferier, dyre restauranter el sånt, men vi ahr hatt det bra. Og nå venter vi nr to (det var IKKE etter planen, men ingenting er mer enn 99% sikkert)...langt mer svette denne gangen da vi nettopp hadde kjøpt hus og var avhengig av to inntekter, men vi har regna på det og vet at det går rundt...men det er uten impulsturer på kafe hver uke, uten å ta sol når man vil, uten å kunne reise til andre siden av landet til familie akkurat når vi vil (det må planlegges og spares litt), uten ny bil (vi håper den går i to år til) og uten ny tv (tv-en røyk mandag, nå ser vi på en hybeltv...hehe)...og uten mange andre ting som vi måtte få lyst på, men som kan utsettes. Noen vil synes at dette høres fælt ut - vi er så vant med å få det vi vil med en gang vi vil. Men vi ahr det godt sammen, og vet at om noen år, når perm er over og jeg er i jobb igjen, ja så kommer det seg her også!

Dette ble langt...og ikke svar på det du spurte om...men ville igrunn bare si at hvis dere ønsker det seterkt nok, ja så får dere det til!! Bare tenk på at studielånet til den av dere som tar permisjon blir gjort om til bare stipend i ti mnd!!

Lykke til - uansett!

Skrevet

Åhh takk for at du deler hvordan du har det.. Flott å vite at det faktisk er mulig- gir meg et lite håp om at det er mulig for meg også! Alle rundt meg sier jeg skal vente og ikke prøve, men å få barn betyr utrolig mye for meg, så har veldig lyst til å prøve fortest mulig.hehe. Man vet jo heller aldri hvor lang tid det kan ta. Forstår at det kanskje er lurest økonomisk sett å vente, men som du sier, man får jo lånet som stipend og når jeg jobber ved siden av faste helger, får jeg jo dette som foreldrepenger(utfra det jeg har forstått), så er man jo på samme "lønn" i måneden selv om man har permisjon. Selvfølgelig får man jo ikke gjort det man vil alltid, økonomisk sett, men jeg mener det er verdt det! Så da var det bare å vise samboern innlegget ditt og krysse fingrene for at han forstår at det går hvis man virkelig vil:)

Skrevet

hei! jeg er student og har termin 29.04.08, jeg tar også eksamen selv om jeg skal ha barn! jeg har ei fin lita leilighet, og alt av utstyr til babyen har jeg fått eller fått kjøpt billig. + oppi dette er jeg alene, og det kunne ikke gått bedre. uansett hvilken "situasjon" man havner i får man hjelp. og takk herre for at vi bor i Norge=)

Skrevet

Rart at ett enkelt spørsmål ikke klarer å få et skikkelig svar.

Grovt sett regner jeg med at 2000-2500 kr pr mnd holder i kostnader for et barn. Det er det vi regner at vi er nødt til å bruke.

Bleier koster ca 60 pr pk og dere bruker maks 2 pr uke eller ca 5-600 pr mnd

Bruker dere 6-800-1000 i klær pr mnd får dere rikelig med klær(husk vokser mest de første mnd og det første året)

Så går det litt ekstra hyggiene artikler osv

Barnetrygden er på 970 pr mnd, fra barnet er 1 år så kan dere få kontantstøtte ca 40 000 pr år(hvis dere ikke benytter barnehage, reduseres ned til 0 hvis dere har full tid barnehage. Kontanstøtte kan graderes om dere benytter delvis tid i barnehage)

Jeg mener at om dere har økonomi til å tåle en økning på 1000-1500 pr mnd ut ifra dagens økonomiske situasjon vil dere helt fint klare dere om dere skulle få et barn. Dessuten går det an å få seg en helge jobb for mannen din og da tjener man fort 3-4000 brt pr mnd selv på bensinstasjon(2 helger i mnd).

Nå vet jo ikke jeg om deres boligsituasjon, men vi har 100 kvm og er 5(blir 6) og det er familier med både 1 og 2 barn som bor på små 1 og 2 roms uten problem.

Jeg sier lykke til og er sikker på at dere får det til. Bare det at dere nå vurderer deres økonomi før dere planlegger forteller at dere er oppegående fornuftige mennesker.

Skrevet

ååhh takk for tilbakemeldingen:) Ble litt klokere nå, det hjelper å få så hyggelige svar av dere.. Kjempefint at alle dere der ute er så hjelpsomme!

Skrevet

Kanskje tenke på forsikring på barnet og seg selv når man har fått barn slik at ungen er sikret om det skulle skje noe med den eller dere.

Skrevet

Jeg har hørt man bruker ca 25% av inntekten uavhengig av va man tjener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...