Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #1 Skrevet 26. februar 2008 Jeg har den senere tiden hatt rent friskt blod i avføringen min. Det har kommet meg for øret at dette i noen tilfeller kan være kreft i endetarmen. Er det noen som vet noe ang dette ? Har man da andre symptomer ? Jeg har ikke hemoroider, det er sjekket ut. Det gjør avog til veldig vondt å bommelomme også. Og jeg kvier meg virkelig for å dra til legen med dette. Håper noen kan komme med noen, om ikke beroligende,ihvertfall noen ord! Jeg er livredd og tør ikke engang å nevne dette for sambo! Det er foressten snart 6 mnd siden jeg fikk datteren min med ks.
Gjest Skrevet 26. februar 2008 #2 Skrevet 26. februar 2008 Sikker på at du ikkje har hemoroider? Om det går hull på dei kan det komme friskt blod, og det vil gjere vondt å bommelomme. Er du bekymra bør du ta turen til legen, uansett kor "flaut" det er.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #3 Skrevet 26. februar 2008 Det er nok helt sikkert ikke kreft! Slappa av. Men er det mye blod? Hvis du har hard avføring kan det være det kommer litt rifter. Hvis det ikke gir seg, kan du jo ringe legen. Leger får sikkert mange slike spørsmål hver dag! Det er ingenting å grue seg for:)
Gjest Skrevet 26. februar 2008 #4 Skrevet 26. februar 2008 Du kan ha ei lita rift i endetarmen. Symptoma liknar på hemorider, men ein vil ikkje ha dei "klumpane". Det er vondt, men ikkje farlig
Gjest Skrevet 26. februar 2008 #5 Skrevet 26. februar 2008 Hei:o) Det samme er jeg plaget med. Tror jeg har rifter i endetarmsåpningen som "går opp" når jeg har avføring, dermed blør jeg litt. har vært litt plaget med hard avføring. Har vært plaget med det før, men det gikk seg til. Ta deg en tur til legen om du er usikker, de behandler jo sånne situsajoner hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #6 Skrevet 26. februar 2008 Kreft i endetarmen er VELDIG skjelden på folk under 40, så er nok ikke så veldig sannsynelig. Som de skriver over her kan det være en rift eller innvendige hemmoroider, men det kan også være tarm-sykdommer som ulcerøs colitt eller chrons. Har du også slim i avføringen og diare? Magesmerter? Det er absolutt ikke farlig å gå til legen med slike ting, du ville bli overrasket over hvor mange som sliter med mage/tarm/endetarm =) Hilsen sykepleier
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #7 Skrevet 26. februar 2008 Om det er rifter eller hemmorider du har, så gjør hard avføring det verre. Kjøp deg lactulose/dulphalac på apoteket, det smører tarmen og det vil da gjøre mindre vondt å gå på do. Har du rifter så vil jo de etterhvert gro, når de får være litt i fred for den harde avføringen. Friskt blod er som regel ikke noe å bekymre seg for, er det mørkt litt gammelt blod så bør man skynde seg til legen. Det betyr at det er noe høyere oppe i tarmen eller magen som blør eller irriterer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå