Gå til innhold

2 millioner i lån, og kun 1,5 inntekt....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har ca 2 mill i lån?? og hvordan klarer dere dere økonomisk, og hvor mye har dere i inntekt pr mnd/år??

Vi lurer på større hus, men jeg jobber deltid, men skal jobbe fullt fra høsten av. Totalt har vi nå rett over 500 000,- i året, brutto. Synst det blir så mye med 2 mill i lån, men vil VELDIG gjerne ha huset vi har sett på!!! Flott hus, MYE større plass, mange lekeplasser rundt, kort vei til skole og barnehage og kjøpesentre og jobben til mannen, men litt lenger unna familien.....

Uff, dette er så vanskelig!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det høres ALT for mye ut. Gå inn på hjemmesiden til en eller annen bank, de pleier å ha kalkulatorer som rergner ut hvor mye man må betale i mnd på lån og også kalkulatorer som regner ut om dere kan få lån til det huset dere vil (ut fra inntekt, egenkapital osv)

Skrevet

Ja, har vært inne og sjekka, og det er fullt mulig, men vi lurer bare på hva andre tjener som har ca like mye i lån, og hvordan det er økonomisk. Får lån i bank, det vet vi, ikke problem det.

Skrevet

vi har 1,4 i lån

har vel ca 400 000 tilsammen i året.Og vi kunne ikke hatt mere lån nei.

Nå har vi 2 billån og da.

Skrevet

Nei, det er liksom det jeg tenker, at det er litt mye. Men på den andre siden: når jeg begynner å jobbe etter sommerferien, så kommer vi å ha en inntekt på ca 700 000,- i året, da visst min lønn ligger på ca 220-224000.

Og da blir det liksom litt annerledes, men tør vi nå?? Det er det store spørsmålet...

Skrevet

vi har nå 2 mill i lån, betaler da 10800 bare i rente pr mnd

så med avdrag er det en 13-14000

så får dere neste regne på det!

lykke til

Skrevet

hadde aldri turd å gjøre det å synes det er håreisende at dere får så mye i lån..vi har ca dobbel så mye inntekt som dere å har 1,6 i lån å det synes jeg er mer enn nok.vi har bil lån utenom men uansett..

Skrevet

Ja, vi har regnet ut at vi kommer til å betale 15000,- pr mnd i lån, men er liksom så usikker på om det vi tror er nok utenom, virkelig er det. Kan jeg spørre hva dere tjener tilsammen i året da?

Skrevet

Jeg hadde aldri kjøpt større om det gjorde at man måtte leve trangt økonomisk. Og det må man med 500' i året og 2 mill i lån. Vi har 1,2 i lån og 700' i året og lever vel ikke akkurat i overflod. Vi kunne trengt større plass, men prioriterer å leve fremfor å bo oss ihjel....

Skrevet

vi har vel en 600-650 i året, men vi skal selge en leilighet nå så vi kommer til å sitte med 1,5 i lån. det tror jeg er nokk. men har 4000 i husleige og her da, men det inkluderer en del løpende utgifter man har på selveie. så det går vel opp i opp nesten med å ha et lån på 2 mill.

men husk og tenke på alle de andre utgitene og regn med økning på alt. det kan gå akkurat for oss, blir ikke mye til overs. men jeg er snart ferdig på skolen. så vi har tatt utgangspunkt i å leve kjipt til den økonomiske situasjonen min forbedres.

men igjen det er jo bare dere som kan veite hvor mye dere kan leve på. men det blir ikke mye penger tilovers det kan jeg bare si!!

Skrevet

Vi har nesten 2 mill i lån, men det er lånet på leiligheten, et slags "huslån" som vi brukte for å kjøpe bil (slapp å ha pant i bilen), og studielån.

Tilsammen har vi litt over 600.000 i året brutto. Vi klarer oss så vidt. Det er ikke bare å få lånet, man skal kunne betjene det også. På lån og alt av forsikringer betaler vi rundt 16.000 i mnd... Jeg syns 500.000 høres litt lite ut for å klare å betjene et lån på 2 millioner.

Skrevet

Det syns jeg hørtes litt mye ut? Er det ikke sånn inntekt x 3.. Da kan dere få lån 1,5mill? Syns det er rart at bankene låner ut full finansiering nå i denne ustabile finanstiden..Renta kan gå opp. Bare fra i fjor når vi kjøpte hus har huslånet økt med ca 1000lappen i mnd. Men så har jo lønna gått opp også. Jeg hadde ikke ønsket så mye lån.men håper dere finner ut av det!:)

Skrevet

Vi har 1,3 i lån og tjener tilsammen 855000brutto i året. Vi kunne sikkert ha mer lån, men det er uaktuelt. Da hadde vi tatt opp ekstra til oppussing samtidig og har 2 biler i lånet. Deilig å ikke ha det så trangt økonomisk. Glad for det nå som renta stiger. Vi har et hus på 172kvm boareal. Men vi hadde enleilighet i en by som vi solgte og flyttet 3mil utenfor til noe større. Lykke til.

Skrevet

sett dere ned og regn på det da.. og ta høyde for uforutsette utgifter og høy rente..

Da jeg var alene hadde jeg 1 mill. i lån med en inntekt på 300 000. Det er jo noe som gjelder for mange som er alene, ettersom det er dyrt å finne egen bolig i dag..Egentlig veldig mye lån på liten inntekt..

Nå som vi er to har vi 3,5 mill i lån, men en inntekt på 1.4 totalt.. vi har jeg ble helt svett i starten, men ser at det går veldig bra. man må jo se hva man har i inntekt og egenkapital og.. Ser jo det at det var mye større risiko for meg da jeg var alene.. Vi bor oss heller ikke ihel, og setter av 8000 til sparing hver mnd..

Skrevet

Husk at det kan hende at renta går opp enda litt, da!

I banken vår anbefaler de ikke å ha mer lån enn 3x brutto årsinntekt. og da skal alle lån som bil og studielån også være inkludert.

Så jeg syns det høres litt mye ut... Hva skjer om du IKKE får jobb til høsten? Ville ikke hoppet på noe før jeg hadde vært sikker på jobb i allefall!!

Vi har tilsammen 300 000 i studielån, og 1.1 mill i huslån. Men vi har en samlet inntekt på nesten 700 000, så det er ikke noe problem... Men vi skal bygge ut huset til sommeren, og da tenker jeg vi setter grensa på 1.800 000, (vi låner på 700 000)(+300 000= 2.100 000) og det syns jeg er mer enn nok på 700 000...

Dette ble et rotete svar, men sjitt øvv! :)

Skrevet

vi har ca 1,8 i huslån + at jeg har rett under 100 000 i studielån. Inntekten her i huset er vel på ca 500 000 kan jeg tenke meg, jeg jobber deltid, og sambo jobber fullt. Går helt fint det, vi kan ikke kjøpe dyre ting spontant, men vi kjøper stort sett det vi vil av mat, klær, dvder osv... Vi er 2 voksne, 1 barn på 2 år og en baby, så er begrenset hvor mye som går i mat da...

Skrevet

Vi har samlet inntekt på ca 700 000 i året,og vi har ikke tenkt å låne mer enn max 2 mill inkl omkost.orker ikke tanken på å skulle bo oss i hjel.

Da har vi to gjeldfrie biler,og ingen gjeld ved siden av.

Skrevet

OI !!

Det var veldig mye synes jeg, vi har ca det samme som dere i inntekt, men har ikke mer enn 1,3 i lån, og da betaler vi 9000 kr i mnd..

Men om dere klarer det er det vel ikke noe problem ? :)

Skrevet

Vi kommer til å ha 2,5 mill i lån og inntekt på ca 600.000 når huset er ferdig i mai eller juni.For oss blir ikke det noe problem da vi også får leieinntekter på sokkelen. VI har ikke andre lån da.

Skrevet

Hva bankene låner ut og hva dere vil leve for er to forskjellige ting. Det finnes en gammeldags, men fornuftig regel som sier at en ikke skal låne mere enn 3 ganger inntekt. Dvs at om dere får 700.000 i inntekt kan dere låne 2,1 mill.

Husk bare på at da er billån og annet inkludert;o)

Hva sparer dere i reisepenger for mannen din på flyttingen? Blir det mindre bilkjøring til barnehager etc. Må dere ha to biler? Det er mange ting å ta hensyn til. Dere bør uansett klare å spare mellom ett og to tusen i mnd i tillegg. For en dag er det alltid greit med en skikkelig solid buffer konto.

Men nå er jeg tidligere bankansatt og manisk opptatt av sparing og betalingsevne og det å ha penger til å leve for etter at regninger er betalt...

Skrevet

Det høres mye ut med 500000 i inntekt og 2 mill. i lån... Vi tjener 600000 og har 1550000 i lån og det går helt greit, men jeg ville ikke hatt noe mer ...

Skrevet

Dersom renta stiger så kommer dere til å bo dere ihjel med et så høyt lån på den inntekten der....

Skrevet

Ser det er mange forskjellige svar her.

Vet at det ikke er det samme hva banken lpner ut, og hva en kan klare. Vi er ikke av de som reiser mye, er ikke mye ute på dyre kulturaktiviteter ol. Vet at vi har et veldig lavt forbruk. Og som jeg ser her, så er det veldig forskjellig! Har fått til svar at det må vi aldri finne på, og ei hadde jo nesten 2 mill i lån, og klarte seg bra.

Vet at vi må gå ut ifra våre utgifter og vaner, men ville bare høre liksom!

Vi er vel egentlig landet på å vente til jobben er i boks, om ikke det kommer et hus som vi bare "MÅ" ha.

Skrevet

Vi har litt over 600 000 samlet og lån på 1.6 :)

Synes det er nok gitt (har ikke billån eller studielån).

Men vi har kommer også til å få 2500-3000 i husleie når vi flytter da.

Skrevet

vi har 2 mil i lån. tjener tilsammen ca 8-900 000. å vi har det helt greit, med rimelig romslig økonomi.. (vi har å leieinntekter på 4500 i mnd)

men vi lever altså ikke fett heller. hadde aldri tatt så mye i lån hvis vi ikke hadde hatt så god lønn.. aldri tatt sjangsen + renta kan enda stige!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...