Umulia med Amalia Skrevet 26. februar 2008 #1 Skrevet 26. februar 2008 Demeter og IVN sertifisering av ullklær garanterer mot at sauene har blitt mulesinget (fått skåret av hudstykker på baken uten bedøvelse). Nøstebarn selger ivn klær og Helios har demeter klær (har annen ull også). Kontaktet nøstebarn og det de sa var at de jobbet med å finne ut om mulesing praksisen ble utført hos produsentene for soveskinnene deres, klærne var ivn sertifisert. Garnet hadde ikke sertifisering men hun hevdet det var "mulesing fritt". lanolingarnet til helios er i alle fall norskt fra sjølingstad uldvarefabrik, som også har butikk utsalg av forskjellige typer norsk ull (bl.a merino). Silke/ull garnet til helios er av finsk ull. norsk merino garn kan en få kjøpt her http://www.projo-produkter.com/category.asp?c=100235, og direkte fra leine merino (billigere, men projo har farget garnet). Det beste er norsk ull da er ulla kortreist og miljøvennlig. Og man kjøper dermed ikke fra land som driver med kommersiell eksport av levende dyr.
Umulia med Amalia Skrevet 26. februar 2008 Forfatter #2 Skrevet 26. februar 2008 Etter nærmere undersøkelser stemmer ikke dette. IVN sertifisering, som nøstebarns produkter har, er delt inn i to kategorier. IVN og IVN Best. IVN Best garanterer mot "mulesing" IVN gjør det ikke. Ullproduktene til nøstebarn (i følge engel som er produsenten) har kun IVN sertifisering! MAO Dama på nøstebarn løy meg rett i fjeset eller hun visste ikke bedre (og burde heller ikke latt som)....
sak66 Skrevet 26. februar 2008 #3 Skrevet 26. februar 2008 Nøstebarn skal komme med en pressemelding ,og avventer fakta ,var beskjeden jeg fikk.Ullplaggene deres er jo tyskproduserte,går de gode for at dyreverndelen blir overholdt ,gjør de nok det.
Umulia med Amalia Skrevet 27. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 27. februar 2008 Det er godt mulig at ulla hos nøstebarn kommer fra sauer som ikke er utsatt for mulesing. Problemet for meg er at den forklaringen jeg fikk ikke holder mål. På nøstebarn sa de at deres produkter var trygge (viste ikke ang skinnene) fordi de er IVN godkjent. Produktene kommer fra Engel. Engels produkter er IVN godkjente. Men I følge IVN selv er det kun produkter merket med IVN BEST som garantert er fra sau som ikke er utsatt for mulesing. Ullproduktene til engel er IKKE IVN BEST godkjent. Kun bomullsproduktene deres har denne godkjenningen. Dermed kan ikke Nøstebarn bruke IVN godkjenningen som argument for at deres ull er mulesing-fri.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå