Gå til innhold

Bare litt nysgjerrig......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som tenker veldig over hva dere spiser, nesten hysteriske. Blir dere hysteriske overfor ungen når den blir født også. Nesten ingen som får holden den pga smittefare? Får ikke lov til å grise med maten? Spise sand ute er fy fy? Må vaske klær en gang til hvis di detter på gulvet? Blir litt hysterisk over hva ungen spiser i forhold til alder? Må kjøpe alt nytt? Ingen barnevakt på mange år? osv osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke her i huset! Husker selv når jeg var liten og satt i blomsterbeddet og spiste jord og mark, så jeg tar det veldig med ro når det gjelder dette.

Skrevet

Nå føler jeg meg ikke akkurat hysterisk over at jeg velger å ta enkle forhåndsregler i forhold til hva som er anbefalt og ikke i forhold til enkle ting. Det er en grunn til at det offentlige velger å gi ut disse anbefalingene og det er fordi selv om det i mange tilfeller er ekstremt små sjangser for at noe skal gå galt så er det faktisk noen som er så uheldige. Og det kan like gjerne være meg eller deg, som noen andre.

Og jeg vet med meg selv at jeg synes det er bedre å gjøre disse tingene som ikke koster meg noen ting, å vite at hvis det går galt så har jeg iallefall gjort det jeg kan enn å sitte med en annen følelse om det går galt. (Noe det forøvrig har gjort 3 ganger, og da er det en god tanke å ha med seg iallefall for min del)

Jeg stresser ikke over at jeg i noen få mnd i livet ikke kan spise enkelte matvarer, drikke enkelte ting eller utsette seg for visse situasjoner som kan være skadelig. Tvert om så koster det meg ikke mye å lese meg opp på enkelte områder og så følge det. Jeg synes det er værre å være "uvitende".

Klart andre får holde barnet og datteren min spiser sand og får grise med maten. Hun får også klatre, slå seg og har skrubbsår. Men jeg kaster henne ikke ned fra et høyt tre med vilje osv.

Hun sitter bakovervendt i bilen(er bare litt over 2 år) og hun har nok det meste nytt. Mye fordi vi ikke har noen å arve av, mye fordi vi synes det er gøy å handle til go`jenta vår selv.

Barnevakt har vi ikke mye, og hun overnattet første gang alene da hun var 17 mnd. Verken hun eller vi hadde behov for det før, mye fordi jeg ammet henne lenge. Vi bruker mesoft og vann, kun salver såper osv uten parabener. Bruke mye ulltøy. Og vi prøver å ha et sunt variert kosthold uten for mye sukker, men med grønnsaker og frukt. Hun får ikke kunstige søtningsmidler, og hu fikk heller ikke melk/youghurt osv før hun rundet et år.

Den lille i magen skal få ny madrass til sengen(som anbefalt), men skal arve sengen etter storesøsteren sin. H*n skal også arve bilstol etter go`jenta. Men jeg ville aldri kjøpt en brukt en på finn.no eller lignende rett og slett fordi jeg da ikke kjenner historien til stolen. Og stolen kan ha skader som ikke synes. Om det er jente skal babyen i magen også arve klær osv, men noe må nok kjøpes nytt fordi de vil være født på hver sin del av året.

Hver og en gravid eller mamma gjør som de selv vil til syvende og sist, uavhengiv av hva det offentlige anbefaler. Noen fordi de ikke gidder, noen fordi de rett og slett ikke vet, andre fordi de ikke har økonomien til det eller fordi man har andre meninger, noen velger å følge noen råd

og andre alle osv.

Hvem er vi til å dømme hverandre? Du vet ikke hva slags utdanning, kunnskaper og erfaringer jeg sitter inne med og omvendt.

Ups, ble visst litt langt det her.. Jaja, du fikk iallefall et svar da :-)

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg er ikke ute etter å dømme noen, synes folk kan få bestemme selv hvilket liv di vil leve. Tenkte egentlig bare det hadde vært moro å sammenligne litt. Jeg tenker selv over hva jeg putter i munnen. Vil ikke utsette babyen for unødvendig fare, men jeg er ikke overhysterisk. Spekemat og mykoster, rått kjøtt og rå fisk, men levepostei og reker har aldri falt meg inn kan være farlig. Jeg er vel egentlig ganske lik deg når jeg leser det du har skrevet.

Lykke til videre i svangerskapet og fødsel.

Skrevet

når ble leverposte farlig da???

rart alle jordmødre anbefaler dette til de med lite jern...

og at det er pålegget barna får i barnehagen

Skrevet

Leverpostei er ikke farlig. Var bare noen innom her som hadde hørt det. Det samme med reker. Bare tull. Det jeg mener er bruk sunn fornuft!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...