Gå til innhold

Planlagt keisersnitt


Line_1977

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg hadde egentlig termin 11.april (er nå i uke 33), men var på ekstra ultralyd forrige uke. Grunnen var at morkaka lå litt langt nede i uke 18. Den dekker fortsatt over "utgangen", så jeg fikk beskjed om at det blir planlagt kesiersnitt på meg. Datoen ble satt til 26.mars, så da hører jeg vel innunder marsklubben nå...

 

Er det noen som han noen erfaringer med planlagt keisersnitt?

Min forrige fødsel var vaginal, så jeg setter pris på det jeg kan få av info og gode råd. Hadde du noen positive/negative opplevelser jeg bør være obs på?

Noe jeg bør ta opp med sykehuset på kontrollen dagen for dagen?

Hvordan var restitusjonsperioden etterpå?

All infor taes imot med takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde keisersnitt med førstemann. Det var ikke planlagt, men jeg var ikke i narkose og fikk spinalbedøvelse. Så jeg var våken under inngrepet. De vurderer keisersnitt denne gangen også, og da blir det med spinalbedøvelse. Regner med at det blir det samme for deg.

 

Jeg hadde bare positive opplevelser med KS, men tror dette kan være veldig forskjellig fra person til person. Jeg måtte ligge på oppvåkningen et par timer pga spinalbedøvelsen (til følelsen i føttene kommer tilbake), så mannen min fulgte sønnen vår til fødeavd. Snakk dere i mellom om dette, og snakk også med de på sykhuset om dette. Kanskje kan de kommer opp med babyen til deg?

 

KS ble tatt kl 0430 om morgenen, og jeg dusjet og var oppe samme formiddag. Litt smerter må du regne med, men be da heller om å få litt smertestillende, Det er bra for kroppen og kommer seg tilbake til det normale, så opp å gå! Hadde smerter et par dager etterpå, men ikke store. De stiftet såret mitt igjen, og jeg fjernet disse fem dager etter KS. Ikke vondt i det hele tatt. Du får ikke lov til å løfte tungt eller trene hardt de første seks ukene, ta det med ro og la kroppen få hvile.

 

Jeg ville snakket med de på sykhuset om ammingen på kontrollen før. Dersom du ønsker å amme, si i fra om dette slik at de fra føden vet det og kan legge babyen til brystet med det samme. Dersom det skulle bli vanskelig, hjelper de deg med å håndmelke, slik at babyen får råmelken med det samme. Ellers spør og grav om alt du lurer på! De er der for å hjelpe. Kan jo være lurt å skrive ned spm etterhvert som de dukker opp, og ta med til kontrolltimen. Jeg ble anbefalt og skrive et ønskebrev hvor jeg beskriver alle mine tanker og hva som er viktig for meg. Gi dette til fødeavdeligen, samtidig som du har ett sammen med svangerskapskortet.

 

Lykke til =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Veldig greit å høre fra noen som faktisk har vært gjennom det allerede.

 

Lykke til med fødselen din også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde keisersnitt med førstemann pga seteleie. Brukte

litt tid på å komme meg etterpå, tror jeg gikk i joggebukser i over to måneder, men hadde bare vondt i arret og var ikke plaget ellers.

 

Jeg fikk hilse litt på lillegutt før de forsvant for sjekk, veiing og jeg ble igjen for å bli sydd igjen. Pappaen ble med minsten.

Jeg spurte etter lillegutt og pappaen med en gang jeg var sydd igjen. Etter en stund kom de til meg og lillegutt ble lagt til puppen! Alt gikk veldig bra og jeg fullammet han i seks måneder, så ingen grunn til at ikke amming skal gå bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var fint å vite=) Jeg skal selv ha planlagt keisersnitt den 25 mars, terminen var 4 april. Rift grad 3 sist,rask fødtsel..har en del plager etter dette. Kjekt å få litt info på forhånd ang KS=)

Blir Drammen SS på meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...