Gå til innhold

Keisersnitt


Line_1977

Anbefalte innlegg

Var på ekstrasjekk med ultralyd forrige uke i forbindelse med at morkaka lå litt langt nede på ultralyden i uke 18. Er nå i uke 33, og den sperret fortsatt "utgangen". Fikk derfor beskjed om at jeg må ta planlagt keisersnitt for å få ut den lille prinsen.

Må si det egentlig er ok, for min forrige vaginale fødsel hadde endel ekstra tull mot slutten, noe som førte til bla. meget stort blodtap.

Siden jeg ikke har vært gjennom det før, så er det fint hvis noen som har gjort det kan fortelle litt om sine opplevelser rundt det med planlagt keisersnitt og restitusjonstiden etterpå.

Noen positive/negative ting jeg bør være obs på? Noe man bør diskutere med sykehuset på forhånd?

 

Terminen min var i utgangspunktet 11. april, men planlagt kesiersnitt tas ca 2 uker før tiden, Skal derfor føde 26.mars, og hører vel nå til marsklubben... Men det er her jeg har vært hele tiden, så jeg håper det er ok at jeg blir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for det! Må si det var en positiv melding for meg. Selv om det kan bli litt ekstra slit etterpå...

Utrolig deilig å ha en faktisk dato å forholde seg til, og at den i tillegg er 2 uker før termin, er også helt ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er gjerne slik at kroppen etter keisersnitt må ha et operasjonssår å helbrede.. så det tar litt ekstra tid. du skal ikke løfte ting i starten, være svæært forsiktig med buktrykk. nesten ulovlig å skyve vogna i oppoverbakke de første dagene:)

 

som en grei regel sier man at ved vanlig fødsel kan man begynne med mer trening etter uke 6, mens ved keisersnitt kan man begynne trilleturer ved uke 6.. dette er såklart individuelt og spørs jo helt på utgangspunktet. du kan jo prøve å bare finne litt tak i musklene igjen de første ukene, og gå roooolige turer. ved vaginal fødsel er det greit å få tak i bekkenbunn før man begynner magetrening, mens ved keisersnitt har man vel ikke det samme behovet for bekkenbunnen (selv om det gjerne er svekket etter et svangerskap..), så bare lette små knipninger i magen (nederste del først og fremst, transversus), er nok. Her må man kjenne litt på det selv, er det ubehagelig så stopp! det er tross alt et operasjonssår. kanskje det kan være lurt på vente til stingene er tatt, slik at man har gitt det litt tid.

 

nå har ikke jeg noe erfaring med keisersnitt selv, men jobber som personlig trener og kan lendel om gravidtrening og trening etter fødsel. men dette er igjen veldig individuelt. du kan jo bruke en fysioterapaut, for de er jo "eksperter" på trening etter "skade":)

 

Lykke til i hvert fall, det går nok kjempebra. Det er nok deilig å ha en fastsatt dato. Slippe de siste ekstra kiloene, og slippe overtid:) *nestenlittmisunnelig*. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg hadde såkalt hastesnitt forrige gang. Men nå skal jeg ha planlagt snitt.

 

Jeg var heldig med såret, dvs at det ble pent. Det gjorde en del vondt de fem dagene jeg var på sykehus, men fikk smertestillende. Jeg var oppe og gikk et halvt døgn etter operasjonen. Det er viktig for å få blodomløpet i gang. Lå på familierom med rammemadrasser, og det er ikke å anbefale, fordi jeg ikke kom meg opp av senga uten hjelp. Det ble bedre da jeg kom inn på et vanlig rom med sykesenger. Fikk krakk til å komme opp og ned med. I tillegg kan du spørre etter en krok for å hipse deg opp av senga.

 

Hjemme: Ha et lite lager med strips og rensemiddel. Skift de gamle etter dusjing og påfør nye. Jeg gikk småturer de par første dagene uten barnevogn. Etter et par uker gikk jeg med barnevogn til byen, men mannen min trilla oppoverbakkene hjem igjen (da han var ferdig på jobb)

Etter seks uker var jeg klar for gåturer, og følte meg bra. Nb husk at du ikke skal gjøre noe særlig husarbeid etter ks, de første fire-seks ukene.

Trening ble jeg anbefalt å ikke gjøre før etter tre mnd. Og knipeøvelser ble jeg av fysioterapeut på sykehuset anbefalt å gjøre etter fire dager etter inngrepet. Og ligge på magen så fort jeg kjente for det - dette for å trekke sammen livmoren.

 

Regner med at du kommer til å diskutere hva slags type bedøvelse, har fått vite at det er dagen før inngrepet med anistesilegen (spinal eller narkose). Samt faste fra kl 24 kvelden før. Har fått tips om å ikke spise som en gal etter operasjonen, pga man kan få en del luftsmerter.

 

Trass i en nesten fullført hard fødsel, så synes jeg ks ikke var så ille. Da tenker jeg på tiden etterpå.

 

Lykke til med ks. Og bare spørr i vei om det er mer du lurer på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...