Gå til innhold

BSU-konto

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som har peiling på reglene med uttak av penger fra denne type konto? vis ikke d skal brukes på ny bolig,boliglån?

skal jo bruke d på nytt kjøkken,men huset står på samboern,så vet ikke åsn d vil funke! jeg har forstått det sånn at man må betale tilbake d man evn har fått igjen på skatten,og da vil jeg jo tape enn del på d!

eller har jeg misforstått d??

skal ringe banken etterhvert,men ville bare høre åsn erfaringer dere har?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ehhh..du vurderer virkelig ikke å bruek DINE bsu penger på HANS hus??? Pengene kan kun brukes på EGEN eiendom, enten nedbetaliong av lån eller på oppgradering av egen eiendom.

Skrevet

fra min bsu får jeg ikke brukt pengene på noe annet enn bare huslån. jeg har postbanken.jeg kan heller ikke låne penger fra den kontoen og sette inn pengene igjen etterhvert..

Skrevet

Du kan fritt ta ut det du har satt inn i år, dvs at du ikke har fått skattefordelen enda heller og trenger ikke betale tilbake noe.

Det som du har satt inn tidligere kan kun brukes til bolig /boliglån. Da betaler du selvfølgelig ikke noe av skattefordelen tilbake (skjønte ikke helt hav du mente med det?)

Vi skal bruke 30000 av BSU på elektriker nå, da gjør vi det slik at vi betaler inn 30000 på lånet istedetfor å betale rente og avdrag fra lønningene våre de neste 2 mnd. Da bruker vi lønna til å betle elektrikeren og BSU til å betale lån.

Skrevet

Jeg ville heller ikke brukt de pengene til å pusse opp et kjøkken som bare står i hans navn. Hvis det skjærer seg om to år så får du ingenting. Greit nok at man ikke skal tenke negativt og at man er sammen for livet osv, men det kan være greit å tenke litt realistisk også altså.. Dessuten kan det jo hende at dere skal flytte en gang, kjøpe noe sammen, og da bør du ha dine bsu-penger som egenkapital.

Forøvrig er det kun lov å ta ut de pengene dersom man kjøper nytt hus, eller kontoen var opprettet før man kjøpte det huset man bor i, men man valgte å ikke benytte de den gangen og ønsker nå å oppgradere huset. Da tror jeg du kan ta de ut skattefritt. Hvis du skal ta de ut og betale tilbake skattefradragene du har hatt og bruke pengene på å pusse opp samboeren din sitt kjøkken - så høres det ut som et skikkelig tapsprosjekt synes jeg..

Skrevet

går ikke ann å ta ut usb pengene...

man kan spare opp til 15 tusen i året og max 130 tusen tror jeg opp til man er 35 år å pengene må brukes på enten tomt,bolig eller tilskudd på boliglån. men som oppussingspenger tror jeg ikke du får det ut.pengene er på en måte øremerket! jeg har dnbnor å der er det iallefall sånn!

Skrevet

Det er ikke tapsprosjekt om dere skriver samboeravtale. Da er ting skrevet ned og delingen blir mer rettferdig (Blir nesten som ved ekteskap hvor det man sammen har skaffet deles som felleseie, og det man selv hadde med seg av verdi inn i forholdet forblir særeie) ved et evt. brudd. Anbefales!

Skrevet

så klart skal vi skrive samboeravtale. man vet jo aldri hva som kan skje.

d jeg lurte på var om pengen kunne brukes til oppussing el kun boliglån og tilbakebetaling av skattefradrag måtte gjøres da.. om rett å slett noen hadde gjort noe av d samme/ hadde litt peiling.

formulerte meg kanskje litt rart :)

Skrevet

Du må avslutte kontoen for å ta ut penger av den. om det brukes på annet enn bolig må du betale tilbake skattefordelene du har hatt.

Skrevet

Hvis du først bruker av pengene på BSU-kontoen kan du ikke spare mer på den, tror jeg..

Skrevet

hvis du hadde hatt boliglån, så kunne du tatt opp mer lån for å bygge kjøkkenet, og så betale det ned med bsu pengene.

Det er slik jeg har fått det forklart i banken når jeg har spurt om bsu penger kan brukes til oppussing.

Når lånet bare står i hans navn, vet jeg ikke om det går an.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...