Gå til innhold

Noen som har peiling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eier nede i et horisontaldelt hus.Nå har vi malt huset,jeg min del,dem har malt dems del.De skaffet all maling,mot at jeg skulle betale for mitt.Trodde jeg bare skulle betale det jeg har brukt på min del nede? Nå prøver de seg på at all maling på hele huset deles på 3,siden jeg eier 1/3.

I arket om vedtekter for sameie,står det: kostnader med eiendommen som IKKE knytter seg til den enkelte bruksenhet,skal fordeles mellom sameierne ette sameierbrøken. Dette knytter seg da direkte til bruksenhetene???

Videre står det: den enkelte sameier skal holde bruksenheten forsvarlig vedlike,slik at det ikke oppstår skade eller ulempe for de andre sameierne. Maling er da vedlikehold?

Noen med peiling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

skjønner ikke helt settingen jeg.

om det er horisontaldelt er det vel 2 deler i huset,

og da skulle du betalt halvparten eller?

hvis du nå bare må betale 1\3 er vel det fint.

men det er helt sikkert ikke det som er ståa.

Skrevet

Nja, min umiddelbare tolkning av dette er vel at det dreier seg om vedlikehold av huset, nærmere bestemt utvendig panel. Panelet knytter seg vel ikke direkte til den enkelte bruksenhet, men kanskje heller til huset som et hele. Jeg tror ikke du blir lurt om du betaler 1/3 for å si det sånn.

Skrevet

Huset er 250 kvm.Jeg eier 80 kvm.Min del nede er mur..dems del oppe er 2 etasjer i trevegger.

Skrevet

Jeg brukte 9 l murmaling nede på min del.De brukte 60 liter maling oppe på dems vegger.

Skrevet

Slik jeg leser det er det rett at du skal betale 1/3 av all utgifter ved utvendig vedlikehold.

Skrevet

pass på å få muren mat i samme slengen og SÅ kan de dele summen

Skrevet

jeg malte min mur nede selv og di malte sitt oppe selv.

Skrevet

men den malinga du brukte bør innregnes i den summen dere skal dele på hvis de først skal drive sånn.

Skrevet

joda,det har de gjort.jeg fikk de til å ordne meg murmaling fordi hus sa hun fikk det såå billig.muren min slutter liksom der taket mitt er,også begynner panelet der dems golv er.skjønner? mener at jeg kun skal betale for 9 liter murmaling og ikke di 60 liter di har brukt på dems del.

Skrevet

Du synes det du vil selvsagt. Men det ser faktisk ut som du er forpliktet til å betale for 1/3 av malingen.

Skrevet

Hvor jeg leste det. I det du skrev.

Kostnader med eiendommen som IKKE knytter seg til den enkelte bruksenhet,skal fordeles mellom sameierne etter sameierbrøken.

Utvendig vedlikehold har ikke noe med selve bruksretten å gjøre og kommer begge eierne til gode.

Skrevet

Får se hva jusshjelpen sier.Tror nok jeg har rett.Jeg fikk ikke være med å bestemme farge på huset engang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...