Gjest Skrevet 26. februar 2008 #1 Skrevet 26. februar 2008 har en gutt på 16 kg (blir 3 år straks)... lurer bare på om det er mulig å ha han på sånn sittepute i bilen men bare belte over magen? har ryggstøtte til den å men om jeg skal ha i 2 andra barn (3mnd og 17 mnd) så må han eldste sitte i midten..
Mamma Mirabell Skrevet 26. februar 2008 #2 Skrevet 26. februar 2008 Er vel ikke sikkert nok å bare ha belte over magen vil jeg tro. Kroppen blir jo da kastet helt fremover vist kræsj.. Jeg hadde i alle fall ikke gjordt det...
3finebarn Skrevet 26. februar 2008 #3 Skrevet 26. februar 2008 hei:) Sånn har vi det og. En på tre som sitter i sete med rygg, en på 8 mnd som sitter i sitt sete, og den siste på 6 som sitter i midten på bare pute. Var på barnebutikk på lørdag å kjøpte sete til han minste, og der sa de at det var lov. Når de satt i midten, kunne de kun sitte på pute. Ikke godkjent med ryggen på når det er to punktsele.
hamsterpia Skrevet 26. februar 2008 #4 Skrevet 26. februar 2008 Her er svaret jeg fikk fra Trygg Trafikk da jeg stilte et spørsmål av samme slag til de: Problemet med topunktsbelter og barn som er over ca 4 år, men under 135 cm, er at både bilpute og stol i vektklasse 2 og 3, kun er godkjente brukt sammen med trepunktsbelter. Dvs at det ikke finnes sikringsutstyr i denne vektklassen for montering/bruk med topunktsbelter. Når man bare har topunktsbelte tilgjengelig er det sikkerhetsmessig faktisk bedre å sitte rett i setet, enn på en pute. Men det gir betydelig dårligere sikkerhet ved en kollisjon enn trepunktsbelte. Med vennlig hilsen Kristin Øyen Kommunikasjonssjef Så det er altså ikke godkjent å sitte på sittepute med kun topunktsbelte.
MegOgAlleMine Skrevet 26. februar 2008 #6 Skrevet 26. februar 2008 Hei Skjønner godt problemet! Her har vi også tre barn, og ikke det største baksete. Har spurt etter tips til seter jeg nå. Er ikke lett. Man vil jo gjerne sikre alle barna best mulig.
litoja&Nemi♥ 13.05.06♥ Skrevet 26. februar 2008 #7 Skrevet 26. februar 2008 De sier mye rart hos de ulike utstyrsbutikkene. Stoler mer på TryggTrafikk enn på en butikkansatt.
hamsterpia Skrevet 26. februar 2008 #8 Skrevet 26. februar 2008 Det er kanskje dette som er årsaken til at flere og flere biler heretter kommer med 3 trepunktsbelter i baksetet. Vet i allefall at Opel Omega B (fra midt på 90-tallet og oppover) kommer med trepunkts også i midten. Dette gjelder da ikke stasjonsvogn, men sedan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå