enik<3M06&L08<3 Skrevet 26. februar 2008 #1 Skrevet 26. februar 2008 jeg har hostet osv siden i begynnelsen av desember.... men nå de siste ukene har det bare blitt verre og verre... også begynte sønnen min og hoste, så vi dro til legen forrige onsdag... de tok en halsprøve av meg, men fant ingen ting, så tok de en halsprøve av han, og fant streptokokker, så da fikk vi pencelin begge to, da de mente at det var sikkert det som var på vei hos meg å....sønnen min har blitt betraktelig bedre denne uken, og hoster nesten ingen ting lengre!! Mens jeg derimot blir bare verre... jeg hoster så jeg brekker meg, eller kaster opp.. (og får vondt i magen)og så fort jeg anstrenger meg litt, får jeg et hoste skau, og det bare piper i meg når jeg puster..jeg må virkelig konsentrere meg om og puste... tenk deg at du har løpt 1 mil!!! noen som har opplevd dette..? legene sier nemlig at det ikke er noe de kan gjøre??
Trultemora er presseklar!! Skrevet 26. februar 2008 #2 Skrevet 26. februar 2008 Ai ai ai!!! Dette høres da vitterlig ikke bra ut!!! Hør med legen omikke du kan få et hostereduserende middel i tillegg! Vet at det er endel som har fått tatt litt sånn Cosylan (reseptbelagt) for hoste! Du kan jo ikke gå sånn!!!
Hikken Skrevet 26. februar 2008 #3 Skrevet 26. februar 2008 Cosylan inneholder morfin, er det så gunstig hvis man er gravid?
enik<3M06&L08<3 Skrevet 26. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 26. februar 2008 jeg har spurt om noe som er hoste dempende... men da får jeg bare beskjed om at det ikke er noe hun kan gi meg når jeg er gravid... Har vond i ryggen vettu, fordi jeg hoster så fælt.. å kjennes ut som jeg får skikkelig kynnere når jeg blir så sliten!! Har ligget og gråti i siden kl 05.30. får jeg bare hoster og ikke får sove!
Rebekka82FØDEKLAR:) Skrevet 26. februar 2008 #5 Skrevet 26. februar 2008 Jeg hadde sterk hoste for to år siden. Ikke andre plager. Men hostet slik at jeg var redd jeg skulle kveles. Bodde alene på hybel, så hadde ingen til å "passe på meg". Dro til legen. Han tok noen prøver. Fikk antibiotikakur og resept på Cosylan. Ble mye bedre. Etterhvert fikk jeg prøveresultatet: Kikhoste. Er visst meningen en skal ta ny prøve etter en tid for å se om en er kvitt det, men det gjorde de aldri til meg. Jeg slet med ettervirkninger av denne hosten lenge selv om jeg ble bedre enn jeg var. Synes fortsatt ikke jeg er helt god. Man skal være forsiktig med bilkjøring hvis man tar Cosylan, så synes ikke det høres så lurt ut å ta det hvis du er gravid. Er jo ikke sikkert det er kikhosten da, men slik du beskriver det så ligner det. Vi er jo vaksinerte flere ganger i barndommen mot kikhoste, men den varer ikke så lenge, denne vaksinen tydeligvis.
enik<3M06&L08<3 Skrevet 26. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 26. februar 2008 nei, jeg får vel ikke noe med morfin når jeg er gravid... men det kan jo ikke være sunt får verken meg el barnet og gå sann.. jeg blir jo helt utslitt!!! og nå er jeg så sliten at jeg omtrent ikke har krefter til og hoste, når jeg må hoste engang... skal på jobb igjen imorgen å
Rebekka82FØDEKLAR:) Skrevet 26. februar 2008 #7 Skrevet 26. februar 2008 Du sa du har vært hos legen? Du burde jo få en sykemelding iallefall. Kan ikke gå sånn å hoste. Nå er det jo ikke sikkert at Cosylan er farlig i svangerskapet. Det må jo legen vite. Så på min gamle flaske som jeg har enda faktisk, men pakningsvedelgget vet jeg ikke hvor er. Så fant ikke ut noe. Var en trekant på den. Graviditet. Cosylan bør bare brukes i korte perioder, på grunn av risiko for påvirkning av barnet. Kontakt lege eller apotek før du tar dette legemidlet. Det var det jeg fant i Felleskatalogen, så jeg hadde sikkert ikke turt å bruke det nei. Men det må da finnes andre midler gravide kan bruke? Hør også med jordmor. Hun kan jo ikke skrive ut noe. Men kanskje hun rett og slett har noen gode og helt ufarlige kjerringråd? Lykke til. Føler med deg. Men det går nok bra med baby, selv om det er slitsomt å gå slik og hoste. God bedring!
enik<3M06&L08<3 Skrevet 26. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 26. februar 2008 jeg var hos legen forrige onsdag, men turnusen min er slik at jeg har lang fri innimellom, og det hadde jeg denne uka, så legen min ville ikke skrive ut syke meld når jeg hadde fri... Men jeg fikk mamma til og ringe ned(hun har vært lege sekretær der før) Og de hadde sagt at de hadde helt stapp fult, og kunne ikke gi meg time idag... men hun mente jeg kunne benytte legen vakten etter kl 4, så kanskje jeg fikk noe hjelp!! så skulle hun skrive et notat til legen min, så jeg kunne komme ned og få ei syke meld imorgen... Så jeg får evt ta en tur på legevakta ikveld... jeg orker ikke gå sann har ass... samboeren klikker snart i vinkel vist ikke legene gjør noe...hehe.. jeg fikk den leksa idag tidlig om at jeg måtte jo skjønne at jeg ikke kunne jobbe når jeg var sann.... så jeg får vel høre på han, hehe..
Pusur_mor Skrevet 26. februar 2008 #9 Skrevet 26. februar 2008 Er du langt på vei ? Snakk mede legen og forklar situasjonen. En så kraftig hoste kan starte en fødsel om du er på slutten av sv.sk. Jeg fikk bronkitt 1 mnd før termin, men kom ikke inn på legevakta fordi hu i tlf mente d var halsbet. Mannen min trua med kommunelegen, og da ble legen vekt og kom seg ned på vakta utrolig raskt. Da sto jeg på kne i senga og hosta så det brant hele brystet og halsen,og var livredd for å hoste ut ungen, og astmamed virka ikke. Jm ble forbanna da jeg kom på ktrl ettpar dgr etter, for fødselen kunne ha starta. Tør ikke å si hva dette er men når du brekker deg er det ikke bra. Min eldste hadde kikkhoste for noen år siden og han brakk seg når han hosta på det værste. Den er litt snikete, for den starter som en forkjølelse og bygger seg opp. Jeg ville hørt med legen om han ikke kunne ta en prøve for å sjekke ut dette. Brekninger etter hosteanfallene er vanlig Bronkitten gir en bjeffende hoste. Da brenner det i halsen og brystkassa når man hoster. Hvis ikke legen vil hjelpe deg så ta kontakt med legevakt eller føden og snakk med dem om hva du kan gjøre. Du kan også gå til en lege som ikke er fastlegen din. Sånn skal du ikke gå når du er gravid !!!!! Hjelper det ikke så hør med kommunelegen og si at du ikke får hjelp. Skriver ikke dette for å skremme, deg, men det er viktig å lytte til kroppen, spes.når man er gravid. Håper jeg ikke skremmer deg, for det trenger ikke å være noe alvorlig, og jeg er bikke utdannet innen helsevesen. Snakker bare ut fra egen erfaring. Hadde jeg stolt på legene og ikke meg selv hadde jeg hatt en sønn mindre. Legen påsto at hjernehinnebet. m hjernekramper var feberkramper, og ville ikke legge inn ham da han var 4,5 mnd m 41 i feber. Dette ble langt. Lykke til videre og stå på krava.Klem fra meg
05.05.08 overtid Skrevet 26. februar 2008 #10 Skrevet 26. februar 2008 Heia, har akkurat de samme symptomene som deg og fikk diagnose kikhoste hos legen. Fikk også Cosylan hostesaft, som har vært en livredder. Er ikke farlig for fosteret ifølge min lege ihvertfall. Kikhoste er en svært smittsom sykdom og er farlig for spedbarn som ikke har fått vaksine ennå. Du har absolutt ikke noe å gjøre på jobb hvis det er kikhoste du har. Få legen din til å ta en blodprøve som vil vise om det er kikhoste du har. Finnes også behandling for kikhoste hvis det blir satt igang fort nok.Håper du vil føle deg bedre snart.
Hvitkløver2020 Skrevet 26. februar 2008 #11 Skrevet 26. februar 2008 Samme problem her i huset..penicilin først...så hostesaft. Men bare solvipect, den er slimløsende.... man får ikke ta cosylan når man er gravid nei!!! Har hostet i ca 6 uker og nå begynner det å hjelpe. Litt kjølig soverom, bygg opp hodet og sug på en fisherman når du legger deg!! Hvert et forsøk=) Lykke til=)
enik<3M06&L08<3 Skrevet 26. februar 2008 Forfatter #12 Skrevet 26. februar 2008 ja, jeg har aldri hatt kikkhoste, så jeg vet ikke... vet bare at det er utrolig vondt, og slitsomt... Jeg er 22 uker på vei, så håper får gudsskyld ikke fødselen starter... Jeg skal kjøre mamma til AHUS kl 12, får hun skal operere, så da får jeg ringe lege vakta når jeg kommer hjem... vist ikke de gir meg noe, skal jeg rane et apotek får sove medisin, så jeg får sove iallfall, hehe...(neida:p) Vil bare si tusen takk til alle.... føler meg som en sutre unge nå... men jeg orker ikke mer nå... så da må jeg sutre litt! takk får at dere tok dere tid til og høre på meg!!
enik<3M06&L08<3 Skrevet 26. februar 2008 Forfatter #13 Skrevet 26. februar 2008 Ina&nr2!¤høygravid¤: tru meg, jeg har prøvd, hehe... hjelper helt ærlig ikke en DRITT.. hehe
volvo-mamma Skrevet 26. februar 2008 #14 Skrevet 26. februar 2008 Varm melk med honning er hoste dempene eller te med honning.. Honning er også bakterie drepende så virker på mye Fikk cosylan da jeg var gravid med minstemann for 2 år siden... Be legen om å ta en crp for å se om du har bakteriell innfeksjon finnes lungebetennelse uten spesielle symptomer om du ikke stoler på din fastlege bestiller du hos en anen! God bedring og lykketil
enik<3M06&L08<3 Skrevet 26. februar 2008 Forfatter #15 Skrevet 26. februar 2008 takk får det rådet også men det er allerede prøvd det å. hehe... har en mor som er råd på kjærringråd, så trur faktisk ikke det er noe der jeg ikke har prøvd, hehe.. det som gjør det så frustrerende!! Har vært mye forkjølet før... men ALDRI sann!!
*Dora* Skrevet 26. februar 2008 #16 Skrevet 26. februar 2008 Hei! Ville absolutt bedt legen din tatt en kikhoste prøve på deg. Kjenner også en som hadde lignende symptomer som deg, og hun hadde kikhoste. Alt gikk bra med både henne og barnet, men greit å vite hva det er?
enik<3M06&L08<3 Skrevet 26. februar 2008 Forfatter #17 Skrevet 26. februar 2008 ja.. vil jo vite hva det er... syntes bare det er så ufattelig dårlig at jeg spesifikt må be de ta en kikhoste prøve.. kan ikke legene tenke selv? når jeg forklarer symptomene burde de jo ta de prøvene som det KAN være... blir oppgitt av helsevesenet jeg ass... Har en samboer å, som har ME.. han fikk heller ikke diagnosen før han fant symptomene på nettet og la det på pulten foran legen!! trur jeg skal bli lege jeg, haha
Diamondgirl _ Eskil kom 1.3 Skrevet 26. februar 2008 #18 Skrevet 26. februar 2008 Jeg hadde kraftig bronkitt i uke 38, og fikk Cosylan på legevakta. Den ble en reddende engel for meg, da jeg ikke hadde sovet på tre døgn.... Legen sa at det var mye bedre både for meg og barnet at jeg heller tok denne hostesaften og fikk slappet litt av, for barnet ble bare stresset av all hostingen. Jeg hostet også til jeg brakk meg, flere ganger i løpet av dagen og natta. Det som står i felleskatalogen er at den skal brukes med forsiktighet- jeg sjekket også Noskapin, som er et reseptfritt hostedempende middel- der står det at det kan gjøre uopprettelige skader på placenta (morkake), så la vær å ta noskapin ihvertfall! Håper du blir bedre snart!
enik<3M06&L08<3 Skrevet 26. februar 2008 Forfatter #19 Skrevet 26. februar 2008 ja, da skal jeg ikke bruke den iallfall.. hehe... får håpe lege på legevakta gir meg noe:) over termin ser jeg, da får jeg ønske deg lykke til med fødselen da, og håpe at du er ferdig snart:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå