Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 25. februar 2008 #1 Skrevet 25. februar 2008 Hei! Vil bare oppfordre alle som har mulighet til det, å melde seg som morsmelkdonor ved barneklinikken på sykehuset der du bor! Det er mange bitte små premature og syke babyer som sårt trenger overskuddet ditt. Jeg er selv morsmelkdonor for andre gang. Det er litt arbeid med pumping og koking av flasker og pumpe, men det er så utrolig verdt det!! Det føles godt å vite at jeg gjør det jeg kan for at disse små hjelpeløse babyene skal få en bedre start på livet, og et lettere liv med et sterkere immunforsvar. Man kan kun være donor frem til ens egen baby er 6 mndr. Min baby er 4,5 mnd nå, så jeg må snart slutte. Jeg leverer til Haukeland sykehus, og der har de STORT behov for donorer!! Du får betalt en bestemt sum pr liter, men den tror jeg varierer fra sykehus til sykehus. (125 kr pr liter på Haukeland) og du får km-godtgjørelse og dekket alle utgifter. Pumpe får du også låne hvis ikke du har. Ta kontakt med sykehuset ditt når du har fått igang produksjonen hvis dette er noe du kunne tenke deg å gjøre. Send meg gjerne en PM hvis det er noe du lurer på, så skal jeg svare så godt jeg kan. Lykke til videre i svangerskapet og med fødselen!! )
AO3 Skrevet 26. februar 2008 #2 Skrevet 26. februar 2008 Så snill og flink du er! Det er virkelig en stor ting du gjør, det kan bety mye for et barn som i utgangspunktet er så sårbart å få litt ekstra hjelp med immunforsvaret. Det er ingen premature barn på sykehuset der jeg bor, pga de har kun fødestue, ikke fødeavdeling. De har neppe behov for morsmelksdonorer, siden bare lavrisiko flergangsfødende får føde der, og alle med komplikasjoner blir sendt til andre sykehus. Håper likevel at noen som bor litt heldigere til leser dette og kan hjelpe en bitteliten baby som trenger det!
Mamma05&08 Skrevet 26. februar 2008 #3 Skrevet 26. februar 2008 Åh.. ble helt rørt her jeg sitter på morgenkvisten For en flott ting å gjøre!!! Skal virkelig høre om dette trengs der jeg skal føde....
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 26. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 26. februar 2008 Takk for koselige svar. Håper dere kan hjelpe å dytte litt på denne tråden slik at så mange som mulig ser den. Det er ikke alle som vet om morsmelkdonasjon. Takker så mye )
Sofi31 Skrevet 26. februar 2008 #5 Skrevet 26. februar 2008 Jeg meldte meg ved nummer 2 - men da hadde jeg fått et virus som gjorde at jeg ikke kunne gi melk:(( Jeg ga melk til premature tvillinger etter at jeg fikk 1.mann:) En finfin ting å gjøre om man kan:)
Mamman*til*Lukas Skrevet 26. februar 2008 #6 Skrevet 26. februar 2008 Åh, for en fin ting å gjøre! Hvis jeg klarer det, så skal jeg gjerne donere melk jeg, altså! Er førstegangsfødende da, så jeg er jo ikke engang sikker på om jeg er dugandes til å være melkeku, men jeg bare lurte på en ting.. Man må vel produsere ekstra mye melk da, for å ha både til ungen og til å donere? Blir man ikke fryktelig sprengt da? Er det sånn at man må pumpe mange flere ganger i døgnet?
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 26. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 26. februar 2008 Hei! Flott at du vil donere!! Du tar en blodprøve før du begynner å levere. Der sjekker du om du har eller har hatt et virus som er forkortet til CMV. Har du dette viruset, kan du ikke gi melk... Når du leverer melk, må du jo pumpe, og da øker melkeproduksjonen også. Jeg pumper meg hver morgen og kveld. Er ikke mange ganger jeg har vært sprengt denne gangen. Var oftere sprengt sist jeg var donor (for 3 år siden) Vet ikke om det har noe å si at jeg var førstegangs den gangen. Det var nå uansett verdt det ) Lykke til! Håper du kan være donor )
Mamman*til*Lukas Skrevet 26. februar 2008 #8 Skrevet 26. februar 2008 Takk for svar! Jeg skal iallefall gjøre et forsøk!
lana<3 Skrevet 27. februar 2008 #9 Skrevet 27. februar 2008 Så bra at noen sykehus fremdeles er slik. Ville melde meg som melkedonor til sykehuset i stavanger jeg sist gang jeg fødte for hadde så utrolig altfor mye melk. Det er skikkelig mangel på melk her men da jeg meldte meg som donor ble jeg fortalt : At nei dette vil du ikke gjøre det er jo så stress og så får du ikke betalt...Prøvde å finne info og spurte jordmoren min utenom men hun hadde ingen info. Så den dagen jeg skulle reise fra barsel at de trengte melkedonorer men da jeg prøvde å ringe ble jeg bare satt over fra den ene til den andre og kom ingen vei... Kjempesnilt av dere og donere jenter og denne gang skal jeg stå på hardere for å finne ut hvordan vi kan donere her i Stavanger...det må jo gå an vil jeg tro...???
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 27. februar 2008 #10 Skrevet 27. februar 2008 Jeg ønsket det med førstemann, men der har det seg sånn at enn bare kunne gi visse dager og det ble sendt med ambulanse til Ullevål. Og nå har jeg ikke mulighet til å gi heller
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 27. februar 2008 Forfatter #11 Skrevet 27. februar 2008 Det er søren meg noe av det verste jeg har hørt! "Det er så stress og du får ikke betalt"?? Det er da ikke derfor man donerer!! Og SÅ mye stress er det heller ikke. Kjerring.. Ja stå på så hardt du kan. Jeg synes nå du var flink å stå på sist også. Synd at det finnes slike ubrukelige mennesker på et sykehus! Grrrr..
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 28. februar 2008 #13 Skrevet 28. februar 2008 Dette var bra å vite, aldri hørt om sånt jeg. Takk takk!
Drangelina Skrevet 28. februar 2008 #14 Skrevet 28. februar 2008 Jeg donerte rundt 15 liter til riksen i forige barsleperiode. Håper å kunne bidra litt denne gangen også : ) Men litt slit var deg å ha så mye overksuddsmelk, så jeg håper det blir litt mindre denne gangen : ).
Bimsevimsen-på overtid :-( Skrevet 28. februar 2008 #15 Skrevet 28. februar 2008 Jeg skal gjerne gi, hvis jeg får mere melk en forrige gang. Slet veldig med både amming og pumping sist, men hvis det har forbedret seg...leverer jeg mer enn gjerne mm til KK. Er blodgiver til vanlig, så dette er jo en fin ting å gjøre mens man har karantene fra blodgiving. Får ikke gi blod til Blodbanken under svangerskapet eller i ammetiden. Vet hvor sårt mm trengs til de minste. Har selv to nevøer som er for tidlig født, som fikk dette.
Nostalgi Skrevet 28. februar 2008 #16 Skrevet 28. februar 2008 Men er dere sikker på at deres å får nok da...? kunne gjort dette jeg også alltså, kjempe fin greie! Hadde bra med melk sist men den store gutten min klarte å tømme puppene hele tiden. kan ik skjønne hvordan jeg skulle klart å mette både min baby og samtidig sende litervis opp på sykehuset.? pumpet du 1 l i døgnet i tillegg til å fullamme babyen din?
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 28. februar 2008 Forfatter #17 Skrevet 28. februar 2008 Er det meg du spør? Pumper alt fra 300 til 700 ml i døgnet utenom ammingen, og datteren min var 65 cm og 7,9 kg nå på 4 mndrs kontrollen ) Men jeg har mye melk, da!! Med forrigemann kunne jeg pumpe lett 1 liter utenom ammingen, og han var like stor som søsteren sin ) Jo mer man pumper, dess mer melk får man. Men jeg sier det igjen, jeg har og hadde sist veldig mye melk. Jeg leverte mer enn normalt, for å si det sånn. Man leverer det man har i overskudd. Samler opp i steriliserte bokser man får på sykehuset og leverer når det passer.
Joikaboll@ Skrevet 28. februar 2008 #18 Skrevet 28. februar 2008 Jeg delte ut mine edle dråper på neon avd i drammen for snart 14 år siden, hadde selv en datter som lå der. Og det var en veldig god følelse å kunne gjøre noe så viktig for disse små nurkene som lå i hver sine kuvøser. Har siden fått 3 barn, men innrømmer at dette har gått i glemmboken. Skal huske det til sommeren når sistemann kommer.
2 søte småpiker Skrevet 29. februar 2008 #20 Skrevet 29. februar 2008 Dytter denne jeg. Flott innlegg, tenkte faktisk på å ringe KK i går og høre hvordan behovet var. Har en nydelig liten jente på 17dager i kurven ved siden av meg her. Og vil gjerne bidra med litt melk til noen som virkelig trenger det. Hadde vært veldig takknemlig for det om mine barn hadde hatt behov for morsmelk.
Jente 07 + reke 30.okt. 08 Skrevet 29. februar 2008 #21 Skrevet 29. februar 2008 Bare vær klar over at ikke alle sykehus tar i mot donormelk. Er vel heller flere som ikke tar imot enn de som tar i mot. De sykehusene som tar i mot har egne systemer for dette, og det analyseres og pakkes på eget laboratorie før det sendes rundt til de forskjellige sykehusene som ikke tar i mot selv. Jenta mi fikk donormelk de første dagene, og vi fikk fortalt at hver liten beholder kostet over 600 kr (ikke betalt av oss selvfølogelig) og var transportert fra østlandet til vestlandet. Så det er noen dyre og edle dråper med mye omtanke bak.
helhalhalo Skrevet 29. februar 2008 #22 Skrevet 29. februar 2008 Ja dette har jeg tenkt på Jeg må i tilfelle til riksen, er usikker på om de dekker kjøre/parkering gjør de ikke det så taper man jo på det. jeg vurderte det sist, men ble veldig syk etter fødselen. Kan jeg så skal jeg gjøre det denne gangen.
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 29. februar 2008 Forfatter #23 Skrevet 29. februar 2008 Nickynick er 2barnsmor:-) Ring ring! De har behov for donorer. Jeg må slutte om en måned, så da har de én mindre donor! Nr til morsmelkmottaket på haukeland er 55975548. Spør etter Randi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå