Anonym bruker Skrevet 25. februar 2008 #1 Skrevet 25. februar 2008 Vi pleier å stå opp mellom 8 og 9 hver dag... men klarer aldri å legge henne til samme tid hver kveld. Hun sovner ikke av seg selv og har en del vondt i magen, så klarer ikke å få rutiner på det. Hun sover også forskjellig fra dag til dag, en dag sover hun 3kvarter på formiddagen en annen gang 2 og en sjelden gang 3. Noen dager sover hun nesten ikke i det hele tatt og noen dager sover hun mer... Får heller ikke rutine på måltidene, hun vil ha mat oftere enn hver 3. time, spiser litt om gangen. Kan gå en time så vil hun ha litt igjen. Prøver å drøye det, men det går ikke. Hun sliter med å få ut luft og avføring og tror det er derfor hun spiser ofte og mindre om gangen... Noen andre som har det slik?Hun er snart 3,5 mnd...
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2008 #2 Skrevet 25. februar 2008 hei...jeg har skrevet et innelegg om "åpen kran" om natten. jeg har fortsatt ikke helt rutine enda, min er da 4,5mnd.. men det som jeg kan kalle rutine, startet dagen før han ble 4mnd. står opp i 7-8 tiden, og er våken ca 2 timer før han skal ha første dupp. duppene variere fra 30 min til 2,5 timer. så han kan sove fra 1,5 timer til 4 timer om dagen. om kvelden tar det ca 3 timer før han skal legge seg, og da blir han puppet i søvn, og skal ha pupp x antall ganger om natta. har begynt med grøt på kvelden, men den hjelper lite på natta:( vi prøver å legge han i 19-19.30 tiden, tidligst i seng 18.30 og senest 20.30, men dette er sjeldent.
Gjest NydeIig Skrevet 25. februar 2008 #3 Skrevet 25. februar 2008 Eneste rutine er at vi tar henne med oss til sengs, og da får hun pupp til hun sovner. Som regel tar det ikke lang tid. Da sover hun stortsett hele natten, og har gjort det siden hun kom fra sykehuset. Noen netter pupper jeg før fem, men det er skjeldent. Når hun står opp er også tilfeldig, og hvor legne, ofte hun sover på dagen er ulikt, og hvor det samme med når hun spiser. Vil hun ha mat, får hun mat, og av og til prøver jeg med mat uten at hun gråter, eller sier fra fordi jeg har spreng. Hun er 3 mnd 8 dager.
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 26. februar 2008 #5 Skrevet 26. februar 2008 tja rutine og rutine... liker å litt struktur på dagen da, men:) Kan skrive fra midnatt: Han våkner rundt 2400 og får mat (våkner ca 6 ganger til og våkner kl 05) 0540- mat også sovner han igjen sover da til ca halv ni/ni. pupp rundt 10 tiden + blund på 30 min ca leker/leser/koser oss 13.00 tur, sover 1 time til 1,5 (alt ettersom) + mat leker igjen... lager middag rundt 16 og han er med på kjøkkenet;) sover fra: 1630-1700 (ca) pappsen kommer hjem og koser med han... 1830 kveldsstell: bading, kosing, massasje, osv osv... 1915 pupp og seng=) Sovner mellom 19-2030 hver dag... (forutenom i går, men aner ikke hvorfor=) hehe. våkner en god del ganger før vi legger oss... (men dette er noe vi skal finne ut av hva grunnen er... Han hylgriner iallefall, og det er ikke skøy) Sånn ca ser vår dag ut =) Kan også nevne at jeg fullammer han og gir han av og til (kveld) noen teskjeer med grøt. Han er 4.5 mnd og sånn her har dagene gått iallefall 1 mnd..
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #6 Skrevet 26. februar 2008 Jenta mi er 15 uker og her er det ingen rutiner. Hun kan spise hver time eller hver 3 time det varierer ofte. Hvor lenge hun sover av gangen varierer også. Gleder meg til den dagen vi har litt mer faste rutiner =)
Tussa og Sofie Skrevet 26. februar 2008 #8 Skrevet 26. februar 2008 Sliter med det samme som deg HI. Leggetid varierer, er litt magevondt ute å går her og, hun er snart 4 mnd. Vi sliter veldig med å få 3 timer imellom måltider så hun vil da også ha mat veldig ofte om natta. Står opp i 0730 tiden og er våken ca 1,5 time og sover en lur på bare 30 minutter, aldri lenger, neste lur så triller vi og da kan hun sove 3 timer, det er vel eneste gang vi får 3 timer imellom mat. Så blir det en halvtimes lur igjen før hun tar kvelden mellom 1930 og 2030 alt ettersom. Snakket med helsesøster i dag, hun sier at hun sover for lite om dagen, da blir hun overtrøtt og urolig og vil ha mat ofte uten at hun egentlig er veldig sulten. Ender da med altfor hyppige måltider og lite søvn imellom. For å få gode netter må rutiner være gode på dagen. Hun sover best ute, så ny taktikk her er å legge henne ut i vogna for hver lur, har bare bagen på verandaen (bor i 3 etg) og må rugge henne i søvn. Hun synes jeg kunne legge henne før det har gått 1,5 time eller så fort jeg ser tegn til trøtthet. Første dagen jeg prøver dette i dag og kan være litt tøft i en ukes tid med å trenere måltidene, men ser jo at hvis hun sover lenger lurer så er det lettere å få minimum 3 timer imellom mat. Jeg fører logg, når hun spiser, hvor mye (får mme) når hun sover, hvor lenge osv. Veldig lurt å ha, så er du hvor lenge du må "drøye" til neste mat. Når dette er på plass vil hun automatisk trekke de gode spise og sovevanene over til natten. Jeg er oppe veldig ofte 3 ganger for mat om natten og det skulle ikke være nødvendig nå, målet er å komme ned på 2 matinger. Prøv dette du også og så hvordan det går. Send gjerne en PM hvis du vil ha noen å utveklse erfaringene med.
Bergene Skrevet 26. februar 2008 #9 Skrevet 26. februar 2008 Jeg ville ikke ha stresset med rutiner, det kommer av seg selv =).
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #10 Skrevet 26. februar 2008 Min gutt er 3,5 mnd og her er mine rutiner så langt.. jeg syntes det funker greit, men jeg prøver meg fortsatt fram: Våkner ca 7 Vi står opp. 7-8 Lek og frokost tv 8-9 Pupp og en liten lur 9-11 Lek og flaske før vi drar ut. 11-15 Trilletur, kafe, trening alt ettersom. 15-19 Pupp og lek, noen ganger en liten lur på en 30 min- 1t rundt kl. 17. 19 Pupp, bad og flaske i den rekkefølgen. 19:30-20 Natta 01 Pupp 04 Pupp Har ikke begynt med grøt, men tenker å begynne om et par uker. Jeg håper da han vil sove lengere om natta.. Han ligger også i egen seng på vårt soverom.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2008 #11 Skrevet 26. februar 2008 min er snart 2uker gammel, men har vært nøye på å få rutiner. Har klart å få rutine om natten, dagen er uforutsigbar. Må mate henne to ganger om natta. Etter litt jobb med å legge henne sovner hun kl 00- 00.30 så våkner hun kl 3- 3.30 og får pupp. Hører henne grynte lenge før det kommer skrik. Så jeg tar henne opp med en gang men hun grynter i søvne. Ammen på sengekanten i mørket. Ammer iallefall en halvtime siden hun sløver så for å være sikker på at hun er mett ammer jeg lenge og legger henne forsiktig i bagen (hun sovner på puppen). Så er det samme greie kl 7-7.30. Noen ganger har hun våknet etter dette og da er det dag, andre ganger har hun sovet ca 2timer til før vi står opp. Dagen er litt håpløs. Da skal hun være på armen hele tiden. Til jeg klarer å legge henne. Etter mye vugging sover hun 2-3 ganger om dagen på ca 2-3timer hver gang. Håper hun venner seg til dette mønsteret så jeg slipper å jobbe hardt for å få henne til å sovne etterhvert. Tror det er lurt m rutiner helt fra start.
Bergene Skrevet 26. februar 2008 #12 Skrevet 26. februar 2008 Vi er jo forskjellige, men jeg syns ikke det er viktig å stresse og styre med rutiner fra starten av. Syns det handler mer om å bli kjent med babyen, klare å kjønne hvlilke behov h*n har og følge babyens tempo enn å stresse med det. Rutinene kommer jo av seg selv etterhvert uansett. Men smaken er som baken ;-).
Bergene Skrevet 26. februar 2008 #13 Skrevet 26. februar 2008 Dessuten går det masse i perioder, plutselig sover babyen kl... i et par uker også forflytter tidspunktet seg de neste to ukene osv. Syns det er viktigere å klare å tolke babyen sin og følge h*n ønsker og behov enn å følge klokken. Sier bare hve jeg syns altså =).
Tussa og Sofie Skrevet 26. februar 2008 #14 Skrevet 26. februar 2008 FruLykkelig: Jo jeg er forsåvidt enig i det, men når babyen spiser 11 ganger i døgnet og er 4 mnd gammel, så er det ganske travelt. Det blir en ond sirker ifht at hun aldri blir ordentlig sulten, dermed aldri ordentlig mett og videre sover dårlig. Så jeg tror vi er tjent med å få bedre rutiner, da får både babyen og vi mere ro gjennom døgnet. Hun trenger også mer hvile på natta og gode lurer på dagen, ellers går det meste av våkentid med til sutring fordi man enten er "litt" sulten eller "litt" trøtt. For oss er det nødvendig, men som du sier de er så forskjellige og alle er ikke avhenging av rutiner enda.
Gjest Skrevet 26. februar 2008 #15 Skrevet 26. februar 2008 Har du vært til kiropraktor med henne pga uroen?? Om ikke så burde du apsolutt prøve!
Gjest Skrevet 26. februar 2008 #16 Skrevet 26. februar 2008 Ja, vi har fått en slags rutine nå endelig:o) Hun er 3,5 mnd. Står opp mellom 08.30-10.00 Ordner seg og får mme+ litt grøt Leker og koser ca 1,5 time for så og sove 30 min-60 min ca. Om hun spiser frokost kl 09.00 så får hun mat igjen ca 3-4 etter det. Så rundt 12-13 tiden så får hun mme pluss litt middag på glass Leker , ute en tur , koser og sover litt igjen. 16.00 : Mme og litt grøt igjen. Leker , koser mm og sover litt igjen. 17.45 Kveldstell+bad og en flaske velling før hun finner sengen mellom 18.00-18.30. Da sover hun stort sett hele natten igjennom uten nattmat;o))) Ikke alle dager er like da, men sånn ca ser dfet sånn ut nå.
Bergene Skrevet 26. februar 2008 #17 Skrevet 26. februar 2008 Tussa og Sofie: Skjønner! Hørtes ikke noe kjekt ut! Håper det blir bedre for dere =).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå