Gå til innhold

Jeg er altså veldig glad i rosa jeg:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lys rosa er en av de fineste fargene jeg vet om:-) I tillegg kler jeg den faktisk ganske godt og får komplimenter hver gang jeg har det på meg:-)

Har tre døtre som alle tre ser fantastisk nydelige ut i den rette rosafargen og som blir helt lysende og klare, og det er ikke for ingenting jeg kaller attpåklatten vår lille rosa:-)

Rosa er en farge som ikke inngår i fargespekteret. Den består alltid av flere bølgelengder. Rosa omfatter fargenyanser fra rød-rosa til lilla. Det er også overganger mellom rosa og oransje. Magenta er en nyanse av rosa som brukes som en av fire basisfarger i fargeskrivere.

Rosa regnes som en feminin farge og symbolet på det kvinnelige. Den forbindes ofte med romantikk, så jeg er vel da både feminin og romantisk:-)

Ser det er mange av dere modne som sier dere "hater" rosa, uten at jeg helt forstår hvorfor!

Så da spør jeg; Hvorfor det egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Liker rosa igjen jeg....Hadde en periode på beg. av 90-tallet hvor jeg synes rosa var æsj....

Men det hadde nok med overdreven bruk av rosa på 80-tallet.

Nå derimot digger jeg fargen.....Men får meg liksom ikke til å kle opp guttene mine i rosa........

Skrevet

Jeg deler vel heller ditt syn:) Elsker rosa, men kler det ikke så godt. Men har kjøpt meg et sjal i rosa med lillanyanser jeg da.

Men synes lillesnupps ser fin ut i rosa. Og så har jeg en rosa gutt;)

Skrevet

Jepp! Vi blondisser er fine i rosa vettu;=) Synes det er en fin farge jeg!

Skrevet

Ja, er mine to lyseblonde som liker rosa:) Og kler det:)

Skrevet

Kan vel ikke gi et rasjonelt svar på det, jeg liker bare ikke rosa særlig godt. Jeg liker ikke at alle små jenter skal være rosa prinsesser med glitter på. Jeg liker ikke at de skal pynte seg og være fine hele tiden. Jeg liker bedre rufse-jenter med bustete hår og orange eller lilla klær. Jeg synes alle småjenter i dag er nokså like og synes det blir for mye når parkdresser, støvler og regntøy er rosa.

Jeg hater ikke rosa, men holder igjen så godt jeg kan. Minstesnupp blir selvfølgelig også opptatt av å være rosa og får da lov til det, noe annet ville være slemt og dumt. Så lenge jeg bestemmer kjøper jeg heller rødt, orange eller lilla. Har både arvet og fått lyserosa klær og bruker dem selvfølgelig, men liker andre klær bedre.

Skrevet

Kanskje det er fordi vi er blondiner ja;-)

Lys rosa

Kjærlighet, romantikk, mykhet, sarthet, sødme, vennskap, ømhet, trofasthet, empati.

Rosa påvirker oss fysisk, men den er beroligende snarere enn stimulerende. Rosa er psykologisk sett en sterk farge. Den representerer det feminine og artenes overlevelse. Men for mye rosa virker mentalt krevende og noe kraftløst.

Positivt:

Fysisk ro, næring, varme, femininitet, kjærlighet, sensualitet, artenes overlevelse

Negativt:

Hemninger, emosjonell klaustrofobi, fysisk svakhet, kraftløshet

Jeg har alltid vært fascinert av fargene og hvordan vi påvirkes av dem:-)

Hvilken farge er best likt?

En sammenstilling av mange ulike undersøkelser ga som resultat følgende rangordning: Blått, rødt, grønt, fiolett, oransje og gult. Rangeringen var lik for kvinner og menn, bortsett fra at kvinnene satte gult foran oransje. Spedbarn griper først etterhvite, gule og rosa leker. Opp til seks års alderen liker små barn rødt, gult og oransje, og klare, sterke farger. Gradvis går smaken over til den ”voksne” rekkefølgen, samtidig som voksne foretrekker en mer dempet fargeskala. Interessen for rødt avtar etter hvert som man får kontroll over følelsene. Blått synes å være knyttet til større selvkontroll. Kanskje bør fargene i barnehage, småskole og storskole tilpasses dette? Utdanningsnivå og etnisk tilhørighet kan også påvirke fargeopplevelsen. Grekerne har for eksempel gjennomgående en mer positiv holdning til sterke farger enn nordboere.

Spennende!

Synes igrunn det symboliserer flotte verdier også:-)

Skrevet

Lille rosa har kjoler i orange, brunt, rødt og blått. Men stort sett alltid så er det en body eller strømpebukse eller noe lign med innslag av rosa:-)

Hun er ingen pyntet dukke, det skal jeg love deg, hun er ren i tøyet, men ser raskt litt herjet ut. Med rufsehår, melkebarter og diverse spor etter lek og aktivitet:-)

I barnehagen hennes er det kun ei lita frøken som alltid er stasjet som du beskriver, hun er like pen på både håret og i klærne på ettermiddagen som på morgenen. Jeg blir rett og slett imponert over at det er mulig. For ingen av mine har vært sånn:-)

Men at lille rosa var verdens søteste når hun som bitteliten baby hadde rosa tyllskjørt utenpå ullbodyen sin og med hjemmestrikkede leggings av farmor, derav ingen tvil:-)

Skrevet

Jeg synes rosa er helt greit, men jeg synes også det kan bli mye dilling og overpynting. Nå får hun velge farge på klærne sine selv, og vil ha på seg både rødt, grønt og brunt selv om hun "ELSKER josa..."

Skrevet

Leah velger alltid josa eller gønt:=)

Hvis jeg får velge til henne, så blir det klær med brunt og rosa, rødt eller lilla. Hun er IKKE fin i gult av en eller annen merkelig grunn. Den fargen blir faktisk helt feil på henne.

Skrevet

Brunt og lysrosa er dritlekkert sammen:-) Til oss voksne som kler det også:-)

Skrevet

Jeg hater vel ikke rosa i den forstand, men det er en farge jeg ikke kler spesielt godt og jeg fikk også en ovekill på 80-tallet - hadde mye rosa da.

I tillegg har jeg en venninne som er veeeldig rosa, både i interiør og klær.

Det har tatt vekk litt av det positive med den fargen for min del.

Men jentene kler jo rosa de, spesielt hun minste, og har mye rosa - men de er vel så fine i ande farger. Så her blir det i grunnen litt av hvert.

For alt i verden, jeg synes rosa er fint på dem som kler det:-)

Men størstesnuppa mi med rødskjær i håret er helt klart finest i andre farger:-)

Skrevet

Jeg også elsker rosa. Har to jenter, og det går i rosa, kombinert med brunt el grått. Nå skal jeg si at ingen av klærne er typisk prinsesse-klær med blonder og sånt, for her er det "bustetroll og hull på knær" både titt og ofte..

Hvorfor rosa er for jenter; det er vel fra gammelt av?? Men kan ikke forklare hvorfor...

Må få si at jeg var på Barnas hus i går, og der fant jeg levi's klær til gutter som var rosa (med litt blått og grått på). Det var fresh synes jeg, utrolig stilig!!

Han eldste vår er en "fargeklatt", og kler utrolig godt sterke farger som knall grønt og oransje. Det er en kamp hver gang vi skal handle klær, for det er bare en sjelden gang man finner slike farger til gutter. Rart når man tenker på hvordan jenteklær ofte er miniatyr-dameklær, og følger motene våres, mens guttene sine er like år etter år..

Skrevet

Takk for mange fine svar:-)

Konklusjonen er vel her som med så mye annet: Smaken er som baken og den er delt:-)

Idag har jeg forresten på meg en kritthvit langskjorte med bittesmå steiner i rosa og den er kjempefin:-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...