Gå til innhold

Dere som ammer- hvordan introduserte dere velling og grøt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har prøvd med tynn velling i kveld, 1 teskje grøtpulver + ca 1 dl morsmelk på flaske. Hun skjønte ikke hvordan hun skulle ta flaska, det ble bere tull og kliss. Prøvde med kopp og skje også uten særlig resultat...

Hva er å foretrekke? Å venne henne på flaska, eller å gå rett på skje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har prøvd med tynn grøt en gang. Fikk da med skje, men dyttet det ut med tungen igjen. Hun er bare 5 mnd, så har ikke stresset så mye med det. Tenkte å prøve igjen om en liten stund med skje. Like greit å venne til med skje først som sist, tenker nå jeg:)

Skrevet

jeg ammer og gir velling på flaske. lille gull griset så mye med velling på skje, derfor vi prøvde med flaske, og det gikk mye bedre. lille gullet har aldri hatt noe problem med flaska. kanskje derfor det gikk så lett.

Skrevet

Vi begynte med ca 30ml mm + 1 teskje grøtpulver og ga med skje. Mini var nesten 6mnd når vi begynte og hadde egentlig aldri problemer med å få det inn i munnen og svelge det. Hvis ikke dere har gitt melk på flaske før, hadde jeg hvertfall ikke begynt med å gi velling på flaske, men begynt med mer grøtkonsistens og gitt med skje. (vet ikke hvor gammel datteren din er, men grøt av mm blir ganske tynn, så ville nok uansett begynt med det)

Skrevet

Så nå på profilen din at hun er født 2/11, så da er hun jo ikke så gammel. Er det en spesiell grunn til at du vil begynne med mat allerede nå? Hvis ikke ville jeg ventet. Det kan godt hende at hun ikke er klar for å spise noe annet enn melk.

Hvis det er fordi hun sover dårlig på natta, så husk at det ikke alltid hjelper med grøt! Mini våkner oftere på natta etter vi begynte med grøt.

Skrevet

Vel, jeg ammet ikke ... men vi gikk rett på grøten. Mini fikk ikke velling i det hele tatt, så han har ikke fått annet enn melk på flaska si. Startet med å lage grøten veldig tynn, men da kom alt ut igjen. Fant ut at han syntes det var lettere å spise når det var litt konsistens (ikke tykk grøt, altså). Fremdeles kom endel ut igjen, men det gikk seg til sakte men sikkert.

Så hadde jeg vært dere hadde jeg prøvd rett på skje og med litt konsistens på grøten.

Lykke til!

Skrevet

Husk å vente til min. 4 mnd (helst 6).

Dersom du mistenker lite melk og at barnet ikke blir mett er det bedre å supplere morsmelken med erstatning fremfor å starte med grøt tidlig.

Skrevet

Her gikk vi rett på sak. Melk på flaske vil hun jo ikke ha uansett. Veldig tynn grøt og glass. Gikk kjempe fint. Og skulle Knøttet bli litt hard i magen får du blande i litt maltekstrakt eller svisker.

Skrevet

Rettelse på Tingeling:

Det er ikke anbefalt å supplere mm med mme, når barnet er over 4 mnd. I følge brosjyren mat for spebarn utgitt av helsedirektoratet er det anbefalt og heller begynne med grøt, enn å gi tilskudd av mme.

Skrevet

OK. Må bare beklage da:) Man skal vel ikke begynne med grøt før helst 4 mnd uansett.

Skrevet

Ja hun mangler 1 uke på å være 4 mnd. Tenkte ikke å starte for fullt med grøt nei, syns enda det er litt tidlig, har masse melk og hun legger godt på seg. Men jo, hun har en tendens til å våkne veldig hyppig på natta, derfor tenkte jeg at om jeg blandet 1 teskje grøtpulver i morsmelka ville den bli mer mettende og hun ville da sove lengre i gangen.

Hun var jo tydelig uinteressert i både kopp, flaske og skje. Så jeg stresser ikke mer med dette nå. Hun fikk pupp før hun la seg 19.30, og sovnet som en sten, så jeg regner med det duger en stund til.

Uansett, takk for alle meninger og innspill, det er 6 år siden jeg hadde baby sist, og nesten alt er glemt. Veldig greit å høre andres erfaringer.

Skrevet

Det at hun våkner hyppig om natten kan være en fase som går over.

Vi har hatt perioder der han har våknet annehver time hver natt, og perioder der han har sover 10 timer i strekk!

Syns det var litt tidlig å begynne med grøt hvis du har masse melk. Jeg har akkurat begynt med tynn grøt, og gutten min mangler en uke på å være 6 måneder. Han har klart å bli 10 kg bare på morsmelk, og holder seg mett med kun ett måltid om natten!

Ikke meningen å kritisere.. Du gjør som du vil:) Men jeg hadde ventet. Det er ikke sikkert det er sult som gjør at barnet våkner ofte når det er så lite.

Skrevet

Hei!

Min gutt er stor og god, får litt grøt nå (selv om han har noen dager igjen før han er 4 mnd SÅ SKYT MEG FOR DET).

Jeg gir grøt med mm og svisker på flaske og det går bra - mye mindre søl. Skje ble bare gris.....

Gjør det som føles rett for deg du:) Drit i alle andre, de får ha sin mening.

Det er ikke alle små som blir mett på kun morsmelk nei! Og vi ble anbefalt bittelitt grøt isteden for mme. Så det så:)

Skrevet

Her er det full flaskenekt så vi gikk rett på skje og kopp. Bruker Aventskjeene - de er små og det virker som det er lettere å spise med dem enn med de som er litt større.

Et tips ift mating er å kjøpe en slik plastjakke (finnes bl.a på H&M) som man tar på før mating - da sparer man maaaaaaaaange klesskift.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...