Gjest Skrevet 25. februar 2008 #1 Skrevet 25. februar 2008 Heia! Etter at jeg ble gravid (mistet i SA) fant jeg plutselig et par kjønnsvorter der nede. Nå har det gått et par måneder siden jeg mistet, og nå har det bare blitt flere av de. Er ikke kjempemange og ser ikke ut som de ekle bildene de har på nettet mange steder, men det er jo skikkelig irriterende og ekkelt. Fant ut at det er ganske normalt å få utbrudd når en er gravid (hormoner og sånt), men jeg hadde da håpet på at de skulle forsvinne igjen nå...? Skal til legen imorra, og gruer meg. Er så redd for at han sier at jeg ikke skal gjøre noe med det, men bare la det forsvinne av seg selv,men da er jeg redd for at det bare skal bli fler og fler så jeg blir seende ut som de gyselige bildene jeg har sett.. Nå skal det jo sies at jeg prøver å bli gravid på nytt, og da er det kanskje stor mulighet for at de kommer tilbake igjen (om jeg da fjerner de nå..?) Noen som har opplevd det samme? Vet jeg bare kan vente til jeg kommer til legen imorra, men det er så greit å lese om andres erfaringer rundt dette.. Håper noen svarer:)
Han79 Skrevet 25. februar 2008 #3 Skrevet 25. februar 2008 Det finnes et eget fora for kjønnssykdommer. Prøv der. Kanskje lettere å få svar...
maymum Skrevet 25. februar 2008 #4 Skrevet 25. februar 2008 Kjønnsvorter kommer av ett virus og er seksuelt overførbart. Tror nok at du bør få behandling så snart som mulig, du kan få resept på ett liniment med legen, ett annet alternativ er at de blir fjernet i narkose. Kjæresten din bør også ta en legesjekk.
Gjest Skrevet 25. februar 2008 #5 Skrevet 25. februar 2008 Nå har jeg sendt inn på det egne forumet til kjønnsykdommer:) kikka der først, men ser jo at det skjer så lite der inne at jeg derfor prøvde meg her istedet,hehe:) Men uansett.. Prøver sjansen der! Forloveden min har forresten ingenting, og gjør ikke noe av at jeg har det, men det hemmer jo meg liksom, føler at jeg ser ekkel ut og sånn, så blir spennende å se hva legen min sier imorra:)
Edelweis Skrevet 25. februar 2008 #6 Skrevet 25. februar 2008 hei. hadde samme problem som deg tidligere. jeg gikk til legen og fikk et middel som heter wartec, blått middel som pensles på slik at vortene edses bort. saken hos meg var at jeg hadde smittet sambo med det. fikk det av en x og fikk utbrudd et år senere. men sambo fikk ikke utbrudd, så han fortsatte å smitte meg så fort jeg ble fri det. til slutt fikk sambo utbrudd også, og vi smittet hverandre hele tiden. det endte med at han måtte til hudlege å fryse vekk vortene og jeg måtte ha behandling samtidig. da ble vi kvitt det. så hvis din sambo ikke har utbrudd, kan han smitte deg fordi nemlig. så det er best om at begge går til legen og hører hva som er lurt.
Idal79 Skrevet 25. februar 2008 #7 Skrevet 25. februar 2008 Kjæresten har sannsynligvis også fått det. Bare at han ikke har fått utslag med vorter. Har forstått det slik at viruset kan ligge i kroppen lenge før man plutselig får utbrudd. Og da kan man helle tiden smitte hverandre
Gjest Skrevet 25. februar 2008 #8 Skrevet 25. februar 2008 utrolig irriterende sykdom egentlig! blir jo vanskelig for samboeren min å behandle seg siden han ikke har noe utbrudd, så da må jeg vel bare vente på at han får utbrudd før jeg kan regne med å bli helt frisk igjen? vi har vært sammen i ett år snart, så er jo lenge siden noen av oss ble smittet i tilfelle.. utrolig kjedelig at det skal ta så lang tid før en merker noe, og at den ene får utbrudd, men ikke den andre.. blir jo sånn evigvarende kjønnsykdom dette her da, hehe.. bleeeh!
mia engel&fia frøken Skrevet 25. februar 2008 #9 Skrevet 25. februar 2008 hørt man aldri helt blir kvitt det jeg.. for det legger seg i ryggmargen eller noe,og man ikke trenger ha utbrudd for å smitte,og det smitter også gjennom oral sex. men det er jo noe jeg har hørt å ikke vet. du får mere hjelp av legen enn av meg merker jeg hehe
Gjest Skrevet 25. februar 2008 #10 Skrevet 25. februar 2008 Hehe, alle munner drar, er det ikke det de sier?^ Nei, blir vel ikke kvitt det ordentlig, er bare det at jeg orker ikke gå rundt med disse tingene for alltid. greit nok å ha viruset i kroppen, men de dumme vortene vil jeg bli kvitt:( jaaaja, enda godt det er veldig normalt å ha sånt da, så føler jg meg ikke heeelt som en freak;)
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 25. februar 2008 #11 Skrevet 25. februar 2008 Husk å få tatt en celleprøve! Det er viktig å følge med på at det viruset ikke får satt seg på livmorhals-cellene dine! Har HPV-virus selv, men uten andre symptomer enn celleforandringer på livmorhalsen! Så mange av oss går faktisk rundt med dette viruset uten å ha kjønnsvorter. Tenkte det var verdt å nevne bare.
Gemini77 Skrevet 25. februar 2008 #12 Skrevet 25. februar 2008 Du kan fint bli kvitt viruset for godt! Dette er IKKE et virus som du trenger å ha resten av livet. Over 90 % kvitter seg med viruset. Det er samme virus som gir celleforandringer i livmorhalsen forresten, men de mer høy-risiko typene enn de som gir kjønnsvorter. Til deg over som sa det setter seg i ryggmargen. Det er HERPES, ikke HPV! HPV er et vortevirus som holder seg til epitelcellene og derfor kan man fint kvitte seg med det. Det er forøvrig ingen behandling for viruset i seg selv, men vortene kan behandles når man har utbrudd. Immunforsvaret er det som må jobbe mot viruset. Lykke til! Hilsen en genetiker som jobber med HPV :-)
Gjest Skrevet 26. februar 2008 #13 Skrevet 26. februar 2008 Heisann, og takk for alle svar! Kommer nå fra legen som var veldig optimistisk. han sa dette var en smitte som kan sitte LENGE uten å gi noen symptomer, og at det slett ikke var sikkert at samboer var smittet i det hele tatt. Han så ingen innvendige vorter på meg, så jeg fikk sånn liniment jeg skal smøre på, og i mellomtida må vi bruke kondom så jeg ikke smitter samboer sa han Håper virkelig dette hjelper, ellers må jeg vel inn å fjerne det kirurgisk ellerno..bleh :S Forresten, Gemini77 og lillegutt, takk for opplysning! Jeg har alltid trodd at en må gå med viruset i kroppen hele tida, så det var veldig godt å høre at det faktisk går an å bli kvitt det!
Gemini77 Skrevet 26. februar 2008 #14 Skrevet 26. februar 2008 Bare hyggelig! :-) Forøvrig så smitter viruset selv om det ligger latent, så å bruke kondom nå mens du har utbrudd har ikke så mye å si. I tillegg så beskytter ikke kondom så godt mot dette viruset. Det gir en liten beskyttelse så det er jo bare å bruke det, men som sagt så er dette et virus som ligger i hudcellene og ikke i væskene man deler under sex. :-) Så derfor er kondom en dårlig beskyttelse. Viruset må også "slås på" for at det skal gå bort. Så at det er aktivt nå med kjønnsvorter kan være triggeren som måtte til for at immunforvaret ditt kan ta tak i smitten og kvitte seg med det. :-)
Zikosu og William Skrevet 26. februar 2008 #15 Skrevet 26. februar 2008 selv om sjansen for at sambo har det er liten ville jeg nok bedt han om å sjekke det for sikkerhets skyld...som ei her nevner kan det ende med en ond sirkel hvor dere bare smitter frem og tilbake...
Gemini77 Skrevet 26. februar 2008 #16 Skrevet 26. februar 2008 Zikosu, Men får ikke testet seg for dette. Alle kommersielle metoder for HPV analyse er basert på prøver fra livmorhalsen. Refusjonsordningene i Norge (kriterier satt av kreftregisteret) er det kun kvinner med celleforandringer i livmorhalsen som skal testes for HPV. Ingen metode for testing av menn for dette viruset.
Gjest Skrevet 26. februar 2008 #17 Skrevet 26. februar 2008 Jeg leste også at det ikke gir så god beskyttelse med kondom, men det er jo verdt et forsøk tenker jeg;) og til deg Zikosu, det går ikke an å teste seg for dette, og han har sjekket seg selv, og jeg har ikke kjent noen utvekster på han, så han har iallefall ikke fått noe utbrudd, men for all del, det KAN jo komme.. Den tid, den sorg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå