Anonym bruker Skrevet 25. februar 2008 #1 Skrevet 25. februar 2008 Venter nummer 5, og fikk i dag svar på blodprøvene. Ble litt overrasket over den prøven...med de andre barna har den vært Rh +. Denne gangen var svaret Rh(D) positiv blodtypeantistoff Anti E Det står at dette kan gi (sjelden) hemolytisk sykdom hos foster. Noen som vet noe som helst om dette, og som kan opplyse meg litt?? Tusen takk......
Cat74 Skrevet 25. februar 2008 #2 Skrevet 25. februar 2008 De viktigste antigenene i Rh-systemet er D, C, E, c og e. Det er bare D-antigenet som testes rutinemessig. Tester du positivt for D er du Rh positiv og mangler du dette er du Rh negativ. I tillegg har vi alle ulike kombinasjoner av de andre antigenene. Ved aa utfoere en antistoff screening kan man oppdage antistoffer rettet mot de forskjellige antigenene i Rh systemet. Rh antistoffer oppstaar pga. tidligere immunisering (transfusjoner eller svangerskap). Sannsynligvis har du tidligere faatt et barn som har E-antigenet, men fordi du mangler dette selv, har kroppen din produsert antistoffer mot dette antigenet. Disse antistoffene vil sirkulere i blodet ditt resten av livet og derfor vaere en trussel for fosteret DERSOM fosteret har E-antigenet. Det som skjer ved hemolytisk sykdom hos nyfoedte er at fosterets egne blodceller oedelegges pga. overfoersel av blodtype-antistoffer fra moren (i dette tilfellet anti-E). via morkaken Dette kan foere til anemi (blodmangel) hos fosteret. Ved alvorlige tilfeller behandles hemolytisk sykdom som regel med intrauterine transfusjoner (blodoverfoering til fosteret) eller utskiftnings-transfusjoner (fosterets eget blod erstattes med nytt blod). Ved mindre alvorlige tilfeller kan fototerapi vaere tilstrekkelig etter at barnet er foedt (for aa bryte ned bilirubin som har blitt dannet pga. oedelagte blodceller). Oppfoelging av gravide med irregulaere antistoffer er veldig bra, saa jeg tror ikke du skal bekymre seg saa mye. Legen din kan sikkert forklare deg det mye bedre enn det jeg har gjort.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2008 #3 Skrevet 25. februar 2008 Tusen, tusen takk for en veldig bra forklaring:) Etter mye stress og leting på nettet fikk jeg endelig et godt svar.....
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2008 #4 Skrevet 25. februar 2008 Hei! Ville bare si at jeg hadde Anti E i mitt andre svangerskap. Det gikk kjempebra og jeg fødte en frisk gutt til termin. Ble fulgt opp med hyppige blodprøver og ultralyd. Venter nr. 3 nå og utrolig nok er antistoffene borte! Hadde ventet meg en komplisert svangerskap med mye oppfølging, men slik er det heldigvis ikke. Du får helt sikkert tett oppfølging, og dersom verdiene på antistoffene stiger, vil man etterhvert vurdere tidligere fødsel. I noen tilfeller bytter de også blod på på fosteret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå