ramona85 Skrevet 25. februar 2008 #1 Skrevet 25. februar 2008 Hei jenter! Føler meg så tung og slapp for tiden.. Lenge siden jeg har trent og blitt en del kosekvelder foran tv'en med kjæresten min og litt mye god mat.. Han har en tung jobb og er derfor ganske fysisk aktiv, og er heldig fra naturen av ved at han er slank og muskuløs.. Jeg derimot har en kraftig beinbyggning og lett for å legge på meg.. Nå veier jeg ca 15 kg mer enn jeg trives med.. (kan ikke bruke BMI ol, jeg er syltynn hvis jeg veier 65-70 kg, så trenger ikke veie det..) Jeg vet at det er sunnere for helsen å ikke være overvektig når man er gravid, så sånn sett stopper det meg ikke å gå ned noen kilo- men blir det vanskeligere å bli gravid dersom man får i seg lite energi og trener hardt? Er glad i frukt og grønt og har for lengst begynt folat, omega 3 og andre nødvendige vitaminer, så får jo i meg det.. Hva tenker dere? Noen andre som vil ta av litt før sommeren?
Underveis --> Skrevet 25. februar 2008 #2 Skrevet 25. februar 2008 Nå har jeg ikke noe behov for å slanke meg, men jeg mener bestemt at å slanke seg ikke er det man bør fokusere på. Vekt og noen kilo for mye er ikke det viktige! Man kan være kjernesunn inne i en litt kraftig kropp. Det å ligge på sofaen og dytte i seg potetgull, derimot, er ikke sunt, uansett om det er deg eller meg det er snakk om. Bare det å bli mer aktiv, og spiser litt mer grønnt og mindre sukker, er det man bør fokusere på. Kast vekta, sier nå jeg ;-)
ramona85 Skrevet 25. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 25. februar 2008 Takk for svar:) Ja vil først og fremst fokusere på å bli sunnere ved å spise mer grønt og være mer aktiv. Det er jo det viktigste.Men er jo en del overvektig da, er ikke det tungt for kroppen med ytterligere ca 15 kg når man går gravid? Er enig med deg at størrelsen ikke nødvendigvis sier noe om hvor sunn kroppen er, men føler meg ikke bra nå.. Jeg tenker at jeg ved å gå ned noen kilo, kanskje lettere kan bli gravid, siden jeg får mer overskud, bedre humør, blir sterkere fysisk og psykisk osv?
Tuttelure Skrevet 25. februar 2008 #4 Skrevet 25. februar 2008 FOkuser på å bli sunnere ved å spise sunnere og være mer aktiv:) ! da slanker du deg jo ikke direkte, du jobber da for å få en bedre livsstil! noe som er viktig både når du prøver å bli gravid, ved en graviditet og senere for å unngå livstilssykdommer! Det er viktig å prøve å bedre selvfølelsen også, dette kan jo skje om du klarer å bli sunnere eller ved andre tiltak:) kanskje det er våren som skal til, med masse sol og varme:)? Det er herlig å kjenne at man har mer overskudd, bedre humør og en sterkere fysikk og psyke:)! det er vireklig verdt å jobbe med:) jeg har lyst til å gå ned ca.5 kg.. tenker mye på om det er fornuftig i en prøve periode.. men om det skjer på en fornuftig måte er det jo bare positivt:)!
*Ine* m/ novembergull i magen Skrevet 25. februar 2008 #5 Skrevet 25. februar 2008 Liker ikke ordet "slanking" i det hele tatt.. Tenk sunn livsstil, og gjør fornuftige endringer i livsstilen. Et sunt, balansert kosthold med mange små måltider i løpet av dagen for å holde blodsukkeret stabilt og ha energi som varer, fysisk aktivitet (gjerne gå turer, trenger ikke være hardtrening på helsestudio..) og nok søvn. Klarer du å endre noen usunne vaner vil det garantert gjøre utslag på vekten i positiv retning, uten at du trenger å kalle det slanking. det kan faktisk bli lettere å bli gravid også, og det er jo en fin bivirkning Lykke til med prøvingen!!
ramona85 Skrevet 25. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 25. februar 2008 Tusen takk for gode svar!! Og gode råd:) Ja er egentlig enige med dere, "slanking" er et dårlig ord.. skal heller si at jeg prøver å spise sunt og være aktiv. Problemet mitt har nok mye med årstiden å gjøre - jeg er en del deperimert om vinteren.. så lysere tider kommer til å hjelpe meg mye:) skal fokusere på å være sunn nå jeg og ikke tenke så mye på kiloene! Kommer alltid til å være litt stor og det må jeg jo bare akseptere. Jeg vil jo ha former, men hadde vært greit å stramme opp litt.. Så skal sette på meg turskoene litt oftere og ta noen minutter med ergometersykkelen et par ganger i uka, så merker jeg nok forandringer etterhvert. Skal fokusere på helsen jeg - det er det viktigste man har! Og kanskje fester det seg en spire etterhvert også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå