Gå til innhold

Flere her med baby på rundt 2 uker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er dagene deres?

Her er ingen dager like, er vel ikke så rart da han er så liten enda...

Noen dager/netter sover han mye, gjerne 4 timer i strekk, mens andre dager er det kortere lurer og litt mere rotete netter.

Har såvidt begynt å slippe skuldrene litt, men enda føler jeg at jeg lever i en liten boble.

Gleder meg til det er litt mere forutsigbart å dra ut på besøk alene, pluss få litt rutiner på søvn.

Hvordan har dere andre det om dagene??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Sunniva!

Gutten min er 12 dager gammel i dag, og jeg har det som du; ingen dager er like, og heller ingen netter. Men han er stort sett veldig rolig, selv om han henger mer på puppene enkelte dager og netter enn andre. Han er heldigvis ikke plaget med luft i magen eller andre vondter, så han sover og sover, og er han våken så godtar han å ligge for seg selv på gulvet å studere kontrastene i rommet.

Dette er 2. gang for meg med ny baby, så jeg merker at jeg er mer rolig bare pga det. Fikk også sove relativt godt allerede 3. natta med han, så jeg har kommet meg psykisk og fysisk fort ovenpå igjen etter fødselen.

Var faktisk akkurat ute i snøværet og gikk vår første trilletur. Det var godt å få litt roser i kinnene igjen =)

Skrevet

Hei du!!

Ja du er nok roligere du da, i og med at det er nr 2:-)

Jeg hadde nok sett for meg litt mere oversiktlige dager fra starten av jeg, men har jo skjønt at det ikke går på en god stund enda, hehe...

Var ute og trillet en dag jeg også, og var helt ferdig før jeg kom meg ut døra! Lillegutt skrek som bare det før jeg kom i gang med trillingen, men roet seg heldigvis fort. Ble litt stressa ja kan du si... Men SÅ deilig med frisk luft ja.

Lillegutt er heller ikke plaget med magen egentlig, bare vi får opp rapen skikkelig. Det er det eneste lille problemet vi har. LEgger jeg ham uten at han har rapet våkner han etter en liten stund, rasende! Da må jeg fram med puppen igjen for å roe.

Men et lite spm... Hvor lenge lar du gutten din sove i strekk?

Kjenner jeg blir litt rastløs jeg, når han bikker 4 timer, og får lyst å vekke han. Hva gjør du?

(Godt å utveksle erfaringer forresten:-)

Skrevet

kjenner godt til det med rapinga. Må også få opp rapen skikkelig, ellers blir det ikke kvalitet på sovinga her heller. På natta er det derimot litt vanskelig, for han sovner så godt ved puppen, så om jeg hører at han svelger luft, så må jeg selvsagt løfte han, og få han til å rape, men om det går rolig for seg prøver jeg å ta sjansen på at det var lite nok luft som gikk i svelget til at han sover seg igjennom en evt rap eller gulp.

foreløpig har det ikke vært noe problem at han sover for lenge, men jeg husker at nr 1 kunne sove i 5 timer i strekk hvis han fikk sjansen til det. Da ble det for stor avstand mellom måltidene, og han ble for sulten, og spiste for fort, og fikk luft i magen, og skrek og skrek. Jeg tror at jeg skal operere med en max 4t grense på soving på dagen, også for at babyen skal venne seg til å heller sove lenger på natta etterhvert, men spesielt fordi det er viktig for ammingen og fordøyelsen til babyen at det ikke går for lang tid mellom måltidene på dagen.

Lillegutt her har en rytme med 2.-3. timer mellom måltidene, så den ene gangen han sov 3,5 timer i strekk på natta våknet jeg før han, og nærmest dytta puppen i munnen på han for at han skulle ta litt av sprengen som hadde bygd seg opp i puppen.. ikke lett der der!!

Ser at du bor i trøndelag! Fødte du tilfeldigvis på st.olavs??

Skrevet

Hei jenter! Gratulerer med ny baby! koselig å høre hva dere andre gjør. Her henger snuppa i puppen og er 12 dager gammel. Egentlig så må jeg være ærlig å si at jeg ikke synes dagene er som et glansbilde. Føler at dette var en ekstrem omveltning i livet og ser ut som jeg er helt bundet. Føler meg alene i denne situasjonen siden alle mine venner er på jobb eller skole på dagtid mens sambo er på jobb. Har akkurat flyttet hit så kjenner heller ingen i nærområdet. Er så rastløs og vil finne på noe men vet ikke hva man kan gjøre når man har en baby på under 2uker. Må amme henne hele tiden for å blidgjøre henne og etter mye skrik får jeg vugget henne i søvn. hva kan man gjøre?

Jeg får ikke sove på dagtid noe jeg bør gjøre mens hun sover. Vil liksom leve litt normalt og ikke bare sitte alene med henne.

Kan noen hjelpe en rastløs mor med skrikerunge? Forslag til aktiviteter eller en slags jobb som man kan ha med babyen på?

Skrevet

Hei februarmamma.

Kjenner meg egentlig godt igjen i din situasjon fra da jeg fikk 1.mann.. Sov dårlig på natta, for han hadde skriketukter som varte et par timer, og han hang på meg og puppen konstant på dagen, måtte rugge han i søvn, og følte når han endelig sov var jeg så trøtt selv at jeg helst burde sovet, men da var det andre ting jeg heller ville gjøre. Rakk ikke engang å dusje før mannen min kom hjem fra jobb. Følte meg rimelig alene og forlatt ja. Dette varte kanskje i 6 uker, så ville plutselig gutten min ligge litt mer for seg selv, og jeg ble med i en barselgruppe arrangert fra helsestasjonen i bydelen jeg bodde, og dagene ble straks mye bedre.

Er vanskelig å si hva som er best å gjøre for deg, men jeg tror å bli med i en barselgruppe (dersom det arrangeres der du bor) er veldig bra! Prøv ellers å senke ambisjonsnivået ditt, og infinn deg med at livet ikke er som det har vært, men gradvis kommer til å bli bedre etterhvert som babyen din vokser til. Er nok veldig vanskelig, men kanskje du rett og slett trenger litt ekstra søvn nå, og bør sove når du får sjansen, selv om andre ting frister mer..??

Hormonene løper løpsk, og kroppen skal tilbake til normalt igjen etter graviditeten, samtidig skal du takle en unge og amming. Håper du finner noe du kan sysle med, og ikke går på veggen. Og når det gjelder skrikerungen, som du selv sier. Har hun kolikk? evt vondt i magen? kan prøve å gi henne minifom, som du får kjøpt på apoteket. Kanskje dette hjelper deg til å kunne gjøre andre ting enn å rugge henne i søvn?

lykke til!!

klem

Skrevet

Hei tudeluu:)

Tusen takk for innlegget. Det var litt betryggende å høre at ting blir lettere etterhvert. Gleder meg veldig til barselgruppa iallefall. Tror man får det på HS her.

Tror ikke jenta mi har kolikk, hun er bare veldig oppmerksomhetssyk og vil bli bært hele tiden, og skriker også veldig mye når hun er trøtt og ikke klarer å sovne. Men i fall det skulle være noe magetrøbbel, hva er det minifom som du nevnte der?

Du sier at du kjenner deg igjen fra du hadde 1.mann, hva gjorde du annerledes neste gang?

klem

Skrevet

Minifom er noe man gir babyen før de ammes for å forhindre luftsmerter osv.. er ikke helt sikker, har aldri brukt det selv, men hørt via venninner at det er bra for lette kolikkplager.

Jeg gjør igrunn ikke så mye anderledes denne gangen, forutenom at jeg selv er mer rolig, og ikke så "fremmed" i situasjonen. Gutt nr 2 er bare mer rolig av seg, og har ikke noe problem med å bli lagt for seg selv, og sovner til og med for seg selv hvis han er trøtt nok. Han kan være litt urolig på kvelden noen ganger, men da er det som regel bare å legge han på magen litt for å få ut lufta som er i tarmen, så er alt ok.

Blir du stressa av at jenta di skriker? Jeg tenker bare sånn i forhold til at babyer merker dette, og da blir de heller ikke rolige selv....

Skrevet

Ja jeg blir nok litt stresset av det. Og jeg vet ikke om det er så lurt å ta henne opp med en gang hun gråter. Så mange ulike meninger om det, noen sier at man ikke skal la babyen gråte. Mens andre mener man ikke sakl løfte opp med en gang for da skjønner de sammenheng med skrik og kos.. Men merker spesielt om natten lar jeg ikke henne skrike, blir helt stresset av det og er redd sambo skal våkne, ikke minst naboene. Så jeg tar henne opp med en gang jeg hører et lite grynt. På dagen har jeg begynt å prøve å la henne skrike litt fra seg. Men er ikke godt å si om hun har vondt, for hun gir seg med en gang jeg tar henne opp og så er det på'n igjen så snart jeg legger henne fra meg. Så eneste måten å få sove på om natten er amme ordentlig lenge, til hun sovner på puppen så legge henne forsiktig ned i bagen og håpe at hun ikke våkner. Stort sett sover hun lenge så lenge hun er ordentlig mett. Men hun lærer jo ikke akkurat at hun sovner alene, siste hun husker er at hun sovnet på meg...

uff synes det er så vanskelig. Var ikke helt sånn jeg så det for meg. Visste jo at barn innebærer mye jobb, men at det skulle bli så mye stress da.. jaja.. det går seg nok til.

Godt at dere finnes her da, som det går an å prate med:)

Får legge meg litt nå som snuppa har sovnet da. Natta:)

Skrevet

Gratulerer med babyen :) Jeg har ikke en på to uker, men en på ti, og de første ukene følte jeg akkurat som du :) men det går over- man får mer rutine, blir tryggere og slapper mer av, da er det og lettere å gjøre ting - men en liten baby er en krevende jobb, så vi får fortsatt ikke gjort mye i løpet av en dag.

Husk på at det skal veldig mye til for at andre blir palget av babyen sine lyder, du reagerer mye mer enn alle andre - greit å ha i bakhodet når du skal ut i verden. Det er og helt usannsy mlig at hun vekker naboene, da er veggene laget av papir, små babyer lager ikke veldig høy lyd, bare foreldrene som føler det slik :)) men hun er liten til å ligge å skrike, jeg tar fortsatt fort opp min og han skriker ikke mer eller oftere av den grunn.

Skrevet

Hei!

Jeg har en gutt på 15 dager i dag. Han har kommet inn i et vist mønster fortiden. Mat ca hver 4 time, men sover ikke mer enn ca 2 timer før neste måltid. Synes det blir litt lite søvn (må vekke han), for gutten må ha mat. Om natta sover han 4-5timer før han våkner og forlanger mat.

Jeg sliter litt med ammesituasjonen. Har ganske store pupper og synes det er vanskelig å få til dette. Klarer ikke å skjule dem, så det å amme i offentlighet synes jeg virker vanskelig. Så når jeg skal få et normalt liv uten å komme meg fort hjem for å amme lurer jeg på :) Men det er vel noe som kommer..

Skrevet

Heisann :) mini e 12 daga,han sov endel på dagen,men på natta godtar han kun å sov på brystet mitt eller pappas bryst å da kan han sov 5 tima!!! men dæm e jo vant med nærhet fra magen osv,å alt e jo for en periode ;-) men godt å det erfaringer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...