Anonym bruker Skrevet 25. februar 2008 #1 Skrevet 25. februar 2008 Håper overskriften provoserte noen! Er ikke husmor da, men håper jeg kan bli det, delvis ihvertfall, mens barna er små. Det er det som er problemet, ser du, det lager visst krøll i tallene det der! ; ) Slik jeg har forstått det er det derfor vi "trenger" tredeling. Men hva er problemet? Hvem går det utover? Jeg bryr meg vel ikke om at jeg i løpet av livet kommer til å bidra mindre til familien økonomisk enn mannen min. Vi bidrar begge på ulike plan, utfyller hverandre, gir og tar. Så lenge han ikke vil bebreide meg for å bidra mindre enn ham til at vår familie HAR DET GODT spiller det vel INGEN rolle om et likestillingsutvalg har problemer med det. Joda mulig kvinner taper økonomisk - men det er jo et VALG!! De velger bort å jobbe - men når de (mesteparten av livet) velger å jobbe, vil de gjerne ha LIK LØNN som menn... Så lenge kvinneyrker/profesjoner blir underbetalt synes jeg de skal jobbe litt med det. Er det fremdeles et problem at tallene ikke "stemmer", så finn ut hvem som blir ulykkelige av den grunn. Så kan dere spørre de ulykkelige hva dere kan gjøre for å hjelpe dem - dere kommer ikke til å høre MEG klage, vi har funnet den løsningen som gjør OSS lykkelige.
Sognemor Skrevet 25. februar 2008 #2 Skrevet 25. februar 2008 Jeg er husmor på heltid etter at jeg fikk tvillinger for 5 mnd siden..stortrivs med det!Har 4 barn fra 0-5 år og vil prioritere husmortilværelsen en stund.mannen min er bonde,og for han blir det omtrent umulig å skulle ta 3-4 mnd permisjon.jeg blir gal av at noen skal bestemme hva alle skal gjøre.syns det er helt greit at de som vil kan få dele permisjonen slik at pappaen får 1/3,men man kan da ikke tvinge alle til å gjøre slik?jeg blir så grenseløst provosert av det diktaturet de prøver seg på!!!la nå hvert enkelt par bestemme hva som er best for dem,og ikke hva den elendeige likelønnskonvensjonen får for seg er best for alle!heia husmoryrket for min del!!
Gjest Skrevet 25. februar 2008 #3 Skrevet 25. februar 2008 Men jeg forstår ikke helt: Denne debatten har da ingenting med dere som er heltidshusmødre å gjøre? Dere har jo ikke lønnet permisjon lkevel. Og mennene deres kan jo bare la være å ta ut permisjonen sin?
julenissen Skrevet 25. februar 2008 #4 Skrevet 25. februar 2008 Så lenge mine skattepenger ikke går til å lønne deg, så bryr det ikke meg hva du gjør. Og som noen andre sier, så kan da mannene din bare la være å ta ut denne permisjonen, du er jo hjemme uten betaling uansett....
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2008 #5 Skrevet 27. februar 2008 Virker som dere ikke forstår hvordan dette henger sammen. 1: Jeg er ikke husmor ENNÅ (da jeg for øyeblikket ikke har små barn jobber jeg for tiden fulltid med krav på permisjon den dagen jeg får barn) 2: Min mann er i en jobbsituasjon hvor det er umulig for ham å ta ut permisjonen - dvs at ingen av oss får benyttet siste tredelen = taper økonomisk. Med gammel ordning ville jeg kunne brukt den delen. For all del, vi er heldige og har grei økonomi, men hvis ikke måtte jeg hatt ungen i barnehage siste tredel av permisjonen. Og nei - det har barn under ett år ikke noe utbytte av - er selv pedagog og jobber med dem. Det er noe voksne gjør for sin egen og ikke for barnas skyld. 3: Svært få husmødre er det på fulltid over en lengre periode, når barna er eldre og krever mindre, er det jo ikke noe vits i å "gå og slenge". Jeg skal tilbake i jobb, og vil da gjerne ha betalt det folk i "manneyrker" får. Denne saken med tredeling blir kjørt opp av media og folk blir så fyrt og engasjert at de ikke konsentrerer seg om det andre forslaget. Det som egentlig er kjernen: hvorfor i all verden får "manneyrkene" betalt mye mer enn meg når vi har like lang utdanning? Det har jeg IKKE VALGT. For meg som ung kvinne blir det helt utrolig merkelig at dette forekommer. Tenk at det er jo basen i all likestilling fra tidenes morgen - "lik lønn for likt arbeid". Og jeg tenker at det er jo utrolig merkelig at det ikke er dette folk fyrer seg opp over - det andre er jo egentlig en fillesak i forhold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå