chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 25. februar 2008 #1 Skrevet 25. februar 2008 Jeg er lærling og gravid. Og var ærlig med min sjef fra starten av, og ble etterhvert 50% sykmeldt. Da det ble bedd om tilrettelegging fikk jeg ikke gå senvakter pga de måtte leie inn folk alikavel så da kunne jeg gå bare dag. De plukket seinvaktene mine av turnus. Fikk vite at jeg ikke kunne få tilrette lagt noenting, veileder nektet og gå sammen med meg fordi hun da måtte ta de tunge løftene (noe som ikke stemmer, jeg trengte opplæring i foflyttningsteknikk) Tok kontakt med verneombudet for å vite mine rettigheter oppi dette, men fikk aldri kontakt med henne. Verneombudet tok da kontakt med min sjef når hun fant ut at jeg hadde prøvd å kontakte henne, der fikk hun grunnen.. at jeg va gravid. Min sjef ringte også lærlinge"sjefen" min og fortalte at jeg var gravid (jeg fikk ikke sjangsen til å ta dette opp selv) Så når jeg kon på møte med alle sammen viste dem det alle, og jeg hadde ikke sagt det til noen. Nå mens jeg har gått sykmeldt har jeg lurt på om jeg skal avbryte lærlingtiden og heller ta ekstra vakter rundt om grunnet mindre arbeidstid og mere betalt, jeg har da overskudd til mit tidligere barn, min kjære, graviditeten og det sosiale. Jobber jeg 100% har jeg ikke overskudd til noenting. Så jeg undersøkte litt muligheten for ekstravakter (på andre avdelinger på sykehjemmet) og det skulle jeg få, helt til jeg fortalte at jeg var gravid, nei da ble alt så vanskelig. Så den tanken la jeg på hylla, i dag på nytt møte med sjef, verneombud og lærling"sjef". Da kunne min sjef formidle at hun hadde fått beskjed om at jeg hadde ringt og undersøkt jobb muligheter.... FAEN!!!! er det ingenting som heter TAUSHETSPLiKT lenger???????? Føler at uansett hvem jeg snakker med og hva jeg sier så kommer det igjen i en annen sammenheng med mennesker som ikke har noe med det å gjøre!!!!
babygullz <3 vilde Skrevet 25. februar 2008 #2 Skrevet 25. februar 2008 Fy flate jeg hadde også blitt sint!!! Dem har ikke lov å gi deg mindre vakter fordi du er gravid. Dem er bare pent nødt til å tilrettelegge for deg. Og det her er jo også åpenbart brudd på taushetsplikten! Det kan være straffbart! Kontakt arbeidstilsynet eller LO....de er kanskje litt mer satt inn i det enn det jeg er hvertfall.. Men faen ikke finn deg i sånnt!
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2008 #3 Skrevet 25. februar 2008 Desverre er det slik i Norge at man blir diskriminert når man er gravid Det er ikke lov,men de finner som regel en annen grunn for å at en ikke får vakter.. .synde, her er det litt å gjøre når det gjelder likestilling. Har de selv innrømt at du ikke får vakter pga graviditet ville jeg ha kontaktet arbeidstilsynet. Jeg har selv fått tilbud om noen vakter framover, og vet faktisk ikke om jeg sier ifra at jeg er gravid før det vises på meg, slik at de ikke kan ta de ifra meg.
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 25. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. februar 2008 Jeg har tenkt å kontakte arbeidstilsynet for å evt forhøre meg om hva jeg kan forvente, hva jeg evt kan gjøre osv. Og det som irriterer meg aller mest er at der jeg tilbød meg å jobbe ekstra (om jeg avbrøt lærlingetiden) der er en kvinne som er to dager lenger enn meg kommet i svangerskapet... Og det er ikke noe problem for hu å få ekstra vakter der så hvorfor skal det være så mye verre for meg? Jeg har jobbet i helsevesenet så lenge jeg har vert yrkes-aktiv (snart 10 år) vel å merke uten utdanninge men med perfekte skussmål fra tidligere arbeidssteder (og ja de er faktisk perfekte) og det er jeg stolt av! Men arg jeg blir så forbanna!!! At det skal være så snevert og trengsynt, de må male folk på veggen for å få inn til de vaktene de mangler folk på, og her får de en ekstra-vakt lagt på sølvfat men tar de i mot? NEI!!! fordi jeg er gravid!!! Skulle trodd det var en smittsom dødsdom!! Jeg jobbet 120% i forrige svangerskap (annen kommune) men har ikke klart det så langt... og det irriterer meg noe grenseløst, vil ikke tilbake på arb.plassen. Men som jeg har skrevet tidliger på et innlegg er at jeg skal starte opp igjen i 100% stilling akkurat i lønns-stigningen og deretter sykmelde meg igjen... så kan de sitte der å ruge på den velbevarte taushetsplikten sin å måtte leie inn folk i min stilling (selv om jeg er lærling) Og vet dere...... Jeg skal ikke ha LITT dårlig samv engang!!!!!
3-snart4-barnsmamma Skrevet 25. februar 2008 #5 Skrevet 25. februar 2008 Hei! Er du omsorgsarbeider/helsefagarbeiderlærling? Jeg er selv omsorgsarbeider og veileder. Ta kontakt med OKS (opplæringskontoret), de er der for å hjelpe deg. Du har krav på å få bytte lærlingeplass. Ingen skal bli behandla slik, lærling eller ikke!
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 25. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 25. februar 2008 Takker for svar. Omsorgsarbeiderlærling, og har vert litt i kontakt med OKS, men vet liksom ikke hva jeg skal gjøre, jeg MÅ ha ett år innen hjemmebasert omsorg i lærlingtiden min, og hvor skal jeg få tatt den om ikke her liksom? Synest det er fryktelig vanskelig dette, og fikk tilbud om å ta det videre, levere inn klage på min arbeidsgiver osv... men jeg skal jo fortsatt tråkke gangene der liksom, og hvordan vil jeg da bli møtt igjen etter at jeg har laget oppstandelse? Har ikke lyst å bli utskviset heller...*sukk*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå