Gå til innhold

Dere med stillesittende jobb...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter forran datamaskinen hele dagen og har skikkelig problemer med hoftepartiet. Synes det er ubehagelig å sitte og mister følelsen på baksiden av lårene og rompa. Er det flere som har det slik?

Tenkte jeg skulle ta det opp med legen for det er et slit å sitte på jobb 7,5 time. Føler at jeg er skikkelig ineffektiv når jeg hele tiden må reise meg å strekke på beine og massere rompe og lår. :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er programmerer og sitter da mye foran maskinen på jobb. Jeg ble sykemeldt pga bekkenplager som ble mye verre etter lange dager i en ikke så altfor god stol.

Skrevet

JAAA!!! Så bra å lese at vi er flere. Jeg har begynt å merke "noe" i bekken/hofte partiet, og etter en hel arbeidsdag på kontorstolen våkner jeg nå flere ganger per natt pga vondt.

Også jeg får vondt i rompa, og har også de siste dagene fått en slags stivhet i korsryggen. I helga var det mye bedre siden jeg slapp å sitte stille hele tia.

Vurderer å få halv sykemelding pga dette, men kvier meg litt siden jeg er bare 14 uker på vei.

Skrevet

Du burde komme deg til fysioterapeut. Hørest ut som om du har en begynnende bekkenløsning/låsning. Jo tidligere du setter i gang behandling, jo lengre til det blir virkelig ille.

Syns selv det var ille å skulle be om sykemelding. Var sykemeldt mye de første mnd pga kvalme og når den ga seg kom bekkenløsningen. Litt flaut å være sykemeldt hele svangerskapet liksom, men det er jo viktig å fungere i jobben og bekkenløsning er ikke noe du skal "holde ut" da blir det bare verre og du kan komme til å slite med det etter fødsel også.

Skrevet

mente viktig å fungere hjemme også og ikke bare i jobben......

Skrevet

Åh, så godt å lese at det er flere..jeg sitter foran pc'en hele dagen og har så vondt nå at jeg kan skrike! Er 13+5 i dag. Går til behandling og har fått vite at bekkenet mitt er bra, men at vondtene sitter i ryggen ( evt da nederst i halebenet da..?) I går var jeg ute og gikk en rolig tur på 2 timer og klarer da nesten ikke å bevege meg etterpå - men har fått beskjed om at det er bra å røre på seg..

Har ringt legen min i dag for i tillegg til å ha vondt har jeg ett "press" i underlivet..litt bekymret for dette...noen råd?

Skrevet

Så godt å høre at det ikke bare er meg! Er 14 uker nå og føler kanskje at jeg er litt sytete. Er aldri sykemldt og synes det er ekstremt vanskelig å be om det. Føler liksom at mine plager er litt diffuse.

Dersom dette utvikler seg til bekkenløsning så er jo ikke det bra heller så jeg får bite sammen tenna og høre med legen. :-/

Skrevet

Jeg går ikke lange turer. Det ødelegger meg helt og de sier jo at hvis det gjør vondt så skal man ikke gjøre det. Har sluttet helt å vaske gulv o.l. Går i treningsgruppe hos fysioterapeut to ganger i uka og det fungerer kjempebra. Anbefaler styrketrening av kjernemusklatur. Ikke sit ups og sånt, men knebøy med støtte og ting hvor man må jobbe litt med balansen er bra. Husk bare å slutte med det du gjør så fort det gjør vondt og heller prøv å gjøre det anderledes eller med mindre belastning. Knip masse, dette støtter magen underfra og hjelper også så man kanskje slipper lekasje når tyngden er stor inni magen.

Skrevet

Kan du be arbeidsgiver om å tilrettelegge? Feks med en sitteball som gir mer fleksibilitet i forhold til sittestilling, og med skrivebord som kan heises og senkes slik at du kan veksle mellom å stå og sitte? Kan du ta deg en timeout hver halvtime eller time og rusle litt rundt?

Synd hvis du skal bli sykemeldt uten å forsøke andre tiltak først!

Skrevet

Godt tips til dere som sitter på kontor og har vondt av å sitte.. Prøv å kontakt hjelpemiddelsentralen i kommunen og hør om du kan få en roho pute. Dette har jeg fått (stavanger kommune) og jeg merker STOR forskjell i forhold til å sitte på en vanlig stol.. Dette er en løs pute som har luft "totter" som blåses opp til den hardhet du vil ha.. Kan iallefall være verdt et forsøk..

Skrevet

Lån sittepute på hjelpemiddelsentralen eller få jobben til å kjøpe sitteputa redcord balance. Kostar 470,-. Denne har hjelpt meg veldig. Stivnar ikkje i bekkenet. Må brukast forsiktig i byrjinga fordi du brukar andre musklar. Billig invistering for arbeidsgjevar. Ein sjukefråværsdag kostar jo +-2000,-.....

Skrevet

Jeg er lærer og sitter sjelden mer enn halve dagen foran pc'en, men stolen passer ikke til meg. Mitt problem er at jeg blir stiv i ryggen. Fra korsryggen og opp.

Sist jeg var gravid skrev jeg master, men ble helt ødelagt av å sitte stille. Måtte ut på tur i flere timer hver dag.

Det hjelper meg å gjøre gravidyoga et par ganger i uka.

Skrevet

Jeg er systemutvikler og sitter hele dagen forran pc'n. Har heldigvis en sjef som lar oss kjøpe hva vi vil av materiell. Men klart en ny stol koster "bare" det han kan fakturere på meg på en dag... Ergo lønner det seg å "stelle pent med meg" å holde meg PÅ jobb!

Har en back-up stol, en slags "sal" som står på en kule... (uten rygg) Kan regulere hvor mye den ruller på kula. Denne har hjulpet meg mye! Har hatt problemer med ryggen før, men etter at jeg fikk stolen har det gått greit.

Som andre sier her, kontakt hjelpemiddelsentralen for utstyr... Mye bedre for dere, iallefall psykisk å være i jobb så lenge som mulig!

Har dere problemer nederst i ryggen TØY rompemusklaturen mye. Tøy gjerne skikkelig 2-3ganger i løpet av en dag, og få gjerne partner til å tøye ene gangen. Da vil dere i løpet av få dager kjenne at det slipper taket! Dette hjelper også for å forebygge bekkenplager senere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...