Gå til innhold

Hva inneholder tomatpesto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på kafe og spiste lunsj med ei venninne i dag. Etter å ha studert smørbrød/ bobolilista nøye fant jeg ut at det var ikke mye jeg kunne ete.

Enten var det røkelaks og eggerøre eller så var det pepperoni med brie til pålegg.

Endte opp med boboli med tomatpesto. Den er trygg eller? Noen som vet?

Var kjempe godt, men begynner å lure litt nå. Det er ikke slik at de har balndet noe ostegreier i den? Hva lages tomatpesto av?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tomatpesto inneholder: soltørrede tomater, parmesanost, ansjoser, kapers og olivenolje. Parmesanost er en ost vi gravide skal holde oss unna (er ikke pastaurisert). Litt usikker på om den blir bedhandlet når en lager tomatpesto?

Skrevet

Å kjære!

Blir jo helt vettskremt her. Tror du det er noen stor fare?

Var inne på matportalen nå:

Alle andre typer ost anses å være trygge i forhold til Listeria. Smeltet ost av alle typer er trygt. Disse selges som oftest på tube. Listeria trives heller ikke i harde oster som for eksempel "Gouda", "Jarlsberg", "Norvegia", eller i brunost og parmesan. Disse ostene kan derfor trygt spises av gravide.

Håper det stemmer??

Får bare håpe det er greit, men håper det er noen flere her inne som kan svare på om det er noe slags varmebehandling når de lager tomatpesto, sånn for sikkerhets skyld.

Skrevet

Off nå må du ikke bli heilt skremt! Går nesten ut fra at der du var ute å spiste så lager de sikkert ikke pestoen sin selv og da er den nok varmebehandlet eller noe. Trur nok at de fleste som går gravide har spist noe som ikke anbefales og det går bra! Jeg er selv veldig forsiktig med hva jeg spiser, prøver å følge rettningslinjene, men har spist vanlig basilikumpesto uten at jeg tenkte på at det er parmesan i den. Men det går nok greit!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...