Gå til innhold

Har ungene deres lov til å dytte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble litt forundret i dag. Både jeg og ungen min sa til en 3-åring at det ikke var lov å dytte. Men moren sa at det hadde han lov til han.

????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss er det strengt forbudt å gjøre ting for å være slem, om det er dytting, lugge, klype etc

Skrevet

Eeeehhh... NEI, det har hun IKKE lov til.

Skrevet

Noen bruker frioppdragelse litt vel vidt!

Jeg prøver å få frøkna til å forstå at hun ikke får slå meg og pappa'n, men hun er bare 18 mnd, så det er ikke så lett å forstå gitt! ;) Men en 3-åring burde forstå at det ikke er lov å slå andre!

Skrevet

Nei, ikke generelt.

Men hvis en av ungene blir plaget av et søsken, og de ikke gir seg ved tilsnakk, synst jeg det er greit at de dytter dem bort.

Skrevet

Nei, absolutt ikke. I hvertfall ikke når man er en stor 3-åring....

Minsten på 13 mnd får selvsagt ikke kjeft på samme måte.

Skrevet

Vel hennes barn hadde lov til å dytte/skyve andre bort. Helt uten grunn.

Jeg kan forstå det hvis du dytter i selvforsvar. Det har mine selvsagt lov til. Hvis de feks står i en krok, og noen dunker hodet deres i veggen. Da har de selvsagt lov til å dytte for å komme seg løs.

Men vi snakker ikke om selvforsvar her altså. Vi snakker bare om to barn som møter hverandre, og den ene bare dytter den andre bort.

Skrevet

I den situasjonen du beskriver jollycola, så griper jeg inn dersom et søsken plager det andre og ikke retter seg til tilsnakk. Da tar jeg ungen i hånden og sier nei, her plager vi ikke hverandre. Det er ikke lov. Har den andre rukket å dytte, så får han beskjed om det samme. Nei, ikke lov.

En treåring er i stand til å lære seg at det ikke er lov å dytte, at det ikke er lov å rive fra noen leker. (Noen glipper skjer jo, men da får de høre det igjen og igjen og igjen).

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vel, om du hadde sagt til min 3 åring at det ikke er lov, så kan det hende hun hadde sagt at "jo, det har mamma sagt"... SELV om mamma IKKE har sagt det! Så er jo ikke sikkert?

Samme som når hun sitter og fiser ved matbordet, så sier hun "det får jeg lov til av pappa"...

men nei, mine barn får ikke dytte

Skrevet

Dytting er det jeg reagerer strengest på her i huset. Det er faktisk en av "fytingene" som kan ta livet av andre unger. Detter det andre barnet på et bordhjørnet, kantstein osv kan det gå riktig galt.

Så nei, det får de IKKE lov til. Jeg hadde vel sannsynligvis kommet med en lignende regle som denne her til den moren som hadde vært så dum å si noe slikt til meg.

Skrevet

Mammaen sa det var lov. Hun sto og så på, og sa det var lov.

Jeg sa bare han ikke hadde lov å dytte. Vi gidder ikke stoppe og si hei mer ihvertfall. Ingen har lov å dytte.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

SORRY!!! Jeg trodde du mente at HAN hadde sagt han fikk lov...

NEI, det er ikke greit!

Skrevet

Jeg ser ungene an litt. De som i utgangspunktet er litt vel forsiktige (mine to eldste gutter) prøver jeg å lære å sette grenser for hva andre får gjøre mot dem. Primært går det på at de skal si fra, men det kan også innebære å skyve plageren bort. De som er mer brutale av natur (de to neste i søskenflokken) terper jeg mer på at de må snakke isteden for å være fysiske.

Uprovosert dytting er selvsagt aldri lov.

Skrevet

Jeg tenkte faktisk på det samme D, ser for meg en av hennes mange barn ute på byen 18 år gammel. Ett dytt kan bli skjebnesvangert, både for den som dytter og den som blir dyttet.

Det har nok denne mammaen ikke tenkt så mye på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...